×

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره دوازدهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره دوازدهم

سوالات اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان-دوره دوازدهم

سوالات-اختبار-کانون-وکلای-دادگستری-منطقه-اصفهان-دوره-دوازدهم وکیل 

آئین دادرسی مدنی

مسئله اول)
خسرو در تاریخ 7/7/83 در اصفهان فوت نموده و ورثه او که هنوز گواهی حصر وراثت اخذ ننموده و ترکه را رد نکرده و ماترک را نیز تقسیم ننموده اند، عبارتند از پدر محجور و مادر و یک پسر موسوم به ایرج. ترکه متوفی عبارتست از یک قطعه زمین پلاک ثبتی4/32 واقع در شاهین شهر؛ یک باب منزل مسکونی پلاک ثبتی5/82 در اصفهان و یک باب آپارتمان مسکونی پلاک ثبتی1/74 در شهرکرد. ایرج و همسرش عاطفه که در تهران پیمان زناشوئی بسته اند، اما سالهای متمادی است که در استرالیا زندگی می کنند و با هم اختلاف زناشوئی دارند و نامبردگان هیچ مالی در ایران ندارند. اگر عاطفه بخواهد مهریه خود که در سند رسمی بهای یک باب خانه مسکونی به ارزش شصت میلیون ریال قید شده را در ایران مطالبه نماید، پاسخ دهید :
الف : چه اقداماتی در چه مرجعی می تواند انجام دهد؟
ب : اقدامات تأمینی جهت وصول مهریه او را توضیح دهید؟
 ج : چنانچه ورثه تقسیم ترکه را بخواهند و با یکدیگر بر سر تقسیم توافق داشته باشند، با توجه به اقدامات بالا چه راه حلی در پیش دارند؟
د : چنانچه اقدامات تأمینی در مرحله اجراء کامل شده باشد؛ اقدام اجرایی را تا استیفای کامل حقوق عاطفه، با توجه به مراتب فوق، مختصراً توضیح دهید.

مسئله دوم)
ملک مزروعی امیر واقع در مبارکه اصفهان، قریب 20 سال در تصرف علیرضا و خانواده اش قرار داشته و هیچ قراردادی بین آنها نوشته نشده است. امیر اظهار نامه ای برای علیرضا در اقامتگاه او که اصفهان است ارسال و در تاریخ 2/8/83 به وی ابلاغ شده و رفع تصرف او را خواستار می گردد که اثری نبخشیده است. امیر ادعای خلع ید غاصبانه و اجرت المثل و متقابلاً علیرضا ادعای مزارعه معاطاتی در قالب نصفه کاری و حق کرد در این مزرعه را مطرح و دادگاه بدوی مبارکه حکم بر خلع ید غاصبانه و پرداخت اجرت المثل و رد دعوی تقابل صادر نموده است که طبعاً امیر به آن معترض نشده، اما علی رضا تجدید نظر خواهی نموده و دادگاه تجدید نظر استان با نقض قسمت اخیر حکم که «رد دعوی تقابل» بوده، دعوی تقابل را وارد و معاطلات و استحقاق زارع نسبت به حق کرد را در زمان تصرفات تا تاریخ ابلاغ اظهار نامه به وی محرز تشخیص و مابقی دادنامه را به لحاظ این که تعرضی نسبت به آن نشده بود عیناً تأیید نموده است. دادنامه اخیر الذکر امروز که اختبار برگزار می شود به امیر ابلاغ شده است. پاسخ دهید:
الف : چنانچه امیر عواید حاصل از رابطه ای که به هر جهت دادگاه تجدید نظر استان محرز دانسته را بخواهد و به شما مراجعه نماید چه راه حلی برای او توصیه می کنید و آن را در چه مرجعی قابل طرح می دانید؟
ب : آیا در اجرای راه حل شما، قید عبارت تعیین اجرت المثل، در حکم مورد بحث مزاحم است؟ اگر هست و دادگاه نیز آن را واجد عنوان اشتباه قلمی تشخیص ندهد، برای رفع این مشکل چه راه حل ضروری در چه مرجعی و چگونه توصیه یا در پیش می گیرید؟

