بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
رسول سعادت نيا
آدرس : بوشهر.خيابان امام خميني(سنگي) ساختمان پارسيان.طبقه دوم .واحد 201
وب سایت رسول سعادت نيا وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری بوشهر
حسین باقرزاده
آدرس : اردبیل میدان شهید باکری نبش خیابان فلسطین ساختمان اداری خورشید طبقه دوم واحد 22 دفتر وکالت حسین باقرزاده
وب سایت حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

نسبت منشور حقوق شهروندی با قانون اساسی

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 16-09-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
نسبت منشور حقوق شهروندی با قانون اساسی

منشور باید تبدیل به قانون شود و مصادیق حقوق و آزادی‌های مذکور در آن توسط قاضی قانون اساسی که شورای نگهبان باشد با قانون اساسی انطباق داده شود.

 منشورحقوق شهروندی ابتکاردولت برای محقق شدن حقوقی است که تاکنون در جامعه ایران نادیده گرفته شده است. اما بسیاری از حقوقدان‌ها بر این باورند بسیاری از مواد این منشور در قانون اساسی وجود داشته و باید فکری برای ضمانت اجرای آن‌ها می‌شد تا تدوین قانون یا منشوری جدید. «قانون» در گفت‌وگو با دکتر بیژن عباسی، عضو هیات علمی‌دانشکده حقوق دانشگاه تهران به بررسی نسبت این منشور با قانون اساسی پرداخته است.

 نسبت بین حقوق بشر و قانون اساسی چگونه است. حقوق بنیادین در قانون اساسی ما چه انعکاسی دارد؟

قانون اساسی دو موضوع عمده دارد یکی بحث سازماندهی قدرت دولتی و قوای عمومی‌و تشکیلات عالی کشور است و موضوع محوری دوم حقوق ملت است. حقوق ملت عمدتا در فصل سوم قانون اساسی و فصول دیگر از جمله فصل یازدهم مربوط به قوه‌قضاییه ذکر شده است. در بحث حقوق ملت گفته می‌شود که ما سه نسل حقوق بشر داریم. نسل اول حقوق مدنی- سیاسی است. نسل دوم حقوق اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی است که حقوق مطالبه از دولت نیز نامیده می‌شود و نسل سوم نیز حقوق همبستگی است. معمولا حقوق مدنی سیاسی و حقوق اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی در قوانین اساسی همه کشورها ذکر می‌شود. حقوق مدنی و سیاسی شامل حقوق وآزادی‌های فردی و حقوق و آزادی‌های جمعی و آزادی‌های فکری،حقوق و آزادی‌های سیاسی، حقوق مربوط به دادرسی و دادگستری(اصول دادرسی منصفانه) و اصل برابری می‌شود. حقوق و آزادی فردی شامل حق زندگی،حق کرامت انسانی، آزادی رفت‌و‌آمد، مصونیت مکاتبات، مصونیت مسکن و حق ازدواج به طور آزادنه است. حقوق و آزادی‌های جمعی شامل حق تجمع و تظاهرات و حق آزادی تشکل است. حقوق و آزادی فکری شامل حق دسترسی آزاد به اطلاعات،آزادی اندیشه،آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی رادیو و تلویزیون و آزادی نمایش می‌شود. حقوق مربوط به دادرسی شامل امنیت قضایی (ممنوعیت از دستگیری و بازداشت خودسرانه و غیرقانونی) و حق داشتن دادگستری مستقل و بی‌طرف، حق دفاع و اصل قانونی بودن جرم و مجازات و ... می‌شود. نسل دوم حقوق بشر، حقوق اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی است. حقوق اقتصادی شامل حق مالکیت، آزادی کسب و کار، حقوق اجتماعی مثل حق تامین اجتماعی، حق برسلامت،حق مسکن و حقوق و آزادی‌های کارگران مثل آزادی سندیکایی. حقوق فرهنگی،حق برآموزش و پرورش، حق برمیراث فرهنگی، حق حمایت ازمالکیت فکری و مشارکت شهروندان در حیات فرهنگی جامعه را در برمی‌گیرد که در قوانین اساسی ذکر شده است . عمده این‌ها در قانون اساسی ما ذکر شده مانند اصل 3 قانون اساسی درباره وظایف دولت به معنای اعم کلمه و فصل سوم قانون اساسی و هم چنین فصل یازدهم قانون اساسی مربوط به قوه قضاییه.

