×

دلیل هزینه های سرسام آور تبلیغاتی برای عضویت در کانون ها وکلا چیست؟

دلیل هزینه های سرسام آور تبلیغاتی برای عضویت در کانون ها وکلا چیست؟

دلسوزان جامعه وکالت نباید فراموش کنند که عملکرد ضعیف عده‌ای قلیل می‌تواند به جامعه بزرگ وکلا صدمه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کند

دلیل-هزینه-های-سرسام-آور-تبلیغاتی-برای-عضویت-در-کانون-ها-وکلا-چیست؟

انتخابات کانون، هم نان دارد و هم نام

دلسوزان جامعه وکالت نباید فراموش کنند که عملکرد ضعیف عده‌ای قلیل می‌تواند به جامعه بزرگ وکلا صدمه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کند.

 انتخابات کانون‌های وکلای دادگستری در پیش است کارزار مبارزه انتخاباتی به زودی گرم خواهد شد. هرچند این روزها و قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات شاهد برگزاری مجالس و همایش‌هایی با اهداف تبلیغی همراه با هزینه‌های بسیار بالا هستیم. طی سال‌های گذشته نیز این هزینه‌های گزاف در زمان تبلیغات از سوی برخی از نامزدها انجام شده‌است هرچند تعداد افرادی با این گونه تفکرات در میان وکلا زیاد نیست اما این سوال و دغدغه را به وجود آورده است که عضویت در هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری چه منافعی در پی دارد که تعدادی از نامزدها هزینه‌های گزاف را در این راه به کار می‌برند.«قانون» در گفت‌و‌گو با دوتن از کارشناسان حقوقی به بررسی این موضوع پرداخته است.

 در تمامی انتخابات‌ها هزینه‌های غیر قابل‌باوری صرف می‌شود

دکتر حسین میر محمد صادقی در توضیح دلایل خرج های میلیونی و بعضا میلیاردی نامزدهای هیات مدیره کانون‌‌های وکلای دادگستری به «قانون» گفت: اصولا این مشکل در تمامی انتخابات‌های مختلف (انتخابات سیاسی، ملی و محلی یا انتخابات صنفی) وجود دارد که مشاهده شده هزینه‌های غیرقابل‌باوری توسط برخی از کاندیداها صرف می‌شود تا برنده انتخابات شوند. البته بنده هرچه فکر می‌کنم دلیلی برای این رفتار پیدا نمی‌کنم.این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید گفت وقتی کسی برای تصدی پستی کاندیدا می‌شود حال انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و انتخابات صنفی، باید بداند که وظیفه و مسئولیتی سنگین و خطیر بر دوش وی قرار می‌گیرد که این وظیفه به حدی است که شخص کمتر به مسائل شخصی و روزمره خود می‌تواند بپردازد. به نظر بنده افراد تا می‌توانند باید ازاین مسئولیت‌ها فرار کنند تا به زندگی عادی و روزمره آنها لطمه نزند و محدویت‌های آن سمت برآنها تحمیل نشود.

این حقوقدان ادامه داد: طبعا این وظایف از باب وظیفه ملی و صنفی بوده و اگر قرار است افرادی این وظایف و مسئولیت‌ها را بپذیرند دیگر نیاز به صرف هزینه‌های سنگین و نجومی در این رابطه نیست. البته باید بگویم برای بنده قابل درک نیست که پست مربوطه چه سود و منفعتی می‌‌تواند برای فرد داشته باشد که بعضا افراد متحمل این هزینه‌های گزاف می‌شوند؟

این وکیل با بیان این مطلب که وقتی کسی هزینه زیادی در رابطه با کسب دریافت پستی انجام می‌دهد باید این مطلب در نظر رای دهندگان یک نکته منفی تلقی شود تصریح کرد: تقریبا در انتخابات بزرگتر ما این رفتار انتخاباتی را از مردم دیدیم که وقتی هزینه‌های فراوانی در رابطه با انتخابات صورت گرفته مردم در مورد حسن نیت آن نامزد دچار شک و تردید شده و در نتیجه، آرای کمتری به شخص تعلق گرفته است.

