×

حقوق مطبوعات چیست؟

حقوق مطبوعات چیست؟

مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی در ارتباط با حقوق مطبوعات برای‌ آنها‌ لازم‌الاتباع‌ است‌ و در صورت‌ تخلف‌، دادگاه‌ می‌تواند نشریه‌ متخلف‌ را موقتاً تا دوماه‌ توقیف‌ و پرونده‌ را خارج‌ از نوبت‌ رسیدگی‌ کند

حقوق-مطبوعات-چیست؟ وکیل 

مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی در ارتباط با حقوق مطبوعات برای‌ آنها‌ لازم‌الاتباع‌ است‌ و در صورت‌ تخلف‌، دادگاه‌ می‌تواند نشریه‌ متخلف‌ را موقتاً تا دوماه‌ توقیف‌ و پرونده‌ را خارج‌ از نوبت‌ رسیدگی‌ کند.

مطبوعات نشریاتی‌ هستند که‌ بطور منظم‌ با نام‌ ثابت‌ و تاریخ‌ و شماره‌ ردیف‌ در زمینه‌های‌ گوناگون‌ خبری‌، انتقادی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌، کشاورزی‌، فرهنگی‌، دینی‌، علمی‌، فنی‌، نظامی‌، هنری‌، ورزشی‌ و نظایر این‌ها منتشر می‌شوند و این در حالی است که نشریه‌ای‌ که‌ بدون‌ اخذ پروانه‌ از هیأت‌ نظارت‌ بر مطبوعات‌ منتشر شود از شمول‌ قانون‌ مطبوعات‌ خارج‌‌ و تابع‌ قوانین‌ عمومی‌ است‌ و کلیه‌ نشریات‌ الکترونیکی‌ مشمول‌ مواد این‌ قانون‌ است‌.  
 
مطابق اصل 24 قانون اساسی نشریات‌ و مطبوعات‌ در بیان‌ مطالب‌ آزادند، مگر آنکه‌ مخل‌ به‌ مبانی‌ اسلام‌ یا حقوق عمومی‌ باشند که تفصیل‌ آن را قانون‌ معین‌ می‌کند.

مطبوعات‌ حق‌ دارند نظرات‌، انتقادات‌ سازنده‌، پیشنهادها، توضیحات‌ مردم‌ و مسئولین‌ را با رعایت‌ موازین‌ اسلامی‌ و مصالح‌ جامعه‌ درج‌ و به‌ اطلاع‌ عموم‌ برسانند که البته انتقاد سازنده‌ مشروط‌ به‌ دارا بودن‌ منطق‌ و استدلال‌ و پرهیز از توهین‌، تحقیر و تخریب‌ است.

 هیچ‌ مقام‌ دولتی‌ و غیردولتی‌ حق‌ ندارد برای‌ چاپ‌ مطلب‌ یا مقاله‌ای‌ درصدد اعمال‌ فشار بر مطبوعات‌ برآید و یا به‌ سانسور و کنترل‌ نشریات‌ مبادرت‌ کند و کسب‌، انتشار اخبار داخلی‌ و خارجی‌ که‌ به منظور افزایش‌ آگاهی‌ عمومی‌ و حفظ‌ مصالح‌ جامعه‌ باشد با رعایت‌ این‌ قانون‌ حق‌ قانونی‌ مطبوعات‌ است‌.
 
  مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی در ارتباط با حقوق مطبوعات برای‌ آنها‌ لازم‌الاتباع‌ است‌ و  در صورت‌ تخلف‌، دادگاه‌ می‌تواند نشریه‌ متخلف‌ را موقتاً تا دوماه‌ توقیف‌ و پرونده‌ را خارج‌ از نوبت‌ رسیدگی‌ کند.

رسالت‌ و وظایف مطبوعات‌

* روشن‌ ساختن‌ افکار عمومی‌ و بالابردن‌ سطح‌ معلومات‌ و دانش‌ مردم ‌

*پیشبرد اهداف بیان شده در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌
 
* تلاش‌ برای‌ نفی‌ مرزبندی‌های‌ کاذب‌ و تفرقه‌انگیز و قرار ندادن‌ اقشار مختلف‌ جامعه‌ در مقابل‌ یکدیگر، مانند دسته‌بندی‌ مردم‌ براساس‌ نژاد، زبان‌، رسوم‌، سنن‌ محلی‌ و...

*مبارزه‌ با مظاهر فرهنگ‌ استعماری‌؛ اسراف‌، تبذیر، لغو، تجمل‌پرستی‌، اشاعه‌ فحشاء و... و ترویج‌ و تبلیغ‌ فرهنگ‌ اصیل‌ اسلامی‌ و گسترش‌ فضائل‌ اخلاقی‌

*حفظ‌ و تحکیم‌ سیاست‌ نه‌ شرقی‌ نه‌ غربی‌

هر یک‌ از مطبوعات‌ باید حداقل‌ در تحقق‌ یکی‌ از موارد فوق‌‏الذکر سهیم‌ و با موارد دیگر به‌ هیچ‌‏وجه‌ در تضاد نبوده‌ و در مسیر جمهوری‌ اسلامی‌ باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.