×

بیانیه دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

بیانیه دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر مصادف با 10 دسامبر و برابر با 19 آذر، ضمن ادای احترام به نسلون ماندلا، گفت روز جهانی حقوق بشر مصادف است با سالگرد رویداد بزرگ تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل همچنین گرامیداشت امسال مصادف گردیده با بیستمین سال برداشتن گامی جسورانه به سوی تلاش برای تحقق تبدیل حقوق بشر به واقعیتی برای همه، یعنی تصویب اعلامیه وین و برنامه اقدام کنفرانس جهانی حقوق بشر

بیانیه-دبیر-کل-سازمان-ملل-به-مناسبت-روز-جهانی-حقوق-بشر وکیل 

بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر مصادف با 10 دسامبر و برابر با 19 آذر، ضمن ادای احترام به نسلون ماندلا، گفت: روز جهانی حقوق بشر مصادف است با سالگرد رویداد بزرگ تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل. همچنین گرامیداشت امسال مصادف گردیده با بیستمین سال برداشتن گامی جسورانه به سوی تلاش برای تحقق تبدیل حقوق بشر به واقعیتی برای همه، یعنی تصویب اعلامیه وین و برنامه اقدام کنفرانس جهانی حقوق بشر.

به گزارش رساله حقوق به نقل از ایسنا، بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر مصادف با 10 دسامبر و برابر با 19 آذر، ضمن ادای احترام به نسلون ماندلا، گفت: روز جهانی حقوق بشر مصادف است با سالگرد رویداد بزرگ تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل. همچنین گرامیداشت امسال مصادف گردیده با بیستمین سال برداشتن گامی جسورانه به سوی تلاش برای تحقق تبدیل حقوق بشر به واقعیتی برای همه، یعنی تصویب اعلامیه وین و برنامه اقدام کنفرانس جهانی حقوق بشر. وی ادامه داد: دولت‌های عضو با مشارکت بیش از 800 سازمان غیردولتی، مؤسسه‌های ملی، نهادهای معاهده‌ای و دانشگاهی اقدامی دور از ذهن به عمل آورده و در نتیجه دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر را تاسیس کردند.بان کی مون در ادامه از تلاش‌های پنج کمیسیونر عالی متعهد در طول دو دهه فعالیت قدردانی کرد و گفت: آنها از راه طیف وسیعی از معیارها و سازوکارها همواره مدافع قربانیان بوده و دولت‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا به تعهدات خود پایبند باشند.

وی همچنین بیان کرد: ارتقاء و ترویج حقوق بشر یکی از اهداف سازمان ملل است که این مأموریت را از زمان تاسیس تاکنون پیگیری کرده است. در آن زمان همانند حال حاضر، همواره کلید موفقیت اراده سیاسی کشورهای عضو بوده است. به عنوان مثال این کشورهای عضو هستند که به حمایت از حقوق بشر و نقض آن در سطح ملی متعهدند و علاوه بر این در صورتی که دیگر کشورها در اجرای تعهد خود موفق نیستند باید مداخله کنند.

وی در بیانیه‌اش ابراز تاسف کرد که دستیابی به اهداف فوق آسان نیست و حتی در طول 20 سال گذشته نیز شاهد نسل‌کشی و نقص گسترده و وحشتناک حقوق بشر دوستانه بین‌الملل بوده‌ایم.

بان کی مون اظهار کرد: در روز حقوق بشر از تمامی دولت‌ها می‌خواهم به وعده‌های داده شده در کنفرانس وین عمل کنند. من بر تعهد دبیرخانه، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل برای مراقبت و شهامت در رویارویی با نقض حقوق بشر تاکید می‌کنم.

وی در پایان به ضایعه مرگ نلسون ماندلا اشاره کرد و وی را یکی از نمادهای بزرگ حقوق بشر زمان حال خواند. بان کی مون در این باره گفت: درگذشت ماندلا جهان را در اندوه فرو برد، اما همانطور که ما به ایجاد جهان سرشار از حقوق بشر ادامه می‌دهیم، تعهد همیشگی ماندلا برای منزلت، برابری، عدالت و شفقت بشری همواره برای همگان منبع الهام باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر ضمن گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر در بیانیه‌ای اظهار کرد: امروز در واقع بیستمین سال تصویب اعلامیه وین و برنامه اقدام کنفرانس جهانی حقوق بشر که در نهایت به تاسیس دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر انجامید.

وی ادامه داد: در طول دو دهه گذشته چیزی بیشتر از آنچه که مردم تصور کردند به دست آمده است. اصول اولیه و بنیادین برای حمایت و اجرای حقوق بشر در جای خودو قرار دارند. پایه‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر استوار و محکم است و در واقع مرجع کاملی است برای ارتقاء قوانین بین‌المللی حقوق بشر و موسسات و مکانیزم‌هایی که قرار است این قوانین در سطح جامعه به مرحله اجرا دربیاورند و یا میزان پایبندی به آن را در جوامع سنجید.

وی در سخنانش تاکید کرد که امروزه حقوق بشر تقریبا تمام زوایای سازمان را دربر گرفته و این به طور اساسی راه و روش این سازمان برای برخورد با مقامات دولتی و نهادهای بین‌المللی را تغییر داده است.

خانم پیلای همچنین متذکر شد: اکنون مساله اصلی اجرایی کردن این قوانین و استانداردها در جوامع مختلف است تا همگان بتوانند از حقوق بشر بهره‌مند شوند، اما متأسفانه در اغلب موارد خواست سیاسی، بنیادین حقوق بشر و منابع مالی برای رسیدن به این هدف کم است؛ ‌در حالیکه ما می‌توانیم و باید بیش از این تلاش کنیم.

وی در ادامه این بیانیه در مورد لزوم حمایت از مدافعان حقوق بشر در دنیای مجازی اینترنت و دنیای بیرون تاکید کرد.

ناوی پیلای ابراز تاسف کرد که برای تبدیل وعده‌های حقوق بشر به اتفاق روزمره و واقعی در زندگی همه مردم راه زیادی در پیش است و اقشار ضعیف و حاشیه‌ای بیش از دیگران نیازمند این پیشرفت هستند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر در پایان گفت که دفتر حقوق بشر سازمان ملل در 20 آوریل سال آینده همانند دو دهه گذشته به وظایف خود برای همکاری با کشورها در جهت جلوگیری از وقوع نقض حقوق بشر عمل خواهد کرد. ما صدای مبارزه با نقض حقوق بشر خواهیم بود و توجه جهانیان را به این مسأله جلب خواهیم کرد تا اشتباهات گذشته را جبران و تضمین کنیم که از این پس از حقوق بشر حمایت خواهد شد.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.