×

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره اول

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره اول

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره اول

سوالات-اختبار-کانون-وکلای-دادگستری-منطقه-اصفهان-دوره-اول

حقوق تجارت

الف- شرکت سهامی خاص زاینده رود که مدیر عامل آن آقای حسن و رئیس هیئت مدیره آن آقای تقی می باشد، در تاریخ15/2/75 یک فقره سفته به حواله کرد آقای علی صادر و متعهد گردیده که مبلغ سفته را در تاریخ 10/4/76 پرداخت نماید. مدیران یاد شده طبق مفاد اساسنامه روس سفته را امضاء و مهر شرکت را زده اند . آقای تقی پشت سفته را نیز امضاء کرده است آقای علی که دارنده سفته می باشد پشت آنرا امضاء و به آقای محمد می دهد و نامبرده اخیر نیز با امضاء پشت سفته آنرا به جواد می دهد . در سررسید وجه سفته کارسازی نشده و در مهلت قانونی واخواست می گردد.
به سؤالات زیر پاسخ دهید .( با استدلال و استناد به مواد قانونی )

1-آیا اگر آقای جواد بخواهد برای مطالبه وجه سفته دعوی طرح نماید علیه چه اشخاصی و به چه نحوی می تواند وجه سفته را مطالبه نماید و مسئولیت هر یک چیست؟
2- اگر پس از صدور حکم به نفع آقای جواد ، نامبرده با صدور اجرائیه  مبلغ سفته را از آقای محمد تأمین و وصول نماید آیا آقای محمد که مدیون اصلی نبوده به چه اشخاصی می تواند مراجعه نماید.
3- آیا دارنده سفته به شرح فوق می تواند طلب خود را از اموال شخصی آقای حسن و تقی که مدیران سهامداران شرکت هستند وصول نماید.

ب- دو نفر به شما مراجعه و قصد تشکیل شرکت سهامی خاص که موضوع آن تولید لوازم بهداشتی است را دارند . چگونه آنها را راهنمائی می کنید ؟
ج- شخصی به شما مراجعه و اظهار می دارد که سهامدار یک شرکت سهامی است و این شرکت مدتی است که فعالیت خود را متوقف کرده است و سرمایه  او معطل مانده است چگونه او را راهنمائی می کنید ؟
د- یک شرکت سهامی پس از انجام موضوع شرکت منحل گردیده و مدیران تصفیه اعلام ختم تصفیه نموده لیکن چند نفر از سهامداران و طلبکاران برای وصول سهم و طلب خود مراجعه نکرده اند . تکلیف قانونی مدیران تصفیه چیست ؟
ه- در قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب سال 1318 بستانکارانی که حق رجحان برای وصول طلب خود از تاجر ورشکسته دارند معین شده است . وزارت دارائی با عنایت به ماده 160 قانون مالیاتها مصوب سال 1366 به شرح بین الحلالین (وزارت امور اقتصادی و دارائی برای وصول مالیات و جرائم متعلق از مؤدیان و مشمولان پرداخت مالیات نسبت به سایر طلبکاران به استثنای صاحبان حقوق نسبت به مال مورد وثیقه و مطالبات کارگران ناشی از خدمت حق تقدم خواهد داشت...) برای وصول مالیات از مودی ورشکسته خود را طلبکار با حق تقدم می داند . نظر خود را با استدلال بیان دارید.

حقوق ثبت

الف- شرایط صدور اجرائیه در مورد اسناد رسمی لازم الاجرا کدام است؟
ب- در قوانین مختلف پیش بینی صدور اجرائیه نسبت به اسناد دیگری از طرق اجرای ثبت شده که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نشده است موارد آنرا نام ببرید.
ج- شخصی که اجرائیه ثبتی بر اساس سند ذمه ای علیه وی صادر شده به شما (بعنوان وکیل دادگستری) مراجعه و مدعی است در دایره اجرا با حضور مدیر اجرا توافقی با داین نموده و شخص ثالثی متعهد پرداخت دین موضوع سند لازم الاجرا شده است و بدین ترتیب بایستی عملیات اجرائی علیه وی متوقف گردد لیکن اجرای ثبت به عملیات اجرائی ادامه داده است. پاسخ دهید آیا توافق مذکور منشاء اثر قانونی است یا خیر ؟ و در صورتی که جواب شما مثبت است طریق احقاق حق مراحعه کننده به شما کدام است؟
د- امتیازات و ویژگیهای مواد 147و148 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 31/4/65 را بیان نمائید.

