×

نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی باشد، مشاوران املاک فقط دلالی کنند

نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی باشد، مشاوران املاک فقط دلالی کنند

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود، گفت مشاوران املاک فقط حق دلالی دارند و نمی توانند سندی را تنظیم کنند

نقل-و-انتقال-خودرو-باید-در-دفاتر-اسناد-رسمی-باشد،-مشاوران-املاک-فقط-دلالی-کنند وکیل 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود، گفت: مشاوران املاک فقط حق دلالی دارند و نمی توانند سندی را تنظیم کنند.

 محمدرضا دشتی اردکانی امروز در نشستی با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت نقل و انتقال سند خودرو، اظهار داشت: هموطنان برای نقل و انتقال اسناد خودرو لازم است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در دیدار اخیر با رییس قوه قضاییه آیت الله لاریجانی تاکید داشت، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی افزود: در نیروی انتظامی فقط تعویض پلاک انجام می شود و در چند شهر نیروی انتظامی اعلام کرده بود نیازی نیست خریداران خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. مواردی داشتیم که یک سند چندین بار نقل و انتقال داده شده بود که در این موارد در صورتی که ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی جابجا و ثبت نشود، تمام مالیات نقل و انتقال بر عهده خریدار جدید خواهد بود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: تفسیر قانون با مجلس است و همانطور که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود. در دادگاه سند رسمی مورد قبول است و نیز برگه سبز فقط برای تعویض پلاک می باشد و جزو اسناد رسمی نیست.

دشتی ادامه داد: ما آمادگی کامل داریم که در این خصوص با نیروی انتظامی همکاری کرده و دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک منتقل شود. البته نیروی انتظامی تاکنون در این خصوص اعلام آمادگی نکرده است.

وی درباره آخرین وضعیت آیین نامه قانون پیش فروش ساختمان و آپارتمان نیز گفت: کار کارشناسی در خصوص این آیین نامه تمام شده و در نوبت کمیسیون اصلی به ریاست وزیر دادگستری و حضور چند وزیر دیگر است. هفته آینده امیدواریم این آیین نامه به هیات دولت فرستاده شود که براساس آن هموطنان برای پیش فروش باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره آخرین وضعیت ثبت آنی اسناد نیز گفت: ثبت آنی اسناد مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از جعل اسناد و کنترل لحظه ای اسناد اشاره کرد. براساس آمار از 26 شهریور امسال تا 18 دیماه بیش از پنج میلیون و هشت هزار و 491 سند ثبت آنی شده است. با توجه به گستردگی جغرافیای دفاتر اسناد رسمی بازرسی فیزیکی از تمام 7 هزار و 26 دفتر امکان ندارد و این بازرسی باید از طریق سیستم انجام شود. از سوی دیگر همزمان با ثبت آنی اسناد شاهد کاهش تخلفات هستیم.

وی تاکید کرد: در ثبت آنی باید تلفن همراه دو طرف معامله ثبت شود تا پس از ثبت نهایی از طریق پیامک موضوع به آنها اطلاع داده شود.

دشتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اختلاف مشاوران املاک با کانون سردفتران اظهار داشت: ما نمی گوییم مشاوران املاک حذف شوند اما قانون می گوید مشاوران املاک باید دلالی کنند و حق تنظیم سند را ندارند. تعداد زیادی از پرونده های در قوه قضاییه تشکیل می شود مربوط به همین قولنامه های دستی است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به پرسش مهر درباره درآمد 5/8 میلیونی هر دفتر در طول ماه اظهار داشت: درآمد دفترخانه ها شامل چند هزینه می باشد. حق الثبت، ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال خودرو به حساب خزانه واریز می شود و فقط حق التحریر که در  دفترخانه ها می باشد. میانگین درآمد هر دفترخانه 5/8میلیون است که 15درصد آن به دفتریار، 15 درصد کارکنان، 10 درصد کانون ثبت سردفتران و دفتریاران و 10 درصد نیز مالیات مشاغل می باشد. براساس آمار بیشترین اسناد در یک ماه گذشته در استان های هرمزگان و سیستان ثبت شده و کمترین آمار مربوط به آمار ایلام می باشد. همچنین 6622 سند نیز برای اتباع خارجه طی سه ماه گذشته ثبت شده است.

وی ادامه داد: براساس طرحی که به عنوان پایلوت در قزوین اجرا می شود در صورتی که تاریخ تولد و شماره ملی طرف معامله ثبت شود مشخصات و عکس وی به صورت آنلاین نمایش داده می شود.

دشتی اردکانی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره برخورد با تخلفات دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: اگر دفترخانه ای مرتکب تخلفی شود در ابتدا در دادگاه بدوی که در مراکز استان رسیدگی شده و اگر به رای اعتراض شود به دو شعبه دادگاه تجدید نظر که در تهران است پرونده ارسال خواهد شد در صورتی که به رای دادگاه تجدید نظر هم اعتراض شود پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پایان خاطرنشان کرد: براساس ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی به ازای 15 تا 20هزار نفر جمعیت باید یک دفتر اسناد رسمی وجود داشته باشد که در سال 86 برخلاف قانون آزمونی برگزار شد و تعداد دفاتر اسناد رسمی در کشور دوبرابر شد. براساس قانون ما باید 3500 دفتر اسناد رسمی داشته باشیم که در حال حاضر تعداد دفاتر اسناد رسمی 7026 دفتر می باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.