×

آموزش مهارت های زندگی راهکار مقابله با همسر آزری

آموزش مهارت های زندگی راهکار مقابله با همسر آزری

همسر آزاری پدیده‌ای است که در جوامع امروزی رواج آن بیشتر از گذشته شده است

آموزش-مهارت-های-زندگی-راهکار-مقابله-با-همسر-آزری

همسر آزاری پدیده‌ای است که در جوامع امروزی رواج آن بیشتر از گذشته شده است.

خشونت فیزیکی و بدنی، مانند صدمه زدن به وسایل منزل و ضرب و شتم همسر، خشونت روانی و کلا‌می‌ مانند تحقیر شخصیت، چهره و یا شرایط جسمانی زن، ابراز تنفر نسبت به بستگان وی و همچنین خشونت اجتماعی شامل منع اشتغال و تحصیل، ممنوعیت ارتباط با بستگان حتی به صورت تلفنی، خشونت اقتصادی مانند نپرداختن خرجی و در نهایت صدمات و آزارهای جنسی از طریق در معرض فحشا و فساد قرار دادن وی به دلیل اعتیاد، مهمترین و شایع‌ترین انواع همسر آزاری مردان نسبت به زنان است.

همسرآزاری پدیده جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر بیشتر به آن پرداخته شده است. این آسیب اجتماعی از دیدگاه شما به چه معناست؟

همسرآزاری به معنای این است که با اجبار همسر خود را وادار به کاری کنیم که مطابق با میل ماست به طوری که از این طریق به خواسته‌های خود دست یابیم. این موضوع با خشونت‌ها و فشارهای مختلفی همراه است، به طور کلی این پدیده فشاری است که فرد به همسرش القا می‌کند و سازمان بهداشت جهانی نیز به این موضوع توجه زیادی دارد.

همسرآزاری به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟

همسرآزاری به روش‌های مختلفی مانند خشونت‌های فیزیکی، جنسی، فشارهای روانی و اقتصادی و تهدیدها صورت می‌گیرد به طوری که فرد احساس نبود امنیت و آرامش را تجربه می‌کند.

فشارهای اقتصادی در همسرآزاری به چه شکل است؟

فشار اقتصادی پدیده‌ای جدید است که در سال‌های اخیر به وجود آمده است به طوری که شوهر شریک زندگی را تهدید می‌کند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش او را از پول محروم خواهد کرد، گاهی این موضوع در حس تملک نیز گنجانده می‌شود به طوری که فرد همسرش را تهدید می‌کند تا در صورتی که بر خلاف میل وی رفتار کند اجازه زندگی در منزلی را که به نام اوست، نمی‌دهد.

شما در قسمتی از گفته‌های خود به آزارهای جنسی در همسرآزاری اشاره کردید. به نظر شما این پدیده چگونه ایجاد می‌شود؟

باید توجه داشته باشید زندگی‌هایی که بر اساس عقل و تحقیق شکل می‌گیرد کمتر به این حوزه کشیده می‌شود، اما در سال‌های اخیر با توجه به ورود ماهواره و اینترنت و به طور کلی فرهنگ بیگانه به کشور این موضوع بیشتر دیده می‌شود. زیرا زن و شوهر جوان فیلمی را که هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارد می‌بینند و از یکدیگر انتظار دارند که به همان شکل رفتار کنند اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که فیلم‌های ماهواره‌ای خلاف واقعیت است. بنابراین کارکرد بد موضوع‌های جنسی که همراه با اجبار و درخواست‌های نامتعارف است به نوعی آزار جنسی را در بر می‌گیرد. البته خوب است بدانید که تنوع طلبی جنسی که بیشتر در مردان دیده می‌شود نیز در گروه همسرآزاری قرار می‌گیرد به طوری که فردی ممکن است برای خود شریک جنسی دیگری انتخاب کند و همسرش را تهدید کند در صورتی که خواسته‌هایش برآورده نشود به سراغ فرد دیگری غیر از همسر خود می‌رود که این موضوع فشارهای روانی را ایجاد می‌کند.

آزار جسمی و لفظی در این نوع آسیب‌ها به چه گونه است؟

در آزار جسمی ضرب و جرح عمدی صورت می‌گیرد و فرد در این موقع آسیب می‌بیند. اما در خشونت لفظی اگرچه آسیب مشهود نیست اما فرد مورد فشار روانی قرار می‌گیرد به طوری که همسرش او را با القاب نامتعارف صدا می‌زند یا نسبت به همسرش بی‌احترامی می‌کند و اگر این برخورد را در حضور سایر افراد انجام دهد فشار روانی که به همسر وارد می‌شود بیشتر است.

تحصیلات چقدر در وقوع پدیده همسرآزاری موثر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که از سواد بیشتری برخوردارند و آموخته‌های خود را در زندگی شخصی نیز به کار می‌گیرند کمتر به سمت همسرآزاری و آسیب‌هایی از این قبیل روی می‌آورند زیرا این افراد بیشتر بر اساس عقل و منطق رفتار می‌کنند.

به نظر شما بهترین روش برای پیشگیری از همسرآزاری چیست؟

یکی از روش‌ها آموزش مهارت زندگی به زنان و مردان جوان است زیرا کسانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، دوست دارند زندگی جدیدشان با آرزوهایی که در ذهن داشتند هماهنگ باشد و در صورتی که این موضوع اتفاق نیفتد ممکن است خشونت‌هایی از سوی آنان رخ دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.