×

اختلاف نظر مسئولین درباره فیلترینگ فیسبوک و دلایل اصلی فیلتر شدن آن

اختلاف نظر مسئولین درباره فیلترینگ فیسبوک و دلایل اصلی فیلتر شدن آن

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به تشریح دلایل فیلتر شدن فیسبوک پرداخت و گفت که اگر جوانان ما از ماهیت این شبکه آگاه باشند عضو آن نخواهند شد

اختلاف-نظر-مسئولین-درباره-فیلترینگ-فیسبوک-و-دلایل-اصلی-فیلتر-شدن-آن وکیل 

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به تشریح دلایل فیلتر شدن فیسبوک پرداخت و گفت که اگر جوانان ما از ماهیت این شبکه آگاه باشند عضو آن نخواهند شد.

عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه دیروز، ‌امروز، ‌فردا اظهار کرد: شبکه اجتماعی وسیله ای است که انسان‌ها از طریق آن به صورت گروهی ارتباط برقرار می‌کنند و در آن‌جا راجع به موضوعات مختلف بحث و مذاکره می‌کنند.

وی گفت: شبکه اجتماعی مختص فضای مجازی نیست و ما در فضای فیزیکی و جامعه سنتی خودمان نیز جامعه اجتماعی داشته‌ایم. انقلاب ما براساس شبکه‌های اجتماعی به پیروزی رسید و امام (ره) نهایت استفاده را از آن بردند ولی شبکه‌های اجتماعی ما مساجد بودند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز به برقراری ارتباط دارد و من فکر نمی‌کنم کسی با شبکه اجتماعی مخالف باشد اما چیزی که همه دولت‌ها و مسوولین کشورها با آنها مخالف هستند تهاجمی است که از طریق ابزاری که محتوایش را دیگران کنترل می‌کنند،‌ وارد می‌شود؛ لذا ما معتقدیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی را باید با قدرت هر چه تمام‌تر تقویت کنیم وگرنه کشور ما نمی‌تواند از پیشرفت‌های دنیا بهره‌مند باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که با اشاره به مخالف بودن قاطبه مردم با فیلترینگ پرسید چرا بین مسوولین در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد‌،گفت: شبکه اجتماعی از نظر قانونی یک نوع نشریه است چون دارد افکار مردم را در زمینه‌های اجتماعی،‌ فرهنگی ،‌سیاسی و ... منتشر می‌کند. یعنی وسیله‌ای برای انتشار محتوا است. اینکه می‌گوید قاطبه مردم با این امر مخالف هستند،‌بعید می‌دانم چنین باشد چون ما ارتباط مستقیمی با مردم داریم. ما یک سایت داریم که نظر مردم در آن قابل مشاهده است و روزانه بیش از 800 مورد گزارش درباره تخلفات سایت‌ها داریم.

خرم‌آبادی ادامه داد: ماده 6 قانون مطبوعات می‌گوید نشریات جز در مورد اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این قانون مشخص می‌شود،‌ آزادند. شبکه‌های اجتماعی هم جزو نشریات محسوب می‌شوند و ما دو شبکه اجتماعی یعنی فیسبوک و توییتر را با قاطعیت را بسته‌ایم زیرا مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که اینها دارند به مبانی اسلام و حقوق مردم ضربه می‌زنند.

وی گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه 13 عضو دارد. شش وزیر یا نماینده آنها از وزارتخانه‌های اطلاعات، ارتباطات، فرهنگ وارشاد اسلامی، دادگستری‌،‌ آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات، سازمان‌های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی و دونماینده مجلس عضو این کارگروه هستند. یک عضو از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضو این کارگروه است و رییس این کارگروه نیز دادستان کل کشور است. این کارگروه با قاطعیت درباره فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر به جمع‌بندی رسیده است.

مجری برنامه با اشاره به استفاده کردن برخی از مسوولین مانند وزیرامور خارجه از فیسبوک پرسید آیا درست است که در زمینه فیلترینگ تفاوت سلیقه وجود دارد؟

خرم‌آبادی گفت: استفاده کردن یک مسئله است و ممنوع بودن مسئله دیگری است. موقعی که یک نهاد قانونی که شش عضو آم از اعضای دولت هستند به این نتیجه رسیدند که این شبکه‌های اجتماعی مصداق همان نشریاتی هستند که ماده 6 بیان می‌کند درست نیست یک مسوول بیاید از این شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخوان عضو شورای عالی فضای مجازی مبنی بر وجود اختلاف سلیقه بین مسئولین، گفت : اگر اختلاف سلیقه هم وجود دارد همه مسوولین در جلسه‌ای که تشکیل شد گفتند هر جا محتوای مجرمانه علیه اخلاق‌،‌عفت عمومی و مقدسات باشد با قاطعیت باید جلوی آن گرفته شود. حالا ممکن است مسوولی بگوید می‌توان جلوی محتوای مجرمانه این شبکه را گرفت. بعضی دوستان از اعضای دولت که گفت‌اند فیسبوک باز شود، نگفته‌اند که محتوای مجرمانه فیسبوک باز شود اما ما معتقدیم که این دو قابل تفکیک نیستند و در اینجا اختلاف سلیقه داریم اما باید گفت که اگر کسی موافق با این باشد که نشریاتی که علیه مبانی اسلام فعالیت می‌کنند به کارشان ادامه بدهند قانون اساسی را قبول ندارد و اصلا صلاحیت این را ندارد که در این مملکت مسئول باشد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی از چند جهت برای جامعه ما مضر هستند، افزود: فیسبوک سایتی آمریکایی است و توسط شخصی به نام زاکربرگ که حدود 27 سال بیشتر ندارد و یک صهیونیست است ایجاد شده است. زاکربرگ طبق لیستی که در روزنامه ‌های صهیونیست ‌ها منتشر کرده‌اند چهارمین صهیونیست تاثیرگذار دنیا است. در لیست دیگری، او اولین صهیونیست تاثیر گذار دنیاست و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این لیست نفر دوم است. چنین شخصی آمده این شبکه را ایجاد کرده است و بقیه سهامداران این شبکه صهیونیست هستند.

وی ادامه داد: شیمون پرز رییس جمهور رژیم غاصب صهیونیستی وقتی که می‌خواهد به کالیفرنیا برود می‌گوید من باید دیداری از این پسر خوب یهودی داشته باشم. در آنجا از مجموعه فیسبوک بازدید می‌کند و می‌گوید فیسبوک را به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات اجتماعی باید ستود.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه علاوه بر اینها فیسبوک ابزاری در اختیار سازمان CIA و یک ابزار جاسوسی است، گفت: جوانان و ورزشکاران ما وقتی با حریف صهیونیست روبرو می‌شوند از مسابقه دادن با آنها خودداری می‌کنند و من بعید می‌دانم که جوان ما ماهیت سایت فیسبوک را بداند و بخواهد در آن عضو شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.