حقوق تجارت

1-    مجمع عمومی شرکت سهامی عام «الف» 000/20 نفر سهامدار دارد با رعایت نصاب و شرایط قانونی تشکیل می گردد. رئیس، نظار و منشی توسط مجمع انتخاب می شوند و تمامی مراحل و دستور جلسه با حضور سهامداران طی شده و به تصویب می رسد، لکن؛ در پایان جلسه، منشی هیأت رئیسه بدون تحریر صورت مجلس، جلسه مجمع عمومی را ترک و از امضاء امتناع می کند. به نظر شما تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع قانونی است یا خیر؟ برای حل مشکل پیش آمده چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

2-    مؤسسه غیر تجارتی «بهاران» به طور معمول به فعالیت در زمینه خرید و فروش مال منقول اشتغال دارد. فرزین و مهران به عنوان طلبکار مؤسسه، هر یک معادل000/000/100 ریال از آن مطالبه دارند، این در حالی است که دارائی مؤسسه جمعاً معادل مبلغ 000/000/100 ریال بوده و فرزین کل آن را در اجرای قرار تأمین خواسته توقیف کرده است. توضیح دهید:
الف : آیا مهران می تواند تقاضای ورشکستگی مؤسسه را بنماید؟
ب : در فرض مسئله، اگر به جای مؤسسه غیر تجارتی شرکت سهامی خاص باشد که به طور مستمر به فعالیت در زمینه خرید و فروش اموال غیر منقول اشتغال دارد، آیا امکان ورشکستگی شرکت مذکور وجود دارد؟
ج : در هر حال ورشکستگی اعلان شدن یا نشدن شرکت سهامی خاص مذکور در فوق، چه تأثیری بر حقوق طلبکار دارد؟

3-    فرهاد، تاجری است که به خرید و فروش فرش اشتغال دارد و به واسطه حکم دادگاه ورشکسته اعلام شده است. محمد علی قبل از صدور حکم ورشکستگی وی، 10 تخته فرش را جهت فرو ش به او سپرده است و تاجر مذکور نیز فرش ها را به قیمت متعارف روز به اصغر فروخته، ولی شخص اخیر الذکر ثمن معامله را هنوز پرداخت نکرده است، پاسخ دهید:
الف : در صورتی که فرش ها نزد فرهاد باشد، آیا امکان تأمین و استرداد  آنها وجود دارد؟
ب : چنانچه تاجر ورشکسته، فرشها را به خریدار تحویل داده باشد، آیا امکان تأمین و استرداد فرشها نزد خریدار (اصغر) وجود دارد؟

4-    محمد براتی به نفع حسین و بر عهده احمد صادر کرده و حسین ، محمود و مهدی نیز به ترتیب آن را ظهر نویسی کرده و به مصطفی واگذار نموده اند و براتگیر نیز برات را قبولی نوشته است. پاسخ دهید:
الف : اگر در سر وعده برات، براتگیر از پرداخت وجه آن خودداری کند و دارنده سند پس
 از واخواست با مراجعه به صادر کننده وجه آن را دریافت دارد، آیا صادر کننده، حق مراجعه به براتگیر جهت وصول وجه برات را دارد؟ چگونه؟
ب : در فرض مسأله، اگر براتگیر در سر وعده، وجه برات را از طریق صدور یک طغری چک در حق دارنده سند پرداخت نماید. به فرض اینکه برات نزد دارنده باقی بماند، مشارالیه در صورت عدم وصول چک، می تواند به سایر مسئولان برات مراجعه نماید؟

