×

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهارم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهارم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره چهارم

سوالات-اختبار-کانون-وکلای-دادگستری-منطقه-اصفهان-دوره-چهارم وکیل 

حقوق تجارت

سوال اول)
شرکت الف سهامی خاص چکی در وجه آقای ب صادر کرده که منجر به گواهی عدم پرداخت و اقامه دعوی شده است ، ضمن دادخواست قرار تأمین خواسته نیز صادر گردیده و در اجرای آن یک باب آپارتمان متعلق به شرکت توقیف شده است. یکی از طلبکاران شرکت با استناد به این پرونده تقاضای صدور حکم ورشکستگی شرکت را نموده است .
برای رسیدگی به وضعیت مالی شرکت از طرف دادگاه قرار ارجاع امر به کارشناس صادر شده و کارشناس منتخب پس از بررسی های دقیق دارائی شرکت را به مراتب بیش از بدهی های آن اعلام کرده است.

حال به سؤالات ذیل مستدلاً پاسخ دهید:
الف) در خصوص ورشکستگی یا عدم ور شکستگی شرکت دادگاه باید چه تصمیمی اتخاذ کند نظرات مختلف را توضیح دهید .
ب)در صورت صدور حکم ورشکستگی آیا شخص ب در وصول اصل طلب خود و خسارات اعم از خسارت تأخیر تأدیه از مال تأمین شده ارجحیت دارد یا خیر ؟ نظرات مختلف و رویه قضائی را در این خصوص توضیح دهید:

سوال دوم)
سعید یک برگ سفته در وجه مسعود صادر کرده و علی ظهر این سفته را امضاء نموده است . سفته با ظهر نویسی به اشخاص مختلف منتقل شده است. مسئولیت علی در خصوص پرداخت وجه این سفته چیست؟ نظرات گوناگون را در این خصوص توضیح دهید.

حقوق مدنی

خانم ایرانی مسلمانی به نام الف به مرد قبرسی مسیحی به نام ب در قبرس شوهر می نماید و زندگی زناشوئی را آغاز می کنند. خانم الف باردار می شود و در این هنگام تصمیم به ثبت واقعه ازدواج می گیرند ولی  با مراجعه به  مأمورین کنسولی سفارت ایران و همچنین دفاتر ثبت ازدواج قبرس موفق به ثبت واقعه ازدواج نمی گردند. خانم به ایران مراجعه نموده و در یکی از بیمارستانهای تهران زایمان می کند و دختری به دنیا می آورد که نام او را زیبا می گذارد و از بیمارستان گواهی نامه ای با مفاد زایمان در بیمارستان و تولد دوشیزه ای از بیمارستان دریافت می کند؛ ولی با مراجعه به ادارات ثبت احوال موفق به اخذ شناسنامه برا ی دوشیزه زیبا نمی شود و به دفتر وکالت مراجعه و وکالتنامه برای تحصیل حکم یا دستور صدور شناسنامه تنظیم می نماید.
حال به سؤالات ذیل مستدلاً پاسخ دهید:
1-    خواسته خانم الف را تعریف کنید.
2-    مدارکی که ضرورتاً پیوست تقاضا یا دادخواست می نمایند را بیان کنید.
3-    چه مقام و مرجعی را برای تقدیم تقاضا یا دادخواست صالح می دانید.
4-    دوشیزه زیبا چه زمان و از چه کشوری می تواند تابعیت تحصیل نماید.
5-    فرض اینست که زوجین ازدواج خود را صحیح می دانند. بنابراین فرض، عنوان و طی زوجین که نتیجه اش تولد دوشیزه زیبا بوده است، چیست؟
6-    دوشیزه زیبا از خانم الف ارث می برد یا نه ؟
7-    اگر خانم الف در ایران به مرد مسلمانی به نام ج شوهر کند و از این شوهر یک پسر و یک دختر پیدا کند؛

اولاً دوشیزه زیبا می تواند به آقای ج که شوهر خانم الف می باشد، شوهر کند یا آنکه مانع قانونی دارد؟
ثانیاً دوشیزه زیبا با پسر و دختری که خانم الف از آقا ی ج پیدا نموده است، قرابت نسبی پیدا می کند یا نه ؟
ثالثاً در صورتی که دوشیزه زیبا با دختر و پسری که خانم الف از آقای ج پیدا نموده است قرابت نسبی پیدا کند، درجه قرابت دوشیزه زیبا با دختر و پسر موصوف چند است؟

آئین دادرسی مدنی   

  به سؤالات ذیل مستدلاً پاسخ دهید:
سؤال اول- دعوی اعتراض ثالث و وارد ثالث را با یکدیگر مقایسه نمائید و آثار و شرایط آن را به طور تفصیل بیان کنید.
سؤال دوم- اثر و نتیجه امتناع یکی از داورها از اعلام نظر یا عدم حضور او در جلسه رسیدگی را بیان نمائید.
سؤال سوم- اتومبیلی که خواسته دعوی را تشکیل می دهد، با قرار تأمین خواسته به نفع مدعی توقیف شده است . آیا خوانده می تواند با استفاده از مقررات مربوط به تبدیل تأمین، اتومبیل مذبور را آزاد کند.
سؤال چهارم- در مواردی که وکیل در دو یا چند دادگاه ، همزمان دعوت شود و جمع بین آنها ممکن نباشد،چه اقدامی می بایست انجام دهد.
سؤال پنجم- صور مختلف استرداد دادخواست و دعوی را شرح دهید.
سؤال ششم- چه مواردی خواهان حق ایراد به سمت خوانده را دارد. 

