×

دکتر ناصر کاتوزیان که بود؟

دکتر ناصر کاتوزیان که بود؟

دکتر کاتوزیان کتاب آزادى اندیشه و بیان را به سفارش سازمان ملل متحد در مورد آزادى اندیشه و بیان در ایران تدوین کرده که در تدوین اولین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران نیز نفش داشته است

دکتر-ناصر-کاتوزیان-که-بود؟ وکیل 

دکتر کاتوزیان کتاب آزادى اندیشه و بیان را به سفارش سازمان ملل متحد در مورد آزادى اندیشه و بیان در ایران تدوین کرده که در تدوین اولین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران نیز نفش داشته است.

 ناصر کاتوزیان متولد 1310 تهران، وی در کوچه در‌دار، واقع در خیابان رى به دنیا آمده است.

خاندان کاتوزیان ازخانواده‌هاى کهن تهران است، نام خانوادگى اصلى آن‌ها تهرانى بوده که در زمان رضا شاه وقتى مجبور به دریافت شناسنامه مى‌شوند به دلیل علاقه به زبان اصیل پارسى، لغت «کاتوزیان» را از شاهنامه براى نام خانوادگى خویش اقتباس مى‌کنند و کاتوزیان به معناى پارسایان است.

"کاتوزیان" گروهى بودند که روحانیون دربار ساسانى را تشکیل مى‌دادند و از طبقه باسواد زمانه خود بودند که از نفوذ فراوانى برخوردار بوده‌اند.

دکتر کاتوزیان کلاس پنجم نظام قدیم رشته ادبی را دنبال و در همان رشته ادبى در ایران شاگرد اول  و موفق به دریافت مدال درجه 2علمى براى اولین بار در ایران مى شود، همین دریافت مدال مشوق وی براى ادامه تحصیل می‌شود.
 
او با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمى این رشته مى‌شود، با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگى به دکتر کاتوزیان وارد می‌کند

 این ضربه باعث مى‌شود تا او از رفتن به وزارت امور خارجه پشیمان شود و رشته قضا را انتخاب کند و پس از اتمام لیسانس حقوق از سال 1334 تا 1345 در دادگسترى روزگار مى‌گذراند تا جایى که حتى به ریاست دادگاه اراک و مستشار دادگاه استان و معاون ادارى و حقوقى نیز مى‌رسد، اما داشتن روحیه تحقیق و پژوهش از یک طرف و عشق و علاقه او به تدریس و همچنین مخالف خوانى‌هایش با دستگاه پهلوی از طرف دیگر سبب شد تا کنج خلوت تحقیق و تفحص را به دنیاى پراضطراب و جنجال دادگسترى ترجیح دهد و به دنیاى علم و آرامش نقل مکان کند

در رشته حقوق در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولى فارغ التحصیل مى‌شود و رساله وی در سال 1339 باعنوان «وصیت» به پایان مى رسد .

سفرعلمی به خارج کشور:

وی به دفعات متعدد به کشورهاى فرانسه و انگلیس و آمریکا سفر مى‌کند و در آنجا غور و تفحص علمی بسیار مى‌کند، با این حال علاقه وافر وی به فقه باعث مى‌شود تا مطالعات فراوانى را در این زمینه داشته باشد که همین امر باعث مى‌شود تا زبان عربى را به همان اندازه بداند که در زبان فرانسوى و انگلیسى متبحر شده بود.

در سال 1332 اولین مقاله استاد در مجله کانون وکلاى آن زمان به چاپ مى‌رسد و سلسله مقالات وی در این‌باره ادامه پیدا مى‌کند تا اولین کتاب او تحت عنوان"وصیت" همزمان با اتمام دوره دکترى به چاپ برسد.

دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده است و در سال 1333 در سن 23سالگى ازدواج مى‌کند که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکى از آنها دکتراى روانشناسى بالینى  و در حال حاضر مقیم آمریکا است و دیگرى مهندس الکترونیک است و در همان دیار زندگى مى‌کند.
 
 آثارتالیفی وکتاب‌های دکتر ناصر کاتوزیان:

 43 جلد اثر تألیفى و تحقیقى دارد که برخى از آن‌ها به 900صفحه مى‌رسد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

ـ عدالت قضایى (2جلد) که مجموعه آرایى است که وی در دوران قضاوت جمع آورى کرده.

 ـ گامى بسوى عدالت (2جلد) توصیفى از زندگى وی است، این 2کتاب شامل بیش از 40مقاله اى است که وی در مورد حقوق اساسى نوشته است.

 ـ مقدمه علم حقوق که هنوز در دانشگاه‌هاى مختلف تدریس و بیش از چهل بار تجدید چاپ شده است.

 ـ فلسفه حقوق (3جلد) گل سرسبد کتاب‌هاى دکتر کاتوزیان، وی این 3جلد کتاب را بیش از همه آثار خود دوست دارد.

 ـ حقوق مدنى: دکتر کاتوزیان بیش از 20جلد کتاب درباب موارد مختلف حقوق مدنى از جمله خانواده، تعهدات، قراردادها، مسؤولیت‌هاى مدنى، ارث و وصیت و… نوشته است.

  ـ نظریه عمومى حقوق، کلیات حقوق، آزادى اندیشه و بیان: دکتر کاتوزیان این کتاب را به سفارش سازمان ملل متحد در مورد آزادى اندیشه و بیان در ایران انجام داده است که در تدوین اولین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران نیز نفش داشته است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.