×

گفتگو با یکی از افرادی که به فیلترینگ ویچت رای داد شاید برگردانیم

گفتگو با یکی از افرادی که به فیلترینگ ویچت رای داد شاید برگردانیم

رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره نظرش پیرامون فیلترینگ سرویسی نظیر وی‌چت که با واکنش‌هایی روبرو شد، اظهار کرد بحث من پیرامون کلیات قضیه هست فیلترینگ چیزی هست که مختص ایران نیست و در همه کشورها اتفاق می‌افتد و حتی در آمریکا به مراتب شدیدتر از ایران وجود دارد ولی آنچه که هست شیوه فیلترینگ در ایران و آنجاست

گفتگو-با-یکی-از-افرادی-که-به-فیلترینگ-ویچت-رای-داد-شاید-برگردانیم

رمضانعلی سبحانی‌فر  عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره نظرش پیرامون فیلترینگ سرویسی نظیر وی‌چت که با واکنش‌هایی روبرو شد، اظهار کرد: بحث من پیرامون کلیات قضیه هست. فیلترینگ چیزی هست که مختص ایران نیست و در همه کشورها اتفاق می‌افتد و حتی در آمریکا به مراتب شدیدتر از ایران وجود دارد ولی آنچه که هست شیوه فیلترینگ در ایران و آنجاست.  

*عده‌ای با ورود اینترنت هم مخالف بودند 
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث روز در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی است، صحبت خود را پیرامون آن ارائه می‌دهم. اگر خاطرتان باشد در روزهای اول ورود اینترنت به کشور نیز چنین برخوردهایی وجود داشت و بسیاری آن را نفی می‌کردند، عده‌ای هم با بیان اینکه مضرات آن بیشتر از محاسن‌اش است، می‌گفتند که نباید قابل استفاده در جامعه باشد.
 
او خاطر نشان کرد: البته عده‌ای هم بودند که مثال چاقو را می‌زدند و معتقد بودند که از این بستر هم می‌توان استفاده خوب داشت و هم بد، لذا باید فرهنگ‌سازی آن صورت گیرد. 

*روش‌های فیلترینگ متفاوت است 

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با تأکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های نوین ارتباطی باید پیوست‌های فرهنگی لازم را با خود داشته باشند، گفت: نکته بعدی هم این است که کلیه سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی بایستی مورد ارزیابی قرار گیرند تا معایب و محاسن آن‌ها مشخص شود و بعد از ارزیابی، اگر محاسن آن در راستای فرهنگ ما بود اجازه فعالیت به آن داده شود و اما اگر با فرهنگ ما دچار تضاد و تعارض بود و موجب به وجود آمدن ناهنجاری ها در اجتماع، فرهنگ و سیاست می‌شد، طبیعی است که به اشکال مختلف می‌توان آن‌ها را کنار گذاشت. 
 
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شیوه‌های محدود کردن هم یادآور شد: روش‌های مختلفی از منظر فنی وجود دارد که می‌توان اعمال محدودیت کرد که حتی کارشناسان فنی نیز نظراتی در این خصوص دارند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد اما اگر در نتیجه راهکار مناسبی به دست نیامد، می‌شود آنجاییکه در تضاد با فرهنگ، اجتماع و سیاست ماست و موجب تخریب آن می‌شود را فیلتر کرد. 

*وی‌چت از قبل مطرح نبوده است 

سبحانی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم در مورد وی‌چت از قبل در کارگروه مطرح شده نیز گفت: حداقل من اطلاعی ندارم که چنین تصمیمی از قبل مطرح بوده است یا خیر. شاید هم در آن جلسه حاضر نبودم ولی در مجموع خاطرم نیست که از قبل درباره وی‌چت بحثی شده باشد. 
 
او همچنین درباره اینکه چرا وقتی نمونه داخی در این مورد وجود ندارد، کارگروه مردم را به استفاده از آن‌ها تشویق می‌کند، اذعان کرد: کارگروه زمانی رسما موضع خود را اعلام می‌کند و می‌گوید بروید شبکه دیگری را استفاده کنید که بحث‌اش جداست ولی گاهی یکی از اعضا نظر شخصی خود را بگوید، قطعا متفاوت از نظر کارگروه است. 