امور حسبی

مسائل ذیل را مطالعه نموده به سؤالات مربوطه مستدلاً و مستنداً پاسخ دهید:
کیوان که دارای دو فرزند صغیر است، در سانحه رانندگی مصدوم و مجروح گردیده و در حال بیهوشی کامل(اغما) قرار گرفته است. با فرض اینکه حالت بیهوشی او چند سال به طول انجامد. پاسخ دهید:
1-    ولایت او را نسبت به فرزندانش بررسی فرمائید.
2-    در وضعیت توصیف شده،لازم است فرزندان کیوان خانه متعلق به خود را به فروش برسانند. چه کسی و چگونه می تواند در این زمینه اقدام کند؟
3-    چنانچه بعد از سه سال، کیوان بهبودی حاصل نمود و حالت طبیعی یافت، چه اقدامی و از چه طریق چه مرجعی لازم است تا وضعیت حقوقی او ادعا شود.
4-    کیوان دو سال بعد از بهبودی در اثر سکته قلبی فوت می نماید و هیچکس حاضر نیست قیومیت فرزندان آن مرحوم را عهده دار شود تکلیف چیست، مرجعی ذیصلاح به رسیدگی کدام است؟
5-    در فرض مسئله، چنانچه پدر کیوان در قید حیات باشد، وضعیت او را نسبت به کیوان و فرزندان او مورد بررسی قرار دهید؟

حقوق ثبت

مهوش قصد دارد صداق خود را که مبلغ هشت صد میلیون ریال است از طریق اعمال مقررات ثبتی از شوهرش شمس الدین که اخیراً محجور گردیده، مطالبه نماید؛ پاسخ دهید:
1-    مهوش باید درخواست خود را به چه مرجعی تقدیم نماید؟
2-    چه مرجعی اجرائیه صادر خواهد کرد؟
3-    کدام مرجع عهده دار عملیات اجرائی است؟چگونه؟
4-    هنگام اجراء به معرفی مهوش مأمور مربوطه مقدار زیادی اثاث البیت و دو دستگاه    اتومبیل سواری متعلق به شوهر که یکی از آنها تاکسی بوده را توقیف می نماید؛ به نظرشما اقدام مأمور اجراء وفق مقررات قانونی صورت گرفته است یا خیر؟توضیح دهید.
5-    قیم شمس الدین مدعی است که مولی علیه او یکصد میلیون ریال از صداق مهوش را قبلاً پرداخته است و اکبر مدعی است که قسمتی از اثاث البیت توقیف شده متعلق به اوست. هر یک از نامبردگان ادعا خود را به چه نحو و در کدام مرجعی طرح خواهند نمود. آیا تصمیم مرجع مربوطه قابل تجدید نظر است؟کجا و چگونه؟

آئین دادرسی کیفری

مسائل ذیل را مطالعه نموده به سؤالات مربوطه مستدلاً و مستنداً پاسخ دهید:
1-    عبدالقادر تبعه کشور عربی الف به اتهام مباشرت در خرید و فروش مواد مخدر و اطفال ایرانی مقیم کشور الف و ایراد جرح و آزار علیه یکی از این اطفال و حسن تبعه ایران به اتهام مشارکت در بزه ایراد جرح و آزار مزبور تحت تعقیب مراجع قضائی آن کشور عربی قرار گرفته است. حسن پس از دستگیری در آن کشور محاکمه و به دو ماه حبس محکوم می شود و آنرا تحمل می کند و پس از آزادی به اتفاق عبدالقادر به ایران و به مقصد شیراز مسافرت می کنند که بر اثر گزارش پلیس بین المللی در فرودگاه شیراز دستگیر می شوند. با وصف اینکه هر سه عمل در کشور عربی واقع شده است به سؤالات زیر پاسخ دهید:
اولاً : آیا جرائم مزبور اساساً در ایران قابل رسیدگی هستند؟
ثانیاً : کدام مرجع برا ی تحقیقات مقدماتی ذیصلاح است؟
ثالثاً : قاضی تحقیق درمورد هر یک از دو نفر فوق الذکر با فرض توجه اتهام چه نوع   تصمیمی یا چه نوع قرار نهایی صادر می کند؟
2-    در پرونده ای علیه رضا، از سوی دادیار تحقیق به اتهام جعل، قرار مجرمیت و از جانب دادستان پس از تأیید قرار، کیفر خواست صادر شده و در پرونده ای دیگر توسط همان مراجع، علیه فرید به اتهام جعل، قرار مجرمیت و سپس کیفر خواست صادر و هر دو پرونده برای رسیدگی به دادگاه جزائی ارجاع و پس از رسیدگی دادگاه در خصوص پرونده اول علاوه بر جعل، تحت عنوان کلاهبرداری نیز آخرین دفاع اخذ و در حکم صادره رضا را به تحمل مجازات هر دو جرم محکوم نموده و در خصوص پرونده دوم، به فرید تحت عنوان مزبور در کیفر خواست «جعل» تفهیم اتهام و آخرین دفاع اخذ کرده اما، در حکم صادره، عمل مندرج در کیفر خواست را کلاهبرداری را تعیین می نماید. مستدلاً بیان نمائید:
اولاً : چه ایراد یا ایراداتی به حکم یا احکام صادره وارد است؟
ثانیاً : مراجع رسیدگی به ایرادات فوق و سیر رسیدگی به این ایرادات، کجا و چگونه است؟

