×

تظاهر و قدرت نمایی به وسیله چاقو جرم است تصویب طرح تشدید مبارزه با سلاح سرد اثربخش خواهد بود

تظاهر و قدرت نمایی به وسیله چاقو جرم است تصویب طرح تشدید مبارزه با سلاح سرد اثربخش خواهد بود

تظاهر و قدرت نمایی به وسیله چاقو جرم است تصویب طرح تشدید مبارزه با سلاح سرد اثربخش خواهد بود

تظاهر-و-قدرت-نمایی-به-وسیله-چاقو-جرم-است-تصویب-طرح-تشدید-مبارزه-با-سلاح-سرد-اثربخش-خواهد-بود وکیل 

یک استاد حقوق کیفری گفت: براساس طرح تشدید مبارزه با جرایم خشونت بار، هرگونه واردات، تولید، توزیع، فروش و حمل سلاح‌هایی که نوعا برای ضرب و جرح به کار برده می‌شود، جرم است.

محمد خلیل صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بر اساس ماده 617 قانون مجازات اسلامی هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند و یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی افزود: برای جرم تظاهر و قدرت نمایی به وسیله چاقو که یکی از انواع سلاح‌های سرد است بر اساس ماده 617 قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس و شلاق در نظر گرفته شده است.

استاد حقوق کیفری دانشگاه قم با بیان اینکه در حال حاضر طرح تشدید مبارزه با جرایم خشونت بار در مجلس شورای اسلامی مطرح است، تصریح کرد: براساس این طرح که شامل دو ماده است، مجلس ماده 618 مکرری را پیشنهاد می‌کند که هر گونه واردات، تولید، توزیع، فروش و حمل سلاح‌هایی که نوعا برای ضرب و جرح به کار برده می‌شود، جرم محسوب خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه این طرح، قانون عامی است، خاطر نشان کرد: سلاح سرد شامل چاقو، پنجه بوکس، شمشیر و هر وسیله‌ای است که نوعا برای درگیری، ضرب و جرح استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی این طرح را به تصویب و شورای نگهبان آن را تاکید کند، قانون جامعی است که در شرایط فعلی کشور با توجه به جرایم متعددی که در خصوص حمل سلاح سرد داریم، قانون بسیار مناسب و مفیدی خواهد بود.

این استاد حقوق کیفری با بیان اینکه طرح تشدید مبارزه با جرایم سلاح سرد برای مقابله و مجازات افرادی که با حمل سلاح سرد به جان و مال مردم تعرض می‌کنند، بسیار اثربخش خواهد بود، گفت: با تصویب طرح تشدید مبارزه با سلاح سرد، قانون مستقلی برای برخورد با تولید، توزیع، حمل و ... سلاح سرد خواهیم داشت.

به گفته‌ی این حقوقدان در حال حاضر نیروی انتظامی بر اساس ماده 617 قانون مجازات اسلامی اقدام به جمع‌آوری سلاح‌های سرد می‌کند که این اقدام در چهارچوب اقدامات تامینی است.

صالحی ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود، قانون لازم الاجرایی برای تمام فرآیندهای تولید، توزیع و حمل سلاح‌های سرد در کشور خواهیم داشت.

وی در خصوص اینکه آیا کارد آشپزخانه از انواع سلاح‌های سرد است، خاطر نشان کرد: در طرح مبارزه با جرایم خشونت بار پیش‌بینی شده است، هر وسیله ای که به دیگری صدمه می‌زند و نوعا برای ضرب و جرح به کار برده می‌شود، از انواع سلاح سرد خواهد بود و با توجه به اینکه کارد آشپزخانه نوعا برای ضرب و جرح استفاده نمی‌شود، از انواع سلاح سرد نیست.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.