×

رابطه نامشروع جنبه الهی دارد و صدور حکم غیابی جوازی ندارد

رابطه نامشروع جنبه الهی دارد و صدور حکم غیابی جوازی ندارد

رابطه نامشروع جنبه الهی دارد و صدور حکم غیابی جوازی ندارد

رابطه-نامشروع-جنبه-الهی-دارد-و-صدور-حکم-غیابی-جوازی-ندارد

١٣٩٢/١٠/٩ ٧/٩٢/ شماره ١٩6٩

جناب آقای محمد سینجلی جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

١٣٩٢ احتراماً به پیوست /٩/ ٩٢ /ص مورخ ١٩ / عطف به نامه شماره ١٧5٣٨نظریه های مشورتی این اداره کل که در آبان ماه سال جاری صادر شده است جهت انتشارحضورتان ارسال می شود.

مدیرکل حقوقی قوه قضائیه  دکتر محمدعلی شاه حیدری پور

شماره پرونده 1053-1/168-92

سؤال

١ آیا ماده 6٣٧ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٧5 که اشاره به بزه ارتکاب رابطه نامشروع مادون زنا دارد آیا جرم مذکور ح قاللهی بوده یا صرفاً دارای جنبه عمومی می باشد؟

٢ چنانچه به واسطه نبودن محل اقامت متهمان ارتکاب رابطه نامشروع امکان ابلاغمیسر نشود و به طریق دیگر هم ابلاغ اخطاریه ممکن نگردد آیا امکان انتشار به وسیلهیکی از روزنامه های کثیرالانتشار درخصوص بزه مذکور امکانپذیر می باشد یا خیر.

٣ ضابطه تشخیص جرائم حق اللهی از غیر آن چه می باشد؟

نظریه شماره ١54٠/92/7-14/8/92

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه

پاسخ سؤالات 1 و 2 : با توجه به ماده 180 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در حق النّاس و حقوق عمومی، صدور رأی غیابی جایز است. ولی در جرائم رابطه نامشروع موضوع ماده 637 قانون مجازات اسلامی که از حقوق الهی است وخروج از احکام الهی می باشد، صدور حکم غیابی جوازی ندارد.

پاسخ سؤال سوم: ضابطه تشخیص حق الله و حق النّاس در قانون معیننشده است ولی جرائمی که منشاء آن ها تجاوز به حقوق اشخاص واضرار به آن ها باشد، حق النّاس و جرائمی که منشاء آ نها تخطّی وتجاوز از احکام الهی است، حق الله محسوب می شود.

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.