 منظور از حقوق بنیادین در قانون اساسی چیست؟

ما اصطلاح‌های حقوق بشر، حقوق بنیادین، حقوق وآزادی‌های عمومی‌و حقوق شهروندی داریم. این‌ها گاهی اوقات با یکدیگرخلط می‌شود. حقوق بشر در اسناد بین‌المللی شامل اسناد بین‌المللی عام و خاص حقوق بشر ذکر شده‌اند و ضمانت اجرای بین‌المللی دارند مانند کمیته حقوق بشر در میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حقوق بنیادین، حقوق و آزادی‌های به رسمیت شناخته شده مردم در قانون اساسی هر کشور است که ضمانت اجرایش داخلی است و نخستین ناظر آن هم قاضی قانون اساسی است که در کشور ما شورای نگهبان است و قاضی اداری هم می‌تواند ضامن آن باشد. منظور از حقوق و آزادی‌های عمومی، حقوق و آزادی‌های هستند که در قوانین عادی به رسمیت شناخته شده‌اند و در چهارچوب اسناد بین‌المللی و قانون اساسی وضع می‌شود مانند قانون مطبوعات که شرایط و نظام حقوقی حاکم بر مطبوعات را مقرر کرده است. قانون فعالیت احزاب سال 1360 که منعکس کننده اصل 26 قانون اساسی است یا قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383 که مربوط به حقوق متهم و در دادگستری است و ضامن اجرای آن هم دادگاه‌های عمومی‌و در مواردی دادرس اداری است. حقوق شهروندی دو مفهوم می‌‌تواند داشته باشد حقوق مربوط به اتباع و شهروندان است مفهوم دیگر آن ابداع ما ایرانی‌هاست نخواستیم از اصطلاح حقوق بشر استفاده کنیم و عنوان حقوق شهروندی را ابداع کردیم که در واقع یک نام گذاری ایرانی برای حقوق وآزادی‌های مردم است. قاعدتا باید همه این سه نوع حقوق یعنی حقوق بشر، حقوق بنیادین و حقوق و آزادی‌های عمومی‌را در بربگیرد. ما قانون خاصی که همه حقوق و آزادی‌های مردم را به طور جامع در بربگیرد، نداریم مگر اینکه این منشور حقوق شهروندی که به تازگی منتشر شده همه اینها را دربربگیرد و این منشور اگر بخواهد لازم الاجرا شود باید به تصویب مجلس برسد.

 منشور در کشورهای دیگر چه معنایی دارد و نسبت این منشوری که منتشر شده با اصول قانون اساسی چیست؟ ضمانت اجرای خاصی دارد یا بیشتر جنبه اعلانی دارد؟

در بسیاری از کشورها از جمله درفرانسه، منشور حقوق شهروندی ندارند آنچه که مربوط به حقوق و آزادی‌های مردم است درقانون اساسی سال 1958 و در مقدمه قانون اساسی 1946 و اعلامیه حقوق بشر و شهروند 1789 ذکر شد. مجموعه این‌ها حقوق بشر و بنیادین مردم این کشور را در برمی‌گیرد و چیزی تحت عنوان منشور ندارند. البته در کشورهای مختلف از جمله در کشور ما منشورهایی در موارد خاص مانند منشور حقوق بیماران دیده می‌شود؛ اما اگر منشور بخواهد اجرا شود یک مرجع وضعی باید آن را تصویب کند و در کشورما آن مرجع مجلس شورای اسلامی‌است.

 این مصوبه آیا خصلت منشور را خواهد داشت؟

اگر قوه‌مجریه منشور را تصویب کند قدرت اجرایی ندارد چرا که حق و تکلیف را نمایندگان مردم در مجلس تعیین می‌کنند اگر این منشور بخواهد قدرت لازم الاجرا پیدا کند باید توسط مجلس قانونگذاری تصویب شود مانند قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندان که قوه قضاییه پیشنهاد کرد به دولت و دولت لایحه داد به مجلس و مجلس آن را در سال 1383 تصویب کرد منتها فقط درباره حقوق متهمان و مجرمان است.

 اما همین قانون را هم می‌گویند ضمانت اجرایی خاصی ندارد. درواقع بخشنامه رئیس قوه قضاییه بوده که مجلس تصویب کرده است؟

نمی‌توان این‌گونه گفت. لازم نیست هر قانونی ضمانت اجرایی‌اش در متن قانون ذکر شود. به عنوان مثال گفته زندانبان نباید برای زندانی چشم بند بزند. آن زندانبان حداقل تابع قانون رسیدگی به تخلفات اداری است یا از باب توهین و اهانت از طریق قانون تعزیرات می‌توان مجازاتش کرد. حقوق ملت بخواهد اجرایی شود نیاز به ضمانت اجرا دارد،برای همه حقوق ملت در قانون مجازات ضمانت اجرا پیش بینی شده است. به عنوان مثال اگر به حق مالکیت کسی تعرض شود یا کسی شکنجه یا به کرامت انسانی توهین شود یا انسان قاچاق شود برای هر کدام از آنها ضمانت اجرای کیفری مقرر شده، ضمانت اجرای مدنی هم وجود دارد و در صورتی که تعرض کننده کارمند اداره باشد با ضمانت اجرای اداری روبه‌رو خواهد شد.