*ممکن است نمونه داخلی باشد 

وی در مواجه شدن با این سوال که خود کارگروه استفاده از نمونه‌های داخلی را توصیه کرده است، حال نظرتان چیست؟، گفت: اگر خود کارگروه گفته باشد، نمی‌دانم منظورشان از نمونه‌های داخلی چیست زیرا ممکن است نمونه‌ای وجود داشته باشد و من بی‌اطلاع از آن باشم. 

*بهتر است شورایعالی فضای مجازی ورود کند 

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه کرد: با توجه به اینکه روند پیشرفت تکنولوژی از این پس بیشتر خواهد بود، اعتقاد دارم با اینگونه شبکه‌ها و سرویس‌ها بیشتر مواجه خواهیم شد بنابراین بایستی اگر لازم هست در سیاست گذاری‌های کلان مطرح و تصمیم‌گیری شود تا یک ریل‌گذاری مناسبی داشته باشیم و حتی اگر نیاز به قانون هم باشد، براساس آن سیاست‌گذاری‌ها قانون‌گذاری کنیم. 
 
سبحانی‌فر ابراز کرد: در این گونه موارد  شاید نیاز باشد که سیاست‌گذار‌های کلان نظام همچون شورایعالی فضای مجازی که اعضای آن از سران قوا، دستگاه‌های انتظامی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی هستند، ورود کنند زیرا آنجا در سطح عالی است. 
 
رئیس کمیته مخابرات مجلس در پاسخ به این سوال که نظر شما این است که بهتر بود کارگروه سریعا به این موضوع ورود نمی‌کرد و اجازه طرح و کار کارشناسی بیشتر را می‌داد؟، عنوان کرد: نه به این مضمون زیرا جایی هم اگر ورود داشته، خراب نکرده است و حتی در این مورد هم می‌شود اگر در سیاست‌گذاری کلان تصمیم‌گیری شود، تصمیم برگردانده شود. 
 
وی همچنین درباره راهکارهای توسعه سرویس‌ها و نمونه‌های داخلی نظیر وی‌چت نیز گفت: وقتی می‌گویم سیاست‌گذاری کلان بشود به معنای آن نیست که در نهادی عالی در ارتباط با فیلترینگ یا عدم آن تصمیم‌گیری کنند بلکه موضوعات را از جوانب مختلف بررسی بسنجند و در صورت نیاز با هزینه دولت یا نظام اقدام به توسعه نمونه‌هایی داخلی کنند. 
 
او افزود: برخی موارد ممکن است نیاز به هزینه مالی کلانی داشته باشد و برخی دیگر بالعکس که با توجه به تبعات فرهنگی و اجتماعی آن‌ها متفاوت است. 

*کارگروه برای بریدن نیامده است 

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه همچنین درباره احتمال فیلتر شدن سایر سرویس‌های مشابه وی‌چت نیز گفت: به هر حال اعتقاد دارم تا جاییکه هر شبکه اجتماعی یا هر سرویسی مصداق مجرمانه، تشویش اذهان، ترویج فرهنگ غلط و فساد نداشته باشد، کارگروه  به آن ورود نمی‌کند زیرا این کارگروه فقط برای بریدن نیامده است و کار نظارتی انجام می‌دهد. 
 
او افزود: بسیار شده که در شبکه‌های داخلی مصادیق مجرمانه رویت شده اما با تذکری که کارگروه به آن‌ها داده موضوع حل شده است بنابراین تا زمانیکه خلاف به اثبات نرسد، کارگروه به موضوعات ورود نخواهد داشت. 

*رویکرد نماینده‌های دولت هنوز ملموس نیست 

سبحانی‌فر در ارتباط با رویکرد نمایندگان دولت در این کارگروه برای کاهش محدودیت شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک نیز گفت: هنوز زمان زیادی از روی کار آمدن دولت یازدهم نمی‌گذرد و شاید تنها دو جلسه بعد از آن برگزار شده باشد که تا حال حاضر روال عادی خود را داشته و چیزی به شکل ملموس خود را نشان نداده است و در این مدت تنها نمایندگان دولت جدید جایگزین قبلی‌ها شدند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.