×

نظری به آیین نامه تبلیغات-قاسم کمیلی

نظری به آیین نامه تبلیغات-قاسم کمیلی

سال ها پیش یکی از مؤسسات پژوهشی و فرهنگی ، درباره روش تبلیغ توسط داوطلبان انتخابات مختلف یا هواداران ایشان از جمله در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری و تحقیقی کرد که نتیجه آن تمهیداتی بود که به ویژه از سوی شهرداری ها اندیشیده شد و نمونه ای از آن پیش بینی محل هایی ویژه برای تبلیغات داوطلبان در ایام خاص قبل از انتخابات بود

نظری-به-آیین-نامه-تبلیغات-قاسم-کمیلی وکیل 

 قاسم کمیلی - وکیل دادگستری

سال ها پیش یکی از مؤسسات پژوهشی و فرهنگی ، درباره روش تبلیغ توسط داوطلبان انتخابات مختلف یا هواداران ایشان از جمله در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری و ... تحقیقی کرد که نتیجه آن تمهیداتی بود که به ویژه از سوی شهرداری ها اندیشیده شد و نمونه ای از آن پیش بینی محل هایی ویژه برای تبلیغات داوطلبان در ایام خاص قبل از انتخابات بود.

بخشی از این محل ها رایگان بود و دسته ای دیگر مثل بیلبوردها در ازای دریافت وجه در اختیار داوطلبان یا گروه های انتخاباتی قرار می گرفت و همین رویه هنوز هم رایج است . به یاد دارم در یکی از گزارش ها، بیان شده بود که حدود هشتاد درصد از تبلیغات در خارج از مکان های مورد نظر ، انجام شده و دیوارهای شهر اعم از بناهای خصوصی و عمومی ، تنه درخت ها و حتی دیوار« آبریزگاه ها ! » نیز از تبلیغات بی سامان و لجام گسیخته در امان نمانده اند.نویسنده در پایان گزارش خود به طنز از چنین عملکردی به « آلودگی انتخاباتی » مثل « آلودگی هوا » یا « آلودگی صوتی » یاد کرده بود . قطعاً چنین روش هایی برای بیشتر داوطلبانی که موضوع تبلیغات هستند و مردمی که در معرض چنین اعمالی قرار دارند ، خوشایند و مطلوب نیست .

صحنه هایی را که در چهار دوره اخیر انتخابات هیئت مدیره کانون مرکز و به ویژه در روز انتخابات شاهد بوده ایم ، اگر به زشتی آنچه در انتخابات شهری و کشوری روی داده ، نباشد ، در حد خود و خاصه اینکه مربوط به انتخابات کانون های وکلای دادگستری است در خور تأمل است . دیوارها ، درخت ها و کف خیابان زاگرس ، کم و بیش یادآور گزارشی است که شمه ای از آن بیان شد.

چاره اندیشی برای سامان بخشیدن به این امر در عرصه انتخابات کانون مرکز ، تشکل های وکالتی را بر آن داشت آیین نامه ای در این مورد تدوین کنند . هیئت مدیره نیز در جلسه مورخ 22/2/92 ، آیین نامه پیشنهادی شورای تشکل ها را با تغییراتی تصویب کرد. مصوبه هیئت مدیره از سوی چند نفر از همکاران نقد شده و به نظر می رسد می توان امیدوار بود با اظهارنظر دیگر همکاران و رفع اشکالاتی که مطرح شده و خواهد شد ، تبلیغات نیز همانند انتخابات ، سالم و بی نقص باشد.

مهمترین نکته مطرح ، ممنوعیت تبلیغ در روز انتخابات است . بنا به نوشته یکی از همکاران (جناب فروزان) کمیته تدوین پیش نویس آیین نامه ، نظر به ممنوعیت تبلیغ در روز انتخابات داشته است لیکن این پیشنهاد بسیار مثبت ، در شورای تشکل ها پذیرفته نشده و در نتیجه طبق ماده 6 آیین نامه مصوب ،« در روز انتخابات هرگونه تبلیغ در قسمت های ساختمان محل برگزاری انتخابات ممنوع » اعلام شده است . نتیجه اینکه از این به بعد ، تبلیغ در پارکینگ ساختمان کانون نیز ممنوع بوده و عرصه کارزار تبلیغاتی به خیابان زاگرس و شاید دیگر خیابان ها کشیده شود . یعنی دقیقاً همان چیزی که پرهیز از آن خواست همگان برای جلوگیری از تکرار صحنه های مغایر با شأن وکیل و جامعه وکالت است .

اتفاقاتی که در روز انتخابات روی می دهد ، صحنه هایی که نمایانگر تبلیغ نه ، بلکه اصرار و التماس است  ، نیازی به بازگویی ندارد. شاید به همین دلیل است که همکاران هیئت نظارت بر انتخابات کانون البرز در اطلاعیه خود ، تبلیغات در روز و محل برگزاری انتخابات به موافقت یا مخالفت را اکیداً ممنوع اعلام کرده و نامزدها را در انجام تبلیغات به رعایت اخلاق حرفه ای فراخوانده اند . البته این امری است که باید از سوی هواداران نامزدها و همچنین تشکل های وکالتی نیز رعایت شود .

نکته دیگر مفاد ماده 4 آیین نامه مصوب است که به موجب آن دخالت افراد غیر وکیل و همچنین کارمندان کانون در امر تبلیغات ممنوع اعلام شده است .

البته شنیده ها حاکی از این است که کارمندان کانون ، عموماً ، نقش و دخالتی در امر تبلیغات نداشته اند . در مورد افراد غیر وکیل نیز ، ممنوعیت پیش بینی شده ، کاملاًبجا است . زیرا بخش عمده ای از نابسامانی های تبلیغاتی به ویژه در روز انتخابات ناشی از عملکرد افراد غیر وکیلی است که با هر انگیزه ای در هواداری از یک داوطلب یا گروه  و تشکل وکالتی تبلیغ می کنند و خود را متعهد به رعایت اصول اولیه آن نمی دانند .اما آنچه که در این ماده مغفول مانده ، تبلیغ یا دخالت گروه ها یا مؤسسات غیر وکالتی است که بعضاً با انگیزه های مادی در تبلیغات انتخاباتی دخالت کرده و له یا علیه داوطلبان اقدام می کنند . مؤسساتی که با توسل به راه های مختلف سعی دارند خود را «صاحب عله» ، « ذی نفوذ» و « تأثیرگذار در تصمیمات» جلوه گر کنند . منع این دسته از مبلغین و دخالت کنندگان می تواند نقش مؤثری در پالایش تبلیغات داشته باشد.

نکات دیگر ، « شاید وقتی دیگر » !

 آئین نامه تبلیغات انتخابات هیات مدیره کانون مرکز

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.