×

172 انجمن حمایت از زندانیان مجوز دارد

172 انجمن حمایت از زندانیان مجوز دارد

172 انجمن حمایت از زندانیان مجوز دارد

172-انجمن-حمایت-از-زندانیان-مجوز-دارد وکیل 

مدیر کل دفتر اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با ایسنا:
172 انجمن حمایت از زندانیان مجوز دارد
30 مرکز مراقبت بعد از خروج از زندان در کشور فعال است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
مدیر کل دفتر اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها با اشاره به صدور مجوز 172 انجمن حمایت از زندانیان در شهرستان‌های دارای زندان گفت: 30 مرکز مراقبت بعد از خروج نیز در کشور فعال است.

حمیدرضا علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، در هفته‌ جهانی احترام و عدالت برای زندانیان، اظهار کرد: در نظام کیفری قدیم تنها هدف مجازات، ایجاد رعب و وحشت بود، به همین دلیل بیشتر به صورت زجردادن در انظار عمومی عمل می‌شد و مجازاتی که همگان شاهد آن نبودند معنایی نداشت؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت جوامع، مبحث موقعیت ارتکاب جرم و شخصیت مجرم نیز اهمیت یافت؛ به عبارتی هدف و کارکرد مجازات آن است که نه تنها در بزهکار شوق زندگی را برانگیزد، بلکه به او توان زندگی‌کردن درست بدهد. بر این اساس نهاد زندان به عنوان یکی از اقدامات برای مقابله با جرایم در جهت دفاع اجتماعی به تدریج جای کیفرهای بدنی را گرفت و در اصلاح و تربیت یا درمان بزهکاران و پیشگیری عمومی و فردی و همچنین تلافی برای تنویر افکار عمومی شکل گرفت.

وی افزود: اما آن‌چه بیش از بیش در اینجا اهمیت یافت، فردی‌بودن مجازات و کیفر بود؛ به زبان ساده‌تر اگر شخصی جرمی را مرتکب شد زن و فرزند وی نباید در کیفر وی شریک باشند.

علی اکبری در ادامه به تشریح اقدامات مربوط به حمایت از زندانیان در ایران پرداخت و افزود: به منظور حمایت مادی و معنوی از زندانیان، در راستای اهداف برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌های ایران، برنامه‌هایی از قبیل حمایت از خانواده زندانیان، مددکاری اجتماعی و مراکز مراقبت بعد از خروج در حال اجراست.

مدیر کل دفتر اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها درباره اقدامات حمایتی از خانواده زندانیان افزود: در شرایط فعلی که جمعیت مددجویان زندان‌های کشور نزدیک به 170 هزار نفر است، هفتاد درصد این جمعیت یعنی 120 هزار نفر متاهل هستند که با بررسی‌های انجام‌شده، خانواده هشتاد هزار نفر از زندانیان نیاز به حمایت دارند که قاعدتا باید تحت پوشش نهادهای حمایتی و NGOها قرار گیرند؛ البته بخش اعظمی از این خانوارها تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و انجمن‌های حمایت از زندانیان قرار دارند.

وی در عین حال با بیان این که بسیاری دیگر از خانواده‌ها مددجویان تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی نیستند که باید فکری به حال آنها کرد، گفت: هرچند قانون این وظیفه مهم را بر عهده وزارت رفاه گذاشته است، اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم وزارت رفاه هیچ برنامه مدونی برای این گروه از افراد جامعه نداشته و مکاتبات ما در این راستا بی‌پاسخ مانده است.

علی اکبری در ادامه درباره فعالیت‌های انجمن حمایت زندانیان، افزود: در حال حاضر در کشور مجوز 172 انجمن حمایت زندانیان در شهرستان‌های دارای زندان، صادره شده که 120 انجمن حمایت، فعال و در بخش‌های کمک به معیشت خانواده زندانی، بهداشت و درمان زندانی و خانواده وی، مسکن و تحصیل فرزندان موظف به حمایت از زندانی و خانواده وی است.

وی در ادامه تصریح کرد: انجمن‌های حمایت از زندانیان بدون آن‌که از بودجه دولت و بیت‌المال اعتباری دریافت کنند با کمک‌های خیران هر شهرستان و استان به صورت هیات مدیره‌ای (با حضور فرماندار، رییس ‌زندان و 3 نفر معتمد) فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دفتر اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها درباره مددکاری اجتماعی ارائه‌شده به مددجویان افزود: به جهت اصلاح و تربیت و حمایت معنوی از این رویکرد در رفتار زندانیان مددکاران اجتماعی قدم به قدم آنها را همراهی می‌کنند تا بتوانند یک زندگی سعادتمندانه در خارج از زندان داشته باشد؛ به همین منظور ضمن حفظ ارتباط عاطفی و خانوادگی، مسائل‌ و مشکلات فردی مددجو توسط مددکاران حل و فصل می‌شود.

علی اکبری در ادامه به تشریح عملکرد و وظایف مراکز مراقبت بعد از خروج پرداخت و افزود: آخرین حلقه چرخه اصلاح و تربیت در زندان‌های ایران مرکز مراقبت بعد از خروج است که زندانی پس از آزادی با این مرکز در ارتباط است و همکاران و مددکاران شاغل در مرکز مراقبت تلاش می‌کنند ضمن آموزش،‌ مشاوره، راهنمایی خدمات پزشکی و حمایتی مثل وام اشتغال به مددجو بدهند تا بتواند شغل مناسبی در جامعه پیدا و بر اساس برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و آموزش‌های حرفه‌آموزی داخل زندان به صورت مستقل و سالم در جامعه زندگی کند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 30 مرکز مراقبت در کشور فعال است که به مددجویان داوطلب خدمات می‌دهد تا شغل مناسب خود را پیدا کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.