امور حسبی

سؤال اول
شخص محجوری که حکم بقاء حجر وی صادر شده است به شما مراجعه نموده و در خواست تجدید نظر نسبت به حکم صادره را از شما دارد چه اقدامی نسبت به تقاضای وی و وفق کدام قانون انجام می دهید؟ ضمناً شخص محجور از قیم خود شکایت دارد که قبل از اینکه سمت قیومیت به او ابلاغ شود به صرف نصب مبادرت به فروش اموالی از وی نموده است و محجور مدعی است که در این معامله زیان دیده است توضیحاً قیم وجه حاصل از فروش را در بانک تودیع کرده و مدعی است که اموال فروش رفته مورد احتیاج محجور نبوده است در این مورد چه اقدامی برای وی می توانید انجام دهید؟

آیا می توان مدعی عدم رعایت غبطه محجور شد ضمناً محجور مدعی است که از تاریخ نصب قیم 20/2/74 تا این تاریخ قیم در نیم میلیون تومان پول وی به سود خود تصرفات نموده است و محجور از شما در خواست دارد که از این جهت هم وی را تحت تعقیب قرار دهید چه اقدامی می توانید برای وی انجام دهید ؟ ضمناً محجور در خواست دارد که قیم وی عزل شود آیا اجابت درخواست وی ممکن است؟

سوال دوم
شخصی در اثر تصادف رانندگی فوت می نماید وراث وی منحصرند به پدر و مادر متوفا حال چنانچه متوفا دیونی داشته باشد و والدین او بخواهند هیچ گونه مسئولیت حقوقی متوجه آنها نباشد چه اقداماتی و با چه شرایطی و با استناد به کدام ماده یا مواد قانون امور حسبی باید انجام دهند . چنانچه وراث ترکه را پس از گذشت 2 ماه از تاریخ اطلاع بر فوت مورث خود رد نموده باشند چه آثاری بر رد آنها وارد است. ضمناً متوفا به اشخاص ثالث بدهکار بوده است که طلبکاران می خواهند جهت وصول طلب خود اقدام نمایند و به شما مراجعه می کنند در صورتی که وراث ترکه را رد ننموده باشند چه دعوائی و علیه چه اشخاصی مطرح می شود؟ و در صورتی که حکمی به نفع طلبکاران صادر و قطعی گردید از محل اموال چه کسی باید وصول شود؟ و چنانچه ترکه بر مهلت قانونی رد شده باشد دعوی علیه چه کسی باید طرح شود و اگر حکمی به نفع طلبکاران صادر و قطعی گردد از محل اموال چه کسی وصول می شود؟

حقوق جزا

الف- آقای... از غیبت همسرش که به مسافرت رفته است سوء استفاده نموده و با زنی شوهردار رابطه نا مشروع بر قرار و مرتکب زنا می گردند. متهمین در محضر دادگاه ضمن اقرار به اتهام رابطه نامشروع و زنا هر دو نفر توبه می نمایند . دادگاه به متهمین اخطار می نماید که جهت دفاع از خود وکیل معرفی نمایند ، لیکن متهمین اقدامی ننموده نهایتاً دادگاه پس از محاکمه هر یک از متهمین را به اتهام رابطه نامشروع به 50 ضربه شلاق و از نظر اتهام زنا به رجم محکوم می نماید. به استدلال و استناد به مواد قانونی به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1-آیا قانوناً دادگاه می توانسته است که با توجه به توبه متهمین حکم رجم صادر نماید؟
2- آیا محکومیت متهمین بدو مجازات صحیح است؟
3- اگر همسر زاینه اعلام رضایت نماید چه تأثیری در مجازات او دارد و چرا ؟
4- پس از اخطار دادگاه در مورد معرفی وکیل و عدم معرفی از ناحیه متهمین دادگاه چه تکلیف قانونی داشته است؟
5- در صورتی که زانی برای دفاع از خود در مرحله تجدید نظر به شما وکالت دهد مدافعات خود را بیان نمائید.

ب- آقای الف با آقای ب آشناشده و به او اظهار می دارد که آقای ج تعداد یکصد دستگاه یخچال در انبار دارد و می تواند با قیمت مناسب خریداری نماید. در این رابطه با قبول آقای ب قراردادی بین آقای ب و ج تنظیم می گردد و مبلغ یکصد میلیون ریال نقداً و یک فقره چک به مبلغ پنجاه میلیون ریال به آقای ج پرداخت شده و مقرر می گردد ظرف یک هفته کالای مورد معامله برای خریدار حمل و تحویل شود . لیکن پس از یک هفته مورد معامله ارسال و تحویل نشده و خریدار متوجه می گردد که چنین کالائی وجود نداشته و فروشنده متواری شده است. آقای ب علیه آقای الف و ج به دادگاه عمومی شکایت کیفری طرح نموده در حین رسیدگی سه نفر دیگر با ارائه سه فقره چک برگشتی اولی به مبلغ پانزده میلیون ریال و دومی و سومی هر یک به مبلغ ده میلیون ریال علیه آقای ج شکایت صدور چک بلامحل طرح می نمایند و در هر سه فقره اوراق برگشتی صادره از طرف بانک موجودی صادر کننده دو میلیون ریال گواهی شده است ، به سؤالات زیر با استدلال و استناد به مواد قانونی پاسخ دهید .