میرمحمدصادقی با اشاره با اینکه ممکن است برخی از افراد که چنین هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند دنبال کسب شهرت باشند توضیح داد: گاه نیز مشاهده شده برخی از افراد از این طریق به دنبال مطرح کردن نام خود (هم در زمان مسئولیت هم بعد ازمسئولیت) و شاید به‌دست آوردن موکلین بیشتر باشد یا اینکه تمایل دارند از این سمت پایگاهی برای سمت‌های بالاتر در آینده بسازند. البته تمام این گمانه‌زنی‌ها را می‌توان انجام داد و ناگفته نماند وقتی در رابطه با قشر فرهیخته‌ای مثل وکلا این مسائل مطرح می‌شود سوالات و ابهامات بسیاری را در اذهان رای دهندگان ایجاد می‌کند و در این راستا ممکن است نتیجه عکس آنچه که مورد نظر نامزد است یعنی کاسته شدن از تعدادآرا داشته باشد.

عملکرد سنوات گذشته هیات مدیره؛ وکلا را دلسرد کرده است

امیر سالار داوودی نیز در گفت‌وگو با«قانون» توضیح داد: فعالیت در هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری اساسا امری تبرعی و بدون دریافت هرگونه حق الزحمه است. فعالیت در کانون وکلای دادگستری در راستای رتق و فتق امور وکلا و به صورت کاملا افتخاری است و این به معنای رایگان بودن فعالیت آنهاست. این وکیل دادگستری با بیان اینکه درکانون وکلای دادگستری غیر از کارمندان کانون که در استخدام کانون بوده و امور اداری کانون را انجام می‌دهند و همچنین مدیر داخلی کانون که به‌ازای کاری که برای کانون انجام می‌دهند، حقوق دریافت می‌کنند مابقی افراد فعالیت افتخاری دارند، افزود: به طور مشخص اعضای کمیسیون‌ها، اعضای هیات مدیره، دادستان، دادیارها و بازرس‌های کانون همگی فعالیت‌های افتخاری و رایگان دارند. داوودی در رابطه با وظیفه اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلا خاطر نشان کرد: باید حداقل هفته‌ای دو جلسه در دفتر کانون حضور پیدا کرده و امور جامعه وکالت را به تصویب برسانند.البته اعضای علی‌البدل حق رای ندارند و اگر درجلسه‌ای از اعضای اصلی کسی حاضر نباشد به ترتیب از اعضای علی‌البدل جایگزین خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رایگان بودن فعالیت درهیات مدیره کانون‌ها دلیل هزینه‌های گزافی که برای تبلیغات از سوی برخی از داوطلبان هیات مدیره انجام می‌شود، چیست؟ گفت:طبعا در سنوات گذشته بارها شاهد هزینه‌های بسیار در دوره انتخابات‌ها بوده‌ایم. حتی برخی از نامزها 70 یا 80 میلیون تومان هزینه تبلیغات کرده‌اند. به عنوان مثال،چاپ تراکت و رزرو سالن، البته خود کانون وکلای مرکز دو سالن اصلی دارد هزینه‌ای ندارد اما خارج از کانون مثلا باشگاه دانشگاه فنی تهران یا هتل لاله هزینه ای گزاف خواهد داشت ضمن اینکه برخی از وکلا مبادرت به چاپ تقویم و خودکارهای تبلیغی، گرفتن عکس و رفتن به آتلیه و مسائلی از این دست می‌کنند طبیعتا هزینه‌های بسیاری را صرف می‌کنند.

