بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
الهام افراسیابی
آدرس : تهران، منطقه یک ، خیابان شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه، بین کوچه پروین و واعظی، پلاک 1897 دفتر وکالت الهام افراسیابی، کدپستی 1933933171
وب سایت الهام افراسیابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شاپور محمد حسینی
آدرس : اهواز - زیتون کارمندی - بلوار پاسداران - نبش خیابان زاهد - ساختمان کوهرنگ - ط 4 - دفتر وکالت
وب سایت شاپور محمد حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمدرضا توکلی
آدرس : : تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه یکم، پلاک 9، طبقه همکف
وب سایت محمدرضا توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر حسن محسنی
آدرس : تهران، 7 تیر، ابتدای قائم مقام فراهانی کوچه یکم پلاک 9 طبقه همکف دفتر حقوقی پورطهماسبی فرد و همکاران
وب سایت دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

شهادت زن، دچار اشکال ذاتی نیست

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 03-10-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
شهادت زن، دچار اشکال ذاتی نیست

نه منع زن از سربازی رفتن تبعیض جنسیتی است و نه برداشتن تکلیف ادای شهادت از زن.

1- نگاهی اجمالی به مقررات مربوط به شهادت مبین دو نکته در مورد شهادت زنان است:

الف. شهادت زنان در برخی موارد پذیرفته نیست چنانکه در حدود جز در برخی مباحث مثل زنا ، شهادت زن پذیرفته نشده است.

ب. شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است.

سوال این است که چرا اعتبار شهادت زنان چنین است و آیا این تبعیض جنسیتی علیه زنان نیست؟

2- برای تبیین هرچه بهتر موضوع لازم است محل نزاع روشن شود و به این منظور دو نکته یادآوری می شود:

اول نظام‌های حاکم بر ادله اثبات دعوا . حداقل دو نظام بر ادله اثبات دعوا حاکم است: نظام ادله قانونی و نظام ادله معنوی. در سیستم اول قانونگذار تعداد ادله را احصاء می‌کند و ارزش اثباتی هر یک را مشخص می کند. در این نظام ادله موضوعیت دارد به این معنا که در صورتی که با شرایط مقرر نزد قاضی حاصل شود قاضی موظف است بر طبق آن حکم صادر کند گرچه علم و اطمینان به صحت مفاد آن ها نداشته باشد. در نظام ادله معنوی آنچه مهم است اقناع وجدان قاضی و به تعبیری علم اوست و آنچه مهم است آن است که قاضی اطمینان به حصول جرم یا امر مورد شهادت(مشهودٌ به) پیدا کند. در این نظام ادله راهی برای رسیدن به واقعیت است و ارزش ادله را قاضی تعیین می‌کند پس با دو اصل آزادی دادرس در تحصیل دلیل و آزادی دادرس در ارزیابی ادله در این نظام مواجه هستیم. در نتیجه اگر مثلا پدری به قتل فرزندش اقرار کند اما قاضی در صحت مفاد آن تردید داشته باشد و احتمال بدهد برادری برادرش را کشته و پدر قتل را بر عهده گرفته است مطابق با نظام ادله قانونی این اقرار با ارزش است و قاضی باید بر اساس آن حکم صادر کند اما در نظام ادله معنوی چنین اقراری چون باعث علم و اطمینان قاضی نگشته است نمی تواند موجب حکم قاضی قرار بگیرد مگر اینکه قرائن و امارات و ادله هم مؤیّد آن باشد. بدیهی است بحث از شهادت زن در نظام ادله قانونی مطرح می شود زیرا در نظام ادله معنوی قانونگذار نه ادله را احصا می کند و نه ارزش اثباتی آن را تعیین می‌کند. در این نظام مهم نیست شاهد مرد باشد یا زن بالغ باشد یا نا بالغ، یک نفر باشد یا چند نفر آنچه مهم است اقناع وجدان قاضی است  در نتیجه اگر کسی به حاکمیت نظام ادله معنوی قائل شد جایی برای بحث درباره اعتبار شهادت زن نمی ماند.

دوم آنکه ادای شهادت حق است یا تکلیف؟ آیا شاهد می تواند از این حق استفاده کند و شهادت بدهد و می تواند به اختیار خودش از حقش صرف نظر کند و شهادت ندهد؟ نگاهی به آموزه های دینی این نکته را اثبات می کند که از منظر دین ادای شهادت تکلیف است نه حق. یعنی بر شاهد شهادت دادن واجب است به گونه‌ای که ترک آن علاوه بر مجازات دنیوی مجازات سنگین اخروی نیز دارد. قرآن می فرماید:« لاَ تَکْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَ مَنْ یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ»(آیه 283 سوره بقرة)(شهادت را کتمان نکنید که کسی که شهادت را کتمان کند قلب گنهکاری دارد) و در سوره طلاق آیه 2 آورده شده است «و اقیموا الشهادة لله» مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه بابی را با عنوان وجوب ادای شهادت و حرام بودن کتمان شهادت که حاوی هشت حدیث است را آورده است.

