×

ضرورت تسریح دولت در ارایه لایحه بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه

ضرورت تسریح دولت در ارایه لایحه بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه

اواسط آبان ماه سال جاری بود که رییس‌جمهور قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را ابلاغ کرد

ضرورت-تسریح-دولت-در-ارایه-لایحه-بیمه-اجباری-دارندگان-وسایل-نقلیه

 اواسط آبان ماه سال جاری بود که رییس‌جمهور قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را ابلاغ کرد.

این قانون به‌دنبال اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد. طرحی که بعد از 5 سال اجرای آزمایشی قرار بود تبدیل به قانون شود اما به دلیل ارائه نشدن لایحه از سوی دولت دهم، دور دوم اجرای آزمایشی این طرح، آغاز شد.

«عباسعلی رحیمی‌اصفهانی» مشاور حقوقی ستاد دیه در گفت‌وگو با «حمایت» در توضیح بیشتر پیرامون تمدید مهلت اجرای آزمایشی اصلاحیه «قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» گفت: براساس ماده یک این اصلاحیه، دارندگان حقیقی یا حقوقی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی، مکلفند وسایل نقلیه را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر این وسـایل به اشخاص ثالث وارد می‌شود، نزد یکی از شـرکت‌های بیـمه که مجـوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران دارد،بیمه کنند.

بر این اساس بیمه‌گر ملزم به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث تا حدی که در بیمه نامه ذکر شده است، می شود.

حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی

به گفته رحیمی‌اصفهانی، هدف از این قانون، حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی و خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث است افرادی که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تأمین بیمه‌گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه‌گر نمی‌توانند بعد از بروز حادثه از خدمات بیمه استفاده کنند. خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه‌نامه (به استثنای موارد مصرح در ماده 7 ) هم توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت خواهد شد.

پیشینه این طرح در مجلس

وی همچنین با یادآوری پیشینه ارایه این طرح به مجلس، تشریح کرد: 52 نفر از نمایندگان مجلس طرحی را به خانه ملت ارایه و در آن دایمی شدن اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را تقاضا کردند.

اما در 16 تیرماه سال 87 مقرر شد که از 20 شهریور همان سال به مدت 5 سال یعنی تا تاریخ 20 شهریور سال 92 آزمایشی اجرا شود.

رحیمی اصفهانی ادامه داد: ‌اکنون مدت اجرای آزمایشی این قانون به اتمام رسیده است و وکلای ملت باز هم تقاضا کردند تا این قانون از حالت آزمایشی خارج شود تا علاوه‌بر اصلاح وضع قربانیان جرایم ناشی از حوادث وسیله نقلیه موتوری زمینی، برای بزه‌دیدگان هم بحرانی به وجود نیاید.

وی افزود: متأسفانه طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث همزمان با طرح‌های دیگر به مجلس ارایه شد و مجلس نشینان معتقد بودند که دولت با فقر لایحه روبه‌رو است.

بر این اساس نمایندگان مجلس در ابتدا دنبال تعریف قانونی بودند که طبق آن دولت هم موظف ‌شود لایحه‌ای در قالب بیمه اجباری به مجلس ارایه دهد و به همین دلیل اجرای آزمایشی این طرح تا پایان سال 93 تمدید شد.

مشاور حقوقی ستاد دیه گفت: این مصوبه در نهایت به شورای نگهبان تقدیم شد اما شورای نگهبان به دلیل اینکه ملزم کردن دولت برای تقدیم لایحه‌ای به مجلس مغایر قانون اساسی است و در اختیارات دولت خدشه وارد می‌کند، این مصوبه را رد کرد.

رحیمی اصفهانی تاکید کرد: دولت در حیطه اختیارات خود می‌تواند در هر زمانی که احساس نیاز برای مساله‌ای کند، لایحه‌ای به مجلس ارایه کند و مجلس نمی‌تواند بر خلاف میل آنها، مسئولان دولتی را مجبور به ارایه لایحه‌ای کند؛ به این ترتیب بهارستان‌نشینان ایراد شورای نگهبان را پذیرفتند.

امیدواریم لایحه به موقع به مجلس برسد

وی در ادامه گفت: در همین خصوص شورای نگهبان با قسمت دوم مصوبه مجلس که به تمدید طرح تا پایان سال 93 تاکید کرده بود، موافقت کرد و در نهایت قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث از اجرای آزمایشی 5 ساله به 6 و نیم سال تمدید شد و افزایش یافت.

به گفته مشاور حقوقی ستاد دیه، این قانون بسیار تخصصی است و از ابعاد گسترده‌ای برخوردار است؛ بر این اساس دولت باید در لایحه‌ای که انتظار می‌رود به موقع و در اسرع وقت به مجلس ارایه شود، دقت لازم را در نظر بگیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.