×

نقش دیوان عدالت اداری در ارتقاء و گسترش حقوق شهروندی

نقش دیوان عدالت اداری در ارتقاء و گسترش حقوق شهروندی

از عصر روشنگری به بعد،جامعه‌ی بشری به تعریف جدیدی از انسان و جهان پرداخت طی این سال‌ها انسان به عنوان موجودی ذی‌حق شناخته شده است شکل‌گیری و نهادینه شدن یک جامعه دموکراتیک و پایدار مستلزم توجه‌ جدی به حقوق شهروندی می‌باشد شهروندی موقعیتی است که شامل مجموعه‌ای از حقوق، وظایف و تعهدات است و به برابری،‌ عدالت و استقلال تکیه و تاکید دارد

نقش-دیوان-عدالت-اداری-در-ارتقاء-و-گسترش-حقوق-شهروندی وکیل 

چکیده :

از عصر روشنگری به بعد،جامعه‌ی بشری به تعریف جدیدی از انسان و جهان پرداخت. طی این سال‌ها انسان به عنوان موجودی ذی‌حق شناخته شده است. شکل‌گیری و نهادینه شدن یک جامعه دموکراتیک و پایدار مستلزم توجه‌ جدی به حقوق شهروندی می‌باشد.شهروندی موقعیتی است که شامل مجموعه‌ای از حقوق، وظایف و تعهدات است و به برابری،‌ عدالت و استقلال تکیه و تاکید دارد.

به همین دلیل در ایران در راستای تحقق حقوق شهروندی و اصل 173 قانون اساسی نهادی به عنوان دیوان عدالت اداری که وظیفه خطیر رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم علیه تصمیمات و اعمال سازمان‌های اداری و دولتی را به عهده دارد، زیر نظر قوه قضائیه تشکیل شده که با نظارت قضایی براعمال دولت دارد تا از حدود و وظایف و اختیاراتشان تخطی نکنند و حقوق شهروندی را در حیطه وظیفه خود ارتقاء و تضمین کند. در آرایی که از دیوان صادر شده است می‌بینیم که بیشتر رویکرد شهروند محور دارد تا دولت محور. هرچند دیوان عدالت نکات و قوت‌های مثبتی در این زمینه داشته است ولی به دلیل چالش‌های فرا روی که دارد هنوز نتوانسته حقوق شهروندی آن طوری که در حیطه وظیفه او است تضمین کند.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.