 نسبت این منشور حقوق شهروندی با قانون اساسی چگونه است؟آیا این منشور می‌تواند به کمک قانون اساسی بیاید؟

برخی از حقوق ذکر شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های سال 1966 که دولت ایران در سال 1354 به آنها پیوسته، در قانون اساسی ذکر نشده لازم هم نیست که در قانون اساسی ذکر شود. قانون اساسی باید ارزش‌ها،هنجارها واصول کلی را دربربگیرد و قوانین جزئی و عادی از آن نشأت بگیرد. آنچه که به عنوان حقوق ملت می‌شناسیم در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق‌ها، قانون اساسی وقوانین عادی ذکر شده است. حال اگر در منشوری همه این حقوق وآزادی‌ها را ماده بندی و تدوین کنند و اهمیت بیش‌تری بدهند و تاکید بیشتری کنند، این قدم، قدم مثبتی است. این منشور جدای از اینکه ضمانت اجرا داشته باشد یا نداشته باشد، گام بزرگی است که مردم بدانند حقوقشان به صورت جزئی و دقیق در جایی تدوین و ذکر شده و می‌توانند به آن یا به قانون اساسی و اسناد بین‌المللی استناد کنند. ولی اگر این منشور به صورت قانون تصویب بشود، مناسب‌تر است. چرا که همه دستگاه‌های حکومتی و اجرایی خود را ملزم می‌دانند که آن را اجرا کنند.

این منشور باید در راستای اصول قانون اساسی تنظیم شود. برای نمونه همان حقوقی که برای اقوام و اقلیت‌ها در نظر گرفته‌ایم در این منشور ذکر شود. در قانون اساسی، آزادی تدریس به زبان محلی در مدارس به رسمیت شناخته شده است. در یکی از روزنامه‌های محلی دیدم که یک شورای شهرستان ظاهرا تصویب کرده که زبان اداری شورا، زبان محلی استان باشد. در صورتی که این امرخلاف قانون اساسی است. بنابراین، منشور باید تبدیل به قانون شود و مصادیق حقوق و آزادی‌های مذکور در آن توسط قاضی قانون اساسی که شورای نگهبان باشد با قانون اساسی انطباق داده شود. در آن صورت خواهیم گفت که قانون مذکور با قانون اساسی و شرع سازگاری دارد. یعنی این که نه حقوق و آزادی‌های یاد شده در قانون اساسی محدود‌تر شده و نه تا جایی پیش رود که قانون اساسی را نقض کند. به هر حال ما نباید بگوییم که این منشور چون ضمانت اجرا را در بطن خود ذکر نکرده، قابلیت اجرایی ندارد از ضمانت اجراهای که در قوانین عمومی‌از جمله قانون کیفری وجود دارد می‌توان برای تحقق و اجرای حقوق و آزادی‌های یاد شده در منشور استفاده کرد.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

ایجاد آرشیو ملی اسناد حقوق شهروندی
یکی از جنب های مغفول اجرا و تحقق حقوق شهروندی مشارکت نهادهای غیر دولتی است
عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی نباید منجر به سردی فعالان این عرصه شود
مخاطب منشور حقوق شهروندی قوای سه گانه کشور هستند
تجهیز لباس های عوامل انتظامی به دوربین در راستای اجرای حقوق شهروندی
منشور حقوق شهروندی باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود
منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد
منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد
منشور حقوق شهروندی منطبق بر فرمان 8 ماده ای امام راحل و اصل استراتژیک دولت است
آموزش و ترویج حقوق شهروندی را باید از مدارس آغاز کرد

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
کاهش آمار طلاق توافقی کشور در سال 95 ، ارسال 39 برنامه پیشگیرانه به شورای اجتماعی شیوه های وصول چک چگونه است ؟ تعارض شهادت شهود با اسناد مکتوب حکم قاضی گنبدی برای راننده بدون گواهینامه ایجاد آرشیو ملی اسناد حقوق شهروندی یکی از جنب های مغفول اجرا و تحقق حقوق شهروندی مشارکت نهادهای غیر دولتی است ضرورت بازبینی جایگاه سالمندان و یافته های علمی مربوط به اختلالات آنها در نظام حقوقی کشور تولیت پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضاییه است ، اما هر نهادی ساز خودش را می زند مصدومیت شدید دختر بچه ده ساله به دلیل ضرب و جرح عمدی ، مادر کودک در مظان اتهام کودک آزاری است اگر شوهر مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می تواند آن را پس بگیرد؟ آزادی 20 زندانی غیرعمد در حاشیه همایش های پیاده روی رای شماره های 273 الی 277 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:وضع عوارض حق الارض شوراهای اسلامی نفقه زنان شاغل چگونه محاسبه می شود ؟ رای شماره های 268 الی 270 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک بند یک از ماده 3 آیین نامه اجرایی رای شماره 272 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعمال امتیاز ارزشیابی سالانه برای ایام بعد از اجرایی شدن فصل دهم رای شماره 267 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 2 بخشنامه شماره 2-92/ 7 دایره صیانت پیشگیری بازرسی پلیس راهنمایی رای شماره 279 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بند 2 و 3 مصوبه شماره 88123/ت48773ھ-1392/4/15 هیات وزیران تهدید به انتشار عکس های شخصی ، قابل تعقیب است اما و اگرهای عضویت در شبکه های اجتماعی عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی نباید منجر به سردی فعالان این عرصه شود