حقوق جزا

مسائل ذیل را مطالعه نموده و به سؤالات مربوطه مستدلاً و مستنداً پاسخ دهید:
مسئله اول) حبیب،حسن را تحریک به ربودن رسول جهت اخاذی می کند، هر دو نفر اسلحه کلتی خریداری کرده و با آن در ساعت 8 صبح به محل سکونت رسول که تقریباً دور از شهر است مراجعه و با تهدید اسلحه او را داخل حمام برده و دست و پا و دهان او را محکوم بسته و به صندوق عقب خودرو مجنی علیه می اندازند. پس از سرقت اشیائی از جمله کیف سامسونت او، وی را به محلی دور افتاده برده و در آنجا حبیب کلت کمری را به حسن داده و او را امر به کشتن رسول می کند. حسن هم با شلیک دو گلوله به مغز رسول، نامبرده را به قتل می رساند. سپس هر دو نفر ماشین موصوف را به استان سیستان و بلوچستان برده و در آنجا آن را به مبلغ کمی می فروشند.به سؤالات زیر پاسخ دهید:
1-    آیا اتهام حبیب و حسن از حیث بحث قتل، مقوله شرکت در قتل عمدی است یا عنوان دیگری دارد ؟
2-    به فرض که دادگاه بدوی حسن را به عنوان مباشر به قصاص نفس و حبیب را به عنوان آمر به استناد ماده 211 قانون مجازات اسلامی به حبس ابد محکوم کند، آیا شما به عنوان وکیل حبیب، به حکم صادره ایراد و اعتراضی وارد می دانید یا خیر؟

مسئله دوم) فریدون با استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی و با تمسک به یک فقره سند عادی و یک فقره استشهادیه محل ، شکایتی علیه بیژن مطرح نموده و چنین توضیح داده است،پدرش مرحوم اکبر مالک و متصرف یک قطعه زمین مزروعی بوده که به ارث به ایشان رسیده است،لیکن چند سال است بیژن ملک موصوف را متصرف شده، بنابراین از نامبرده به اتهام تصرف عدوانی، شکایت نموده است.بیژن به شما مراجعه می نماید و اظهار می دارد زمین متنازع فیه را پدر فریدون به تصرف او داده است با فرض صحت ادعای بیژن، توضیح دهید:
1-    آیا وکالت نامبرده را در دعوی مطروحه قبول می نمائید یا خیر؟ چرا؟
2-    چنانچه فریدون ملک موصوف را رأساً و با قهر و غلبه به تصرف به خود در آورد، عمل نامبرده جرم محسوب می شود یا خیر؟ چرا؟

مسئله سوم) غلام رضا اتومبیلی را به مبلغ 000/600/7 تومان به راضیه شفاهاً فروخته و نقداً مبلغ 000/300 تومان آن را دریافت داشته و مابقی را طی یک فقره چک به سررسید 20 روز دیگر دریافت کرده است.یک روز بعد از خرید اتومبیل، راضیه آن را به مبلغ هفت میلیون تومان به محمد فروخته و تمامی ثمن آن را نیز دریافت داشته است. از طرفی غلام رضا در سررسید چک، مواجه با عدم موجودی و وخامت اوضاع مالی راضیه و فراری بودن او می شود، لذا، با طرح شکایت خیانت در امانت بر علیه راضیه ، ادعا می نماید که اتومبیل را به عنوان کرایه به او تحویل داده و موفق به توقیف و سپس تصرف اتومبیل و بعد فرو ش آن به دیگری می شود. به سؤالات زیر پاسخ دهید:
1-    آیا اقدام راضیه جرم محسوب می شود یا خیر؟تحت چه عنوانی؟
2-    آیا اقدام غلام رضا جرم محسوب می شود یا خیر؟ تحت چه عنوانی یا عناوینی ؟

