×

«تاریخ دادگستری در ایران» به چاپ می‌رسد

«تاریخ دادگستری در ایران» به چاپ می‌رسد

«تاریخ دادگستری در ایران» به چاپ می‌رسد

«تاریخ-دادگستری-در-ایران»-به-چاپ-می‌رسد

در دو هزار صفحه

  «تاریخ دادگستری در ایران» به چاپ می‌رسد

29 مرداد 1390 ساعت 15:00
سید مسعود رضوی، پژوهشگر حوزه سیاست و رسانه، ویراستاری و پژوهش بر کتابی با عنوان «تاریخ دادگستری در ایران» را در دست دارد.*

 رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این اثر، آخرین مراحل ویرایشی خود را طی می‌کند، بیان کرد: دکتر حسن فقیه‌نخجیری از حقوق‌دانان و قضات برجسته کشورمان، تالیف این اثر را بر عهده دارد. با وجود آن که وی سن بالایی دارد، اما به کمک اسناد و اطلاعات دقیق‌اش درخواست تالیف خاطرات و دستاوردهای خود را پذیرفت و با تطبیق این خاطرات با وقایع تاریخی دادگستری از طریق مکتوبات و برخی مطبوعات موجود این اثر در قالب کتابی کامل و دقیق در حدود 2000 صفحه فراهم آمده است.

وی ادامه داد: این اثر تاریخ دادگستری را از ایام پیدایش آن، تغییر عدلیه به دادگستری جدید و سایر تحولات آن در ایران را از ابتدا تا آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بازگو می‌کند و یادآور می‌شود که چه شرایطی موجب ارایه و تصویب قوانین و تبصره‌های قانونی دادگستری شدند.

رضوی درباره اطلاعات مسایل مربوط به دادگستری و عدلیه که در این نوشتار به آنها توجه شده است، گفت: از جمله این داده‌ها می‌توان قوانین، تبصره‌ها، مواد آیین‌نامه‌های جزایی و دادرسی مدنی که تصویب شدند را نام برد که در چه زمان‌ها و شرایطی زمینه تصویب این مسایل و قوانین ایجاد شد.

روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه رسانه یادآور شد:‌ اطلاعاتی درباره نهادها، موسسات و سازمان‌های وابسته به دادگستری که هریک چه زمانی ایجاد شدند، چگونه سازماندهی شدند و چه کسانی در این روند دخالت داشتند، از دیگر مضامین این کتابند که می‌توان از آن به مثابه دوره کامل تاریخ حقوق جدید در ایران یاد کرد.

وی با اشاره به این که قرار است انتشارات «فرهنگ معاصر» نخستین چاپ کتاب «تاریخ دادگستری در ایران» را منتشر کند، گفت: امیدواریم این اثر حقوقی برای ارایه در نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران که اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می‌شود، روانه بازار کتاب شود.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ سیاسی ایران در پایان خواستار توجه بیشتری از سوی مسولان و ارزیابان کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و گفت: زمان طولانی بررسی آثار و بلاتکلیفی که در این میان برای مولفان، مترجمان و صاحبان آثار ایجاد می‌شود، انگیزه تولید اثر و ادامه راه را در آنان کمتر می‌کند. بهتر است زمان مشخصی برای بررسی آثار و ارایه پاسخ به مراجعه‌کنندگان معین شود.

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.