×

کشاورز در اعلامیه جهانی حقوق بشر به برخورداری از دادرسی منصفانه اشاره شده است

کشاورز در اعلامیه جهانی حقوق بشر به برخورداری از دادرسی منصفانه اشاره شده است

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، گفت اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر را تشکیل می‌دهند که به لزوم برخورداری آحاد بشر از دادرسی منصفانه اشاره کرده‌اند

کشاورز-در-اعلامیه-جهانی-حقوق-بشر-به-برخورداری-از-دادرسی-منصفانه-اشاره-شده-است وکیل 

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر را تشکیل می‌دهند که به لزوم برخورداری آحاد بشر از دادرسی منصفانه اشاره کرده‌اند.

 بهمن کشاورز در مراسم گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر در خانه اندیشمندان علوم انسانی طی سخنانی با عنوان «حق دفاع از فرآیند دادرسی عادلانه»، اظهار کرد: نقش دادرسی و قبول این موضوع که به جای اعمال زور، قضاوت مرجعی در اختلافات را باید پذیرفت، نتیجه تکامل فکری بشر است.

وی با طرح این سوال که حق دفاع در دادرسی منصفانه چه جایگاهی دارد؟ ادامه داد: اگر پذیرفتیم دادرسی اصولا حاصل تکامل فکری بشر است، لاجرم باید پذیرفت اصولی که در این دادرسی مورد نظر است ناشی از اخلاق و عقل بشری است.

رییس منتخب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درباره دادرسی کیفری، گفت: در دادرسی کیفری که افراد با جرایم مختلف مورد تعقیب قرار می‌گیرند، از یک سو تشکیلات قضایی و انتظامی وجود دارند و از سوی دیگر متهم که در اینجا بحث لزوم دادرسی منصفانه با رعایت حق دفاع مطرح می‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: تحقق حق نسبی موکل به این صورت است که از اولین شروع تعقیب کیفری به متهم حق دفاع داده شود و حتی باید به او تفهیم شود که می‌تواند وکیل داشته باشد؛ زیرا طبق اصل 35 قانون اساسی همه افراد حق دارند که در همه دادگاه‌ها وکیل داشته باشند. همچنین در تمام مراحل رسیدگی، وکیل باید به تمام ادله و اسناد دسترسی داشته باشد.

کشاورز ادامه داد: وکیل باید مطمئن باشد در راستای آنچه که برای دفاع از موکل خود بیان می‌کند، در معرض تهدید قرار نخواهد گرفت و این نکته‌ای است که در بیانیه‌ها با موضوع لزوم استقلال وکیل مطرح شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.