1- اتهام آقایان الف و ج با فرض تبانی چیست؟
2- در صورت احراز بزهکاری ، دادگاه به استناد چه موادی در مورد متهمین حکم صادر می نماید؟
3- آیا چک پنجاه میلیون ریالی که بابت قسمتی از ثمن معامله داده شده قابل وصول می باشد یا خیر و اگر نمی باشد آقای ب برای جلوگیری از وصول این چک چه اقدامی باید انجام دهد؟
4- آیا آقای ب برای مطالبه وجه پرداختی و چک و خسارات وارده چه اقدامی باید انجام دهد؟

  ج-آقای الف فاقد گواهینامه رانندگی اتومبیل خود را در یک خیابان شیب دار پارک نموده و در کنار اتومبیل مشغول صحبت بوده که به علت خلاص بودن دنده و نکشیدن ترمز دستی اتومبیل حرکت نموده و با کودکی برخورد و کودک متأسفانه به قتل می رسد و آقای الف اتومبیل را برداشته و فرار می نماید. دادگاه نامبرده را به اتهام قتل غیر عمدی ناشی از رانندگی و نداشتن گواهینامه با رعایت کیفیات مشدده مندرج در قانون به حبس و جزای نقدی محکوم می نماید. اگر متهم برای تجدید نظر خواهی به شما مراجعه نماید و قبول وکالت کنید مدافعات خود را بیان نمائید.

د- مادری وضع حمل نموده و نوزاد دختری به دنیا آورده که فلج می باشد . از فرط ناراحتی تصمیم می گیرد در غیاب شوهرش که مسافرت بوده با خودداری از شیر دادن نوزاد اورا از بین ببرد و قصد خود را اجرا می نماید. لیکن پس از دو روز خوشبختانه شوهر مراجعت نموده و با ملاحظه نوزاد مشرف به مرگ از موضوع آگاه شده و با تغذیه و معالجه پزشک نوزاد از مرگ نجات می یابد پاسخ دهید آیا عمل مادر اگر جرم باشد چه جرمی است و مجازات آن چیست ؟ عناصر تشکیل دهنده آن کدام است؟

هـ- به سؤالات زیر پاسخ دهید .
1-جرم اختلاس را تعریف کنید .
2-دو مثال برای فعل واحد که دارای عناوین متعدد جرم باشد (ماده 46 قانون مجازات) بیان نمائید.

حقوق مدنی

الف- آقای محمد به وکالت از آقای علی به موجب وکالتنامه رسمی که با کلیهاختیارات حق فروش داشته – شش دانگ یک باب خانه پلاک 511 بخش 5 ثبت اصفهان را به موجب سند عادی به آقای جواد فروخته است و قیمت مورد معامله یکصد میلیون ریال است – که ده میلیون ریال  نقداً دریافت و سه فقره چک هر یک به مبلغ سی میلیون ریال که هر کدام به فاصله یک ماه از تاریخ قرارداد بوده اخذ نموده است . وکیل یاد شده در قرارداد متعهد می گردد که ظرف 2 ماه مورد معامله را انتقال رسمی و تحویل خریدار بدهد . لیکن در مدت مقرر ار انتقال رسمی و تحویل خودداری نموده است.
با استدلال و استناد به مواد قانونی به سوالات زیر پاسخ دهید.

1- اگر خریدار به شما وکالت دهد برای احقاق حق موکل چه اقدامی انجام می دهید؟
2- اگر دومین چکی که بابت ثمن معامله به فروشنده داده شده برگشت شود آیا فروشنده می تواند ادعای فسخ معامله را داشته باشد؟

ب-آقای حسن یک باب مغازه ملکی خود تحت پلاک ثبتی 251 بخش 2 ثبت اصفهان را با اجاره نامه عادی به آقای محمد به مدت یکسال اجاره داده و در اجاره نامه قید شده است که مستأجر مبلغی بابت حق کسب و پیشه و تجارت پرداخت ننموده و در پایان مدت اجاره مکلف به تخلیه بدون ادعای حق کسب و پیشه می باشد و بابت تضمین تخلیه یک فقره چک سفید امضاء به مؤجر داده است که در قرارداد قید گردیده .