آئین دادرسی کیفری

1-قرار اناطه کدامست،آن را تشریح کنید با ذکر مثال.
2- موارد اعاده دادرسی کیفری را شرح دهید.
3- دادرسی کیفری در سیستم قضائی کشور ما تفتیشی است یا اتهامی؟
مداخله وکیل متهم در مراحل دادرسی از تحقیق تا رسیدگی نهائی مجاز است یا خیر؟اگر مجاز نیست چرا و نقدی در این مورد به قانون ما وارد می باشد یا خیر؟
4- احاله پرونده در امور کیفری کدام است؟
5- مواردی که متهم می تواند درخواست تغییر وکیل تسخیری خود را نماید شرح دهید.
6- آراء غیر قطعی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری کدامند.

امور حسبی

مادتین 40و44 قانون امور حسبی ذیلاً درج می گردد:
ماده 40- هر گاه دادگاه رأساً یا بر حسب تذکر به خطای تصمیم خود برخورد در صورتی که آن تصمیم قابل تجدید پژوهش نباشد م یتواند آنرا تغییر دهد.
ماده 44- کسانی که تصمیم دادگاهها را در امور حسبی برای خود مضر بدانند می توانند برآن اعتراض نمایند خواه تصمیم از دادگاه نخست صادر شده یا از دادگاه پژوهشی با شد و حکمی که در نتیجه اعتراض صادر می شود قابل پژوهش و فرجام است.
با توجه به دو ماده یاد شده و بند4 ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی مصوب 1318 به این عبارت «وقتی که دعوی طرح شده سابقاً بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوی قائم مقام آنها هستند رسیدگی و نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد» و بند6 ماده 84 قانون آئین دادرسی مدنی مصوب1379 به این عبارت«دعوای طرح شده سابقاًبین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوی قائم مقام آنان هستند رسیدگی شده و نسبت بع آن حکم قطعی صادر شده باشد»
پاسخ دهید که ایراد مختومه بودن در پرونده هائی که موضوع آنها از امور حسبی است قابل توجیه علمی و قابل قبول قضائی است یا نه بعبارت دیگر اعتبار امور مختوم و یا امر قضاوت شده در مورد امور حسبی قابل بیان و دفاع است یا نه نظر خود را موجهاً و مستدلاً بیان نمائید.

حقوق ثبت

به سؤالات ذیل پاسخ دهید:
1-    از چه شخصی یا مقاماتی تقاضای ثبت پذیرفته می شود.
2-    درخواست کننده ثبت چه اموری را باید ثبت نماید تا تقاضای ثبت او پذیرفته شود.

حقوق جزا

سؤال اول)
سارقی به نام حسین دستبرد زده اموال و اشیائی منجمله دسته چک سفید نامبرده را به سرقت می برد . سارق مزبور سپس در بازار آزاد موتور سیکلت فروشان ،موتور سیکلتی را که دارای اسناد معتبر بوده از صاحب آن اکبر نام می خرد و مبلغ هفتصد هزار تومان قیمت عادله روز آن را با صدور چکی از دسته چک سفید مسروقه  بفروشنده می دهد. زمانی که اکبر برای دریافت وجه چک به بانک مراجعه می کند به اتهام سرقت منزل حسین دستگیر و تحت تعقیب قرار گرفته و با قرار کفالت آزاد می شود، ولی چون در این ماجرا زیان دیده به توصیه یکی از دوستانش اعلام سرقت موتور سیکلت را به مرجع ذیربط می نماید. چندی بعد موتور سیکلت در خیابان از راکب آن بنام محمد رضا کارمند دولت اخذ و نامبرده دفاعاً اظهار می دارد که موتور سیکلت را با اسناد معتبر و به نرخ عادله روز به مبلغ هفتصد هزار تومان از شخصی به نام عباس در خیابان خریده است و اسناد اولیه موتور سیکلت را ارائه می دهد که صحت اظهارات وی نیز ثابت ولی با قرار وثیقه آزاد می شود.
اکبر و محمد رضا هر دو نفر موتور سیکلت را با قولنامه عادی معامله کرده و از معرفی طرف معامله خود اظهار عجز نموده اند.
به سؤالات ذیل مشروحاً پاسخ دهید:
1-    چرا جرائمی در این ماجرا واقع شده ؟
2-    مجرمین چه کسانی هستند و نوع جرم آنها چیست؟
3-    نهایتاً موتور سیکلت به چه کسی باید تحویل گردد؟

سؤال دوم)
حسن به اتهام صدور چک بلامحل و محکومیت قطعی به 6 ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جزای نقدی در حال تحمل زندان است.اکنون کشف شده که نامبرده قبلاً در همین دادگاه به اتهام صدور چک بلامحل به 9 ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم و محکومیت وی قطعی گردیده ولی اجرا نشده است.
به سؤالات ذیل مشروحاً پاسخ دهید:
1-    موضوع سؤال با کدامیک از عنوانهای جزای عمومی قابل انطباق است و ماده استنادی آن چیست؟
2-    آیا هر دو مجازات باید اجرا شود یا یکی از آنها و آیا در این رهگذر شق دیگری وجود دارد یا خیر؟
3-    اگر وکیل متهم باشید مبنای تقاضای شما چیست و مرجع رسیدگی آن کدام است؟

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.