حقوق مدنی

مسئله اول)
بهرام در تاریخ 4/8/74 به تنهائی به یکی از محاضر اسناد رسمی رفته و وکالتنامه را امضاء می کند که درآن اختیار انجام تشریفات اداری و فروش آپارتمان ملکی خویش را در قبال حق الوکاله ای معادل یک میلیون تومان بهر قیمت و با هرعقد که وکیل مصلحت و مقتضی بداند، یه حمید تفویض می کند و سپس برای اقامت به کشور کانادا می رود. در تاریخ 4/8/83 با تذکر تلفنی سردفتر مبنی براینکه 9 سال است وکالتنامه بنام شما نزد من امانت می باشد. حمید را به دفتر فرا می خواند و او با مراجعه به دفتر خانه و اخذ سند موصوف، ده روز بعد، ملک را به بیع قطعی و رسمی به فرهاد منتقل می نماید. به سؤالات زیر پاسخ دهید:
یک : اعتبار یا عدم اعتبار عقد وکالت را بررسی نمائید؟
دو : وضع عقد بیع چگونه است؟
سه : اگر انجام تشریفات اداری «از جمله اخذ مفاصا حسابهای دولتی و شهرداری» برای حمید مخارجی معادل ده میلیون تومان در برداشته باشد، آیا او می تواند وجوه مزبور را مطالبه نماید؟چگونه و تحت چه عنوان؟
چهارم : آیا حمید مستحق دستمزد است؟ تحت چه عنوان و با چه توجیهی؟

مسئله دوم)
در تاریخ 14/5/83 آقا ی کاوه، دختر و تازه داماد خود به نامهای شیوا و شایان را به دفتر کار ملکی خود واقع در یک مجتمع اداری 20 واحدی که به تازگی به صورت آماده خریداری نموده، دعوت کرده و به داماد خود می گوید، اتومبیل پرایدی جدیداً خریده ام که آن را به تو به عنوان هدیه عروسی،می بخشم. داماد در حضور همسرش پدر زن را به نشانه تشکر و احترام و پذیرش این سخاوت می بوسد و سراسیمه برای دیدن اتومبیل به سوی آسانسور برای رفتن به پارکینگ می رود؛ اما وقتی درب آسانسور را باز می کند، به دلیل بالا نیامدن اتاقک آن به کف چاله آسانسور سقوط و دچار اغماء و سپس مرگ مغزی می شود اما قلب او هنوز کار میکند. شیوا که با برداشتن سویچ اتومبیل مذکور از روی میز پدرش، شایان را به بیمارستان منتقل کرده بود، پس از سه روز اتومبیل را با سند عادی فروخته و بهای آن را صرف مخارج نموده است؛ اما با پدر خود به دلیل مرتب نبودن وضع آسانسور که منجر به این حادثه شده، اختلاف حاصل می کند. چنانچه آقای کاوه آپارتمان را از هومان که مالک اولیه کل مجتمع بوده و آنرا با مقاطعه کاری شرکت الف به اتمام رسانده، خریده باشد و سایر مالکین 19 واحد دیگر هم، همین وضع را داشته و بالاتفاق برای اداره ساختمان هیئت مدیره ای برگزیده باشند، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
یک : آیا آقای کاوه می توااند اتومبیل را بازستاند؟ نظر خود را مستدلاً بیان نمائید.
دوم : شایان در سیستم قضائی ما زنده تلقی می شود یا میت؟ و قائم مقام قانونی او کیست؟ مشارالیه خسارات وارده از جمله مخارج بیمارستان را از چه شخص و تحت چه عنوانی می تواند مطالبه نماید؟ و چنانچه حادثه مسئولین متعدد دارد، مسئولیت هر یک در قبال چه شخص یا اشخاصی است و ضمان نهایتاً بر عهده چه شخص یا اشخاصی مستقر می شود؟

مسئله سوم)
وراث متوفی منحصراً عبارتند از چهار برادر ابوینی و یک برادر و یک خواهر امی،سهم الارث هر یک را معین نمایید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.