3- با توجه به آنچه گذشت در پاسخ به این سوال که چرا شهادت زنان در مواردی پذیرفته نشده است می توان اجمالا بیان کرد که اولا نگاه اسلام به شهادت زن همانند شهادت فاسق، نابالغ و دیوانه نیست که مطلقا پذیرفته نشود چراکه اگر اینطور بود در هیچ مورد نباید پذیرفته شود اینکه در برخی موارد پذیرفته و در برخی موارد پذیرفته نشده است حاکی از آن است که امور جانبی در این قضیه دخیل بوده است و شهادت زن دچار اشکال ذاتی نیست همانند اینکه وقتی می گوییم در زنا و لواط و مساحقه نیازمند چهار شاهد مرد است از آن، این نکته کشف نمی شود که شهادت مرد فی نفسه دچار اشکال است بلکه نکات جانبی مثل بزه پوشی مدنظر بوده است. ثانیا با توجه به اینکه ادای شهادت تکلیف است به نظر می‌رسد که اسلام این تکلیف را در موارد زیادی برداشته است همانند اینکه زن از جهاد و سربازی معاف است. نه منع زن از سربازی رفتن تبعیض جنسیتی است و نه برداشتن تکلیف ادای شهادت از زن. ثالثا اینکه طبیعی است شهادت دادن، شاهد را در معرض درگیری و کشمکش با طرف دیگر دعوا قرار می‌دهد و حتی گاه شاهد را در معرض جلب شاهد قرار می‌دهد و به همین دلیل در حقوق امروز تمهیداتی در مورد حمایت از شاهد پیش گرفته شده است. از این رو روشن ‌می‌شود که مردان باید این تکلیف را انجام دهند و نباید به دلیل احتمال خطر، از این تکلیف سر باز زنند اما در مورد زنان اصل تکلیف از عهده آنان برداشته شده و در نتیجه مشکلات و درگیری‌هایی که ناشی از شهادت است همچون حضور در دادگاه و جلب شاهد و مانند اینها از زن برداشته شده است.

4- النهایه باید به سوال دوم پاسخ داد که چرا شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد در نظر گرفته شده‌است؟ در برخی روایات به ویژگی‌های خاص زن اشاره شده است چراکه این سوال از قدیم الایام مطرح بوده برای مثال می توان به حدیثی در صفحه 306 جلد 101 کتاب بحارالانوار توجّه کرد که این سوال را زنی به عنوان نماینده زنان از شخص پیامبر مکرّم اسلام پرسید و حضرت با اشاره به دستور الهی و شرایط و ویژگی های خاصّ که در عموم زنان و نه همه ایشان است پاسخ دادند. از این روایت بر می آید که آنچه مطمح نظر بوده غلبه احساسات در زنان است که این امر کاستی در خلقت تلقی نمی‌شود و خدای متعال مرد و زن را دو موجود مختلف آفریده. یکی محاسبه گر و تعقل گرا و دیگری سرشار از عواطف و احساسات که موجب می شود بسیاری از ناملایمات که به ظاهر و بر حسب عقل محاسبه گر نباید از آن گذشت کرد؛زن  گذشت و فداکاری کند. جالب آن است که پیامبر درنهایت جمله ای دارند که از آن استفاده می شود که این حکمِ تعبدی گویا آزمایشی است از جانب خداوند متعال برای زنانی  که ممکن است از این قانون کاستی  بر آن‌ها وارد می شود.

احمد حاجی ده آبادی
*استادیار حقوق جزا و جرم شناسی
 دانشگاه تهران، پردیس فارابی قم

منبع : پایگاه بری رسانه قانون
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

شرایط احضار و جلب شاهد به دادرسی
شهادت دروغ جرم است و مجازات دارد
دستگیری شرور مسلح عامل شهادت یک سرباز
گواهان چگونه به دادسرا فراخوانده می شوند؟
شهادت در حقوق کیفری ایران
رسیدگی به تعهد الزام به انجام تعهدات و شهود
جایگاه اقرار در پهنه مسایل حقوقی و کیفری
حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید و قطعی، لکن اجرا نشده است، شاهد در دادگاه تجدیدنظر حاضر و از شهادت خود رجوع نموده، تکلیف دادگاه تجدیدنظر چیست
نحوه ادای شهادت درباره درخواست اعسار
شهادت کذب در حقوق ایران

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
چکونه وصیت نامه تنظیم کنیم ؟ جرم مطبوعاتی چیست ؟ مفهوم طلاق توافقی و غیر توافقی مرگ 165 عابر پیاده در 9 ماهه سال جاری تعیین رییس هیات موسس و هایت امنا بر عهده هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است دو پسر بچه در آتش خشم نامادری سوختند ، اعترافات نامادری سنگدل بخشش اولیای دم ، 3 محکوم را از قصاص نفس رهایی بخشید سازمان‌ها و مراکز اداری بهای سالیانه اجاره زمین‌های موقوفه را بپردازند انعقاد تفاهم نامه همکاری میان معاونت پیشگیری از وقوع جرم و 3 اپراتور تلفن همراه رای شماره 680 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اطلاق مصوبه شورای اسلامی شهر زرین شهر در قسمتهای تعیین عوارض بهره برداری و افتتاحیه رای شماره های 697 و 698 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر بازرگان در خصوص اخذ عوارض حق تفکیک رای شماره 683 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه چهارصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص عوارض تابلو بررسی تحولات نقنینی امر آمر قانونی - بخش چهارم و پایانی بررسی تحولات تنقینی امر آمر قانونی - بخش سوم بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش اول بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش دوم زمانی که تن آدمی گران تر از جان آدمیت می شود ضرورت ساماندهی عکاسان و فیلمبرداران یزد دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود حق رفاه و تامین اجتماعی