به سؤالات زیر پاسخ دهید. (با استدلال و استناد به مواد قانونی)
1- آیا با توجه به مواد 46و47و48 قانون ثبت این اجاره نامه در دادگاه قابل استناد می باشد یا خیر؟
2- اگر موجر به جهت انقضای مدت اجاره دعوی تخلیه به طرفیت مستأجر طرح نماید آیا دادگاه می تواند به لحاظ انقضای مدت حکم تخلیه صادر نماید؟
3- اگر موجر دعوی تخلیه به جهت نیاز شخصی پس از انقضای مدت اجاره طرح نماید و نیاز خود را ثابت نماید-آیا دادگاه با توجه به شرایط مندرج در قرارداد مبنی بر اینکه مستأجر سر قفلی پرداخت نکرده و حق مطالبه حق کسب و پیشه هنگام تخلیه ندارد دادگاه می تواند حکم تخلیه را بدون پرداخت حق مذکور صادر نماید؟
4- در صورتی که موجر با توجه به تخلف مستأجر طبق مفاد اجاره نامه در مورد عدم تخلیه در پایان مدت – مبلغی در چک درج نماید و پس از برگشت شدن چک از طرف بانک با مراجعه به اجرای ثبت برای وصول وجه چک اقدام به صدور اجرائیه نماید و مستأجر به شما به عنوان وکیل دادگستری مراجعه نماید در صورت پذیرفتن وکالت مستأجر چه اقدامی جهت احقاق حق موکل انجام می دهید؟

آیین دادرسی مدنی

الف- آقای الف مقیم اصفهان به استناد بیع نامه عادی تنظیمی در اصفهان که مورد معامله آن شش دانگ یک درب باغ تحت پلاک ثبتی 201 واقع در نجف آباد خریداری از آقای ب به مبلغ یکصد میلیون ریال است – قصد طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی علیه فروشنده را دارد و خواسته مبلغ سی میلیون ریال تقویم شده است.
به سوالات زیر با استناد به مواد قانونی و استدلال پاسخ دهید .

1- مرجع صالح برای طرح دعوی کدام است؟
2- برای اثبات اینکه فروشنده مالک باغ است خواهان چه اقدامی باید انجام دهد؟
3- اگر شما به عنوان وکیل خریدار در دادگاه حاضر شوید و فروشنده امضاء خود ذیل قرارداد مستند دعوی را انکار (تکذیب) نماید شما چگونه دفاع می نمائید و تصمیم دادگاه قانوناً چیست؟
4- اگر در حین دادرسی متوجه شوید که فروشنده در صدد انتقال مورد معامله می باشد برای جلوگیری از این امر چه اقدامی می توانید انجام دهید؟
5- اگر در حین دادرسی موکل شما فوت نماید تکلیف وکالت شما چیست و دادگاه چه تصمیمی باید اتخاذ نماید؟
6- مرجع تجدید نظر از رأی صادره در مورد این دعوی کدام دادگاه است؟

ب- دعوی به طرفیت سه نفر اقامه شده یک نفر در جلسات دادرسی به طور کلی شرکت نمی نماید و لایحه ای نیز تقدیم نمی دارد . در نتیجه رسیدگی حکم دادگاه مبنی بر محکومیت هر سه نفر صادر می گردد و دادگاه در پایان حکم قید می کند که دادنامه نسبت به نفر سوم (فر غایب در جلسات) غیابی محسوب می شود و نسبت به دو نفر دیگر حکم حضوری است.
لطفاً به پرسشهای زیر پاسخ دهید.

1- آیا نظر دادگاه که حکم واحد را واجد وصف غیابی و حضوری به اعتبار وضع خواندگان می داند صحیح است یا خیر؟ یا اقدام دیگری از سوی دادگاه ضروری بوده است؟
2- در صورت تجدید نظر خواهی هر سه نفر از حکم آیا تجدید نظر خواهی محکوم علیه غیابی به منزله عدول نامبرده از واخواهی است.
3- محکوم علیه غیابی یک ماه پس از ابلاغ واقعی حکم اقدام به واخواهی می نماید – واخواهی وی پذیرفته است یا خیر؟
ج- دعوایی به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی انتقال از طرف حسین علیه علی اقامه می شود – علی قبلا با ارسال اظهارنامه برا ی حسین اعلام فسخ معامله را به لحاظ غبن فاحش نموده است.لطفاً به سوالات زیر پاسخ دهید.

1- شما به وکالت از طرف علی چه دفاع یا چه اقداماتی را با توجه به ماده 285 قانون آئین دادرسی مدنی انجام می دهید.
2- آیا اصولاً تقدیم دادخواست ضرورت دارد.
3- چنانچه ضرورت به طرح دعوی و تقدیم دادخواست باشد چه عنوانی اقامه می نمائید.
4- تقدیم دادخواست یا عدم تقدیم آن چه آثاری حقوقی در بر دارد.

توجه – پاسخ به سؤال اول (الف) حتماً ضروری است و به یکی از دو سوال ب و ج بنا به اراده خود پاسخ دهید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.