×

حل مشکل خانواده‌های متشنج آمار جرایم را حداقل 75 درصد کاهش می‌دهد

حل مشکل خانواده‌های متشنج آمار جرایم را حداقل 75 درصد کاهش می‌دهد

حل مشکل خانواده‌های متشنج آمار جرایم را حداقل 75 درصد کاهش می‌دهد

حل-مشکل-خانواده‌های-متشنج-آمار-جرایم-را-حداقل-75-درصد-کاهش-می‌دهد وکیل 

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بازدید از بخش‌های مختلف ایسنا، به تشریح بایدها و نبایدهای پیشگیری از وقوع جرم و تبین این مهم در زیرساخت‌های رسانه‌ای پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر اسدالله جامی در جمع عده‌ای از دبیران و سردبیران حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی ـ هنری و حقوقی ایسنا در ابتدا با تسلیت ایام محرم‌الحرام و شهادت امام حسین (ع) گفت: امیدوارم در این روزها بتوانیم عبرت‌های عاشورا را به خوبی بازخوانی کنیم، چون تاثیر این عبرت‌ها در بحث پیشگیری ازوقوع جرم بسیار مهم است.

وی درباره مباحث پیشگیری از وقوع جرم و نگاه قانون به این مهم افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در بخش مربوط به وظایف دستگاه قضایی، نگاه مقنن به موضوعات «مقابله» با جرم و «پیشگیری» از وقوع آن، کاملا متفاوت است، همانگونه که بهداشت با درمان تفاوت دارد.

جامی ادامه داد: اگر بتوانیم در لایه‌های مختلف اجتماعی، ظرفیتی را ایجاد کنیم که شهروندان با استعداد وتوان خود از جرم اجتناب کنند، در این صورت موفق به پیشگیری از وقوع جرم شده‌ایم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه گفت: اگر یک شهروند در شرایط فرهمندی یا به تعبیر بهتر کرامت انسانی مناسبی قرار داشته باشد اصولا مرتکب جرم نمی‌شود. لذا تمام تلاش ما در معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه این است که کاری کنیم تا کرامت انسانی شهروندان برانگیخته شده ودر این راستا از دین، هنر، سینما، ورزش و... که در تکوین شخصیت انسان نقش دارند به عنوان ابزارهای مورد نیاز بهره می‌گیریم.

وی در تشریح فعالیت‌های مجموعه‌ی اداره کل پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: ما در سطح جرم و آسیب حضور نداریم بلکه به لایه‌های قبلی وقوع جرم همانند لایه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... ورود و توجه می‌کنیم. ورود مختصر ما به وقوع جرم هم فقط از باب شناخت آن است والا از آن عبور کرده وبه عوامل شکل دهنده وقوع جرم دقت داریم.

جامی تصریح کرد: ما به مصداق های جرم یا به عبارتی به اصل مساله کاری نداریم. چون ورود به مصداق‌ها وحتی آموزش شهروندان در مورد مصادیق جرم‌ها، به علت کثرت زیاد معضلات اجتماعی، باعث سردرگمی شهروندان و مناقشات فراوانی شده که نتیجه خوبی عاید جامعه نمی‌شود لذا ما به موضوع واکسیانسیون اجتماعی و بالاتر از آن کرامت انسانی توجه داریم و در راستای بسط آن در جامعه تلاش می‌کنیم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه افزود: در اندیشه دینی ما، انسان خلیفه الله است. خلیفه اللهی که تقوا و فجورش به او الهام شده ومثل بقیه موجودات نیست. اگر انسان به جامعیت شخصیت خود متوجه باشد، دیگر موجود منفعلی نخواهد بود و در لحظه، مساله را شناخته و برای حل آن برخورد منطقی وکارآمدی را بروز می دهد.

جامی ادامه داد: با توجه به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) وتاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برتوجه جدی به اصلاح خانواده و زن، پیش از اصلاح جامعه ونقش مهم خانواده در ناتوی فرهنگی، لذا ما به سراغ چهره ها وسرمایه‌های ملی رفته‌ایم تا از آنها برای ساختن یک ذهنیت مناسب وصحیح در افراد جامعه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: در این زمینه به یاری رسانه ها نیازمندیم و تشکیل نشست‌های اینچنینی در همین راستا صورت می‌گیرد. نقش ما در این موضوع فقط طراحی هندسه ورود مردم وخانواده ها برای مقابله با جنگ نرم است و در اجرا و سیاستگذاری نقشی نداریم.

به گفته‌ی مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه 75 تا 82 درصد نوجوانان بزهکار در خانواده های متشنج رشد یافته‌اند که اگر مشکل خانواده‌های اینچنین درکشور حل شود، حداقل شاهد کاهش 75 درصدی آمار جرایم خواهیم بود.

وی هم‌چنین از استفاده معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه از چهره های مقبول ملی در حوزه پیشگیری از آسیب های اعتیاد، تاکید کرد و افزود: در تلاش هستیم که با نفوذ این افراد بتوانیم فعالیت‌های جزیره‌ای دستگاه‌های مختلف در حوزه اعتیاد را به صورت مجمع الجزایری متحد درآورده و دراین زمینه پیشنهاد تشکیل جمعیت خبرنگاران خیر را می‌دهیم که بتوانند ازطریق رسانه، خانواده‌ها را با معضل اعتیاد و راه‌های مقابله با آن که یک دغدغه ملی است آشناتر کنند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان از بخش‌های مختلف اداره‌های کل اخبار سیاسی، فرهنگی و هنری، اقتصادی و اجتماعی ایسنا بازدید و با مدیران، دبیران و خبرنگاران بخش‌های مختلف درباره‌ی چگونگی اتخاذ سیاست خبری موثر برای تحقق اهداف پیشگیری از وقوع جرم و نقش موثر رسانه‌ها در این باره به گفت‌وگو مستقیم پرداخت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.