داوودی در توضیح منافع این افراد با عضویت در کانون‌ها وکلا تصریح کرد: به نظر منافع این افراد را باید در یکسری منافع غیر مستقیم جست‌وجو کرد البته این را هم متذکر شوم که بسیاری از وکلای دادگستری به هیچ عنوان هزینه‌های این‌چنینی را برای عضویت در هیات مدیره صرف نمی‌کنند، واقع امر این است که نیازی ندارند و به قدر کافی دارای کاریزما در جامعه وکلاهستند و تعداد این افراد در بدنه جامعه وکلا کم نیست. اما حضور افرادی که به دنبال منافع غیر مستقیم هستند هم قابل کتمان نیست.وی ادامه داد: واقعیت است که اگر شما به عنوان وکیل پرونده‌ای را بر عهده بگیرید وکیل طرف مقابل وقتی شما را در قامت عضو یک هیات مدیره ببیند اعتماد به نفس لازم را نخواهد داشت.داوودی خاطرنشان کرد: البته جنس پرونده‌ها به لحاظ کمی و کیفی نیز بسیار متفاوت خواهد شد. نوع ارتباطات تغییر خواهد کرد و دیگر یک وکیل عادی نخواهید بود و پرونده‌های مهم برای شما به ارمغان خواهد آمد.

این حقوقدان در توضیح انواع سوءاستفاده‌ها از عنوان عضو هیت مدیره کانون وکلا گفت:خود من چند سال قبل شاهد بودم شخصی خود را رئیس تشکیلات وکلا معرفی می‌کرد برای اینکه طرف مقابل را متوجه سمت خود کند می‌گفت من رئیس همه وکلاهستم. پس سوءاستفاده فقط مربوط به حق الواکاله نیست و در سایر جهات که عقل انسان بتواند ورود پیدا کند هم امکان سوءاستفاده وجود دارد. این وکیل دادگستری راهکار مقابله با این نوع رفتارها را در مطالبه‌گری وکلا تعبیر کرد. و توضیح داد: پرسشگری می تواند کمک موثری باشد زیرا وکلای ما مطالبه‌گر نیستند. داوودی عنوان کرد: عملکرد سنوات گذشته هیات مدیره بسیاری از وکلا را دلسرد کرده و همین امر سبب حضور حداقلی وکلا در انتخابات شده است و اعضای هیات مدیره با آرای حداقلی انتخاب می‌شوند .اساسا وکلا صنفی محافظه کار هستند و دنبال منافع فردی خود حرکت می کنند زیرا شغل وکالت قائم به فرد است، مثلا همین که یکی از اعضای هیات مدیره آشنای من باشد و منافع من را تامین کند دیگر نیاز نمی‌بینم به یک جریان فکری قوی رای دهم بلکه به دنبال منافع خود هستم. براساس این گزارش انتخابات اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلا طی سال‌های اخیر به کارزار مبارزاتی تبدیل شده که عده‌ای از نامزدهای انتخاباتی برای پیروزی در این انتخابات از صرف هزینه های کلان ابایی ندارند و در هردوره نسبت دوره های پیشین میزان این هزینه‌ها افزایش یافته است تا جایی که به گفته شاهدان یکی از نامزدهای دوره قبل مبلغی بالغ بر 2میلیارد تومان هزینه کرده بود. حال همچنان این سوال باقی است که چرا عضویت در هیات مدیره کانون‌های وکلا که امری افتخاری است چنین اهمیت یافته است که عده‌ای می خواهند به هرقیمتی بر این مسند تکیه بزنند. هیات مدیره ای که قرار است منافع جمعی جامعه وکلا را تامین کند. طی سنوات گذشته عملکرد تعدادی از این اعضا رضایت بخش نبوده و موجب دلسری بسیاری از وکلا شده است حال با این بریز و بپاش‌ها نامزدها چگونه می‌خواهند در راستای تامین عدالت در جامعه قدم بردارند. دلسوزان جامعه وکالت نباید فراموش کنند که عملکرد ضعیف عده‌ای قلیل می‌تواند به جامعه بزرگ وکلا صدمه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کند.از این‌رو انتظار می‌رود وکلا در قامت رای دهندگان هوشیارانه تصمیم گرفته و اقدام کنند.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.