×

قوانین فرهنگی ما متعلق به 80 سال پیش است

قوانین فرهنگی ما متعلق به 80 سال پیش است

قوانین فرهنگی ما متعلق به 80 سال پیش است

قوانین-فرهنگی-ما-متعلق-به-80-سال-پیش-است

کیوان غنی:

  قوانین فرهنگی ما متعلق به 80 سال پیش است

19 مرداد 1390 ساعت 14:00
مترجم و گردآورنده کتاب «قوانین میراث فرهنگی در نظام قانون‌گذاری کشورهای باستانی» ایران را دارای پرنقص‌ترین قانون از نظر حمایت از میراث فرهنگی دانست.*

کیوان غنی، مشاور حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردآورنده و مترجم این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: در این اثر، قانون کشورهای ایران، ایتالیا، سوریه، ترکیه، مصر و یونان گردآوری و ترجمه شده است.

وی کامل‌ترین قوانین در حوزه میراث فرهنگی را متعلق به ایتالیا دانست و گفت: قانون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی این کشور در سال 2004 تصویب شد و قانونی جامع است.

وی افزود: متاسفانه پرنقص‌ترین قانون حمایت از میراث فرهنگی متعلق به ایران است. این قانون حدود هشتاد سال پیش تدوین شده  است و بنابراین، بسیاری از مواردش نسخ شده و متروک مانده‌اند.

به گفته غنی، طبق این قانون، تنها آثار ساخته شده در دوران پیش از قاجار، میراث فرهنگی محسوب می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از آثار دوران قاجاریه جزو این میراث نیستند. 

وی افزود: اکنون در سازمان میراث فرهنگی به تدوین قانون جامع حمایت از میراث فرهنگی با همکاری بیست کارشناس مشغولیم. تصویب و اجرایی شدن این قانون، دست‌کم بیش از سه سال طول می‌کشد.

وی این کتاب را یکی از ابزارهای موثر و مشوق برای اصلاح قوانین میراث فرهنگی دانست و گفت: سالانه حدود پانزده پایان‌نامه درباره حقوق میراث فرهنگی نوشته می‌شوند که اغلب آنها تکراری‌اند. این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان در انجام تحقیقات جدیدتر باشد.

کتاب «قوانین میراث فرهنگی در نظام قانون‌گذاری کشورهای باستانی» در 348 از سوی انتشارات خرسندی منتشر می‌شود.

به نقل از سایت خبرگزاری کتاب ایران

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.