×

20 هزار زندانی مهریه در دوسال گذشته

20 هزار زندانی مهریه در دوسال گذشته

رییس ستاد دیه کشور گفت امروز حدود 230 هزار زندانی داریم که 7 هزار و 700 نفر از آن‌ها زندانیان جرائم غیرعمد هستند که به دلایل بدهی مالی، مهریه، نفقه، حوادث کارگاهی و دیه‌های عمد و شبه‌عمد زندانی شده‌اند

20-هزار-زندانی-مهریه-در-دوسال-گذشته

رییس ستاد دیه کشور گفت: امروز حدود 230 هزار زندانی داریم که 7 هزار و 700 نفر از آن‌ها زندانیان جرائم غیرعمد هستند که به دلایل بدهی مالی، مهریه، نفقه، حوادث کارگاهی و دیه‌های عمد و شبه‌عمد زندانی شده‌اند.

 اسدالله جولایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ستاد دیه از برکات انقلاب است، اظهار کرد: از 24 سال پیش تاکنون بیش از 75 هزار نفر از زندانیان جرائم غیرعمد که به دلیل عدم تمکن مالی زندانی شده‌اند توسط این ستاد از زندان آزاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت حداقل بیش از 75 هزار طلبکار نیز به حق خود رسیده‌اند، افزود: ستاد دیه هیچگاه مبلغ بدهی را به زندانیان پرداخت نمی‌کند بلکه بدهی‌ها یا دیات مستقیما به طلبکاران، اولیای دم و شاکیان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور بیان کرد: سال گذشته برای آزادی 9 هزار و 26 زندانی جرائم غیرعