×

مدیرکل ‌آموزش سازمان‌ قضایی‌ نیروهای‌ مسلح از کاهش 35 درصدی جرایم نیروهای مسلح، خبرداد

مدیرکل ‌آموزش سازمان‌ قضایی‌ نیروهای‌ مسلح از کاهش 35 درصدی جرایم نیروهای مسلح، خبرداد

مدیرکل ‌آموزش سازمان‌ قضایی‌ نیروهای‌ مسلح از کاهش 35 درصدی جرایم نیروهای مسلح، خبرداد

مدیرکل-‌آموزش-سازمان‌-قضایی‌-نیروهای‌-مسلح-از-کاهش-35-درصدی-جرایم-نیروهای-مسلح،-خبرداد

برپایی کارگاه‌های‌ آموزشی برای‌ افزایش دانش‌ حقوقی فرماندهان نیروهای مسلحمدیر کل آموزش و امور فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح، فعالیت‌های آموزشی این سازمان را تشریح کرد.

غلام‌عباس ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، به بیان تاثیر آموزش بر افزایش کارآیی و بهره‌وری هر سازمانی پرداخت و تصریح کرد: مقوله آموزش از اهمیت به‌سزایی در دستگاه قضایی برخوردار است و چنانچه قضات آموزش‌های لازم را ندیده باشند، ممکن است تصمیم‌هایی بگیرند که تبعات سوئی بر جای بگذارد؛ از این رو آموزش‌های مستمر و به‌روز لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی به آموزش خاص قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: دادسرا و دادگاه‌های نظامی تنها مراجع اختصاصی پیش‌بینی شده در قانون اساسی هستند و قوانین ویژه‌ای بر آنها حاکم است؛ به همین لحاظ متون آموزشی کاربردی خاصی با تاکید بر همین قوانین تدوین شده است.

ترکی خاطرنشان کرد: از جمله متون خاص تدوین‌شده می‌توان به مبانی بررسی جرایم تبانی در معاملات دولتی، سرقت، جعل و استفاده از سند مجعول، اختلاس، رشاء و ارتشاء، توقیف و حبس غیرقانونی و استعلامات قضایی اشاره کرد که در قالب کارگاه‌های آموزشی با تدریس استادان مجرب، تمام قضات دادسرا و دادگاه‌های نظامی کشور آموزش‌های مورد نیاز را فرا گرفته‌اند.

مدیر کل آموزش و امور فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح، تبادل تجارب حقوقی و قضایی با سایر کشورها را از دیگر اقدامات این سازمان بر شمرد و افزود: هیاتی از سازمان قضایی نیروهای مسلح با سفر به کشور هندوستان یک دوره مطالعاتی را در موسسه حقوقی- نظامی هند به مدت دو هفته طی کرد و اعضای این هیات با سیستم تعقیب و دادرسی نظامی کشور هندوستان آشنا شدند.

وی اظهار کرد: نتایج و دستاورد این سفر مطالعاتی در قالب کتابی چاپ شده و در اختیار قضات سازمان قرار گرفته است و در تدوین پیش‌نویس لایحه آیین دادرسی نیروهای مسلح نیز از آن استفاده شده است.

ترکی به فعالیت‌های آموزشی سازمان قضایی ویژه کارکنان نیروهای مسلح نیز اشاره کرد و گفت: متون آموزشی متعددی در سطوح مختلف و با موضوعات گوناگون به منظور آموزش فرماندهان، مدیران، کارشناسان و ماموران سازمان‌های حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات تدوین شده است که حقوق و تکالیف فرماندهان در قانون، اصول بازجویی و تحقیق، دانستنی‌های مورد نیاز ضابطان، مقررات به‌کارگیری سلاح و آشنایی با جرایم سرقت، اختلاس و ارتشاء از جمله این متون است.

مدیر کل آموزش و امور فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح، برپایی کارگاه‌های آموزشی متعدد را از دیگر فعالیت‌ها در راستای افزایش دانش حقوقی فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: این آموزش‌ها به صورت کارگاهی و با تدریس قضات سازمان قضایی در یگان‌های نیروهای مسلح ارائه می‌شود و در سال جاری کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای فرماندهان و مدیران نیروی زمینی ارتش، نیروی دریایی سپاه، سازمان‌های حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و ارتش برنامه‌ریزی و اجرا شده است؛ ضمن آن که دوره آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط ویژه کارکنان وزارت اطلاعات در دست اجراست.

وی برگزاری 22 دوره با عنوان " آموزش عالی قضایی" ویژه ضابطان نیروهای مسلح را از دیگر اقدامات در این زمینه بر شمرد و ادامه داد: در این دوره آموزشی شش ماهه، حاضران به مدت سه ماه دروس تئوری را می‌گذرانند و سه ماه هم در شعب دادسرا و دادگاه نظامی دوره کارآموزی را طی می‌کنند.

وی کاهش 30 تا 35 درصدی جرایم مهم نیروهای مسلح را یکی از ثمرات آموزش‌های مستمر سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: جرایم مالی، خودزنی، قتل و ارتشاء از جمله جرایم کاهش یافته هستند.

ترکی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی اداره کل آموزش و امور فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: کارگروه پژوهش‌های قضایی با حضور قضات با تجربه در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده که در واقع اتاق فکر برنامه‌ریزی، نیازسنجی و تدوین متون آموزشی است و این کارگروه در زمینه نیازسنجی جامع آموزش قضات، تدوین متون آموزشی ویژه قضات، کارکنان و نیروهای مسلح، برنامه‌ریزی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف و تحقیقات قضایی درباره مسائل مورد نیاز سازمان اقدامات خوبی را به مرحله اجرا در آورده است.

مدیر کل آموزش و امور فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش را یکی از برنامه‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان و خاطرنشان کرد: با ایجاد فضایی مجازی در سامانه اتوماسیون اداری، تمامی مقالات و متون آموزشی برای بهره‌برداری همکاران ارائه شده و در مواردی حتی آزمون‌های آموزشی نیز از طریق این سامانه برگزار می‌شود.

وی از صدور شناسنامه آموزشی الکترونیکی برای قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد و افزود: با تشکیل بانک جامع اطلاعات آموزش، تمامی قضات و کارکنان می‌توانند آخرین اطلاعات مربوط به آموزش‌های خود را دریافت کنند.

ترکی در پایان با اشاره به برگزاری دوره مهارت‌های هفت‌گانه رایانه ویژه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح، به ایسنا گفت: در این دوره کارکنان با مفاهیم پایه فن‌آوری اطلاعات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل‌ها، واژه‌پرداز، صفحه گسترده، بانک‌های اطلاعاتی، ارائه مطالب و اطلاعات و ارتباطات آشنا شدند

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.