×

شهادت دو زن به جای شهادت یک مرد پذیرفته می شود

شهادت دو زن به جای شهادت یک مرد پذیرفته می شود

بحث شهادت شهود با علم قاضی متفاوت است شهادت از لحاظ موازین فقهی ما، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر جنبه‌ موضوعیت دارد و نه طریقت به عبارت دیگر، هرگاه شاهد، شرایط مقرر را داشته باشد قاضی باید بنابر مقتضای شهادت وی عمل کند، بدون این که به ایجاد یا عدم علم در خودش در نتیجه‌ این شهادت توجهی داشته باشد

شهادت-دو-زن-به-جای-شهادت-یک-مرد-پذیرفته-می-شود

بحث شهادت شهود با علم قاضی متفاوت است. شهادت از لحاظ موازین فقهی ما، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر جنبه‌ موضوعیت دارد و نه طریقت. به عبارت دیگر، هرگاه شاهد، شرایط مقرر را داشته باشد قاضی باید بنابر مقتضای شهادت وی عمل کند، بدون این که به ایجاد یا عدم علم در خودش در نتیجه‌ این شهادت توجهی داشته باشد

بحث شهادت شهود با علم قاضی متفاوت است. شهادت از لحاظ موازین فقهی ما، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر جنبه‌ موضوعیت دارد و نه طریقت. به عبارت دیگر، هرگاه شاهد، شرایط مقرر را داشته باشد قاضی باید بنابر مقتضای شهادت وی عمل کند، بدون این که به ایجاد یا عدم علم در خودش در نتیجه‌ این شهادت توجهی داشته باشد. البته، هرگاه قاضی به دروغ بودن شهادت یا مبتنی بر واقع نبودن آن علم داشته باشد نمی‌تواند بنابر مقتضای آن شهادت عمل کند و باید علم خود را ملاک قرار دهد.

باید توجه داشت استناد به علم قاضی مرحله‌ بعد از اقرار و بینه است، و تنها در صورت نبودن شهادت یا اقرار نوبت مراجعه‌ قاضی به علم خودش می‌رسد.

البته نباید ناگفته بماند که در قرآن تنها موردی که برای شهادت ارزش‌گذاری شده، (شهادت دو زن به جای شهادت یک مرد پذیرفته می‌شود) آیه‌ 282 سوره بقره در مورد شهادت بر انجام معاملات است، که دلیل آن هم، دور بودن اغلب زنان از محیط اجتماعی و اقتصادی، به ویژه در آن دوران، کاملاً قابل درک است. زیرا احکام اسلامی همان‌طور که شهید مطهری هم اشاره کرده است از ضروریات مذهب شیعه است و براساس مصالح و مفاسد نفس‌الامریه وضع شده‌اند، یعنی به مصالح و مفاسد واقعی در زندگی انسان‌ها توجه داشته‌اند. آیه مذکور بیان می‌فرماید: «دو نفر از مردان خود را شاهد بگیرید و اگر دو مرد نبودند یک مرد و دو زن از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یکی انحرافی یافت، دیگری به او یادآوری کند.»

لازم به ذکر است که غیر از موضوع شهادت بر معاملات، در مورد ارزش‌گذاری برای شهادت زن و مرد و برابر بودن شهادت دو زن با شهادت یک مرد در سایر موارد، هیچ اشاره‌ای حداقل در قرآن کریم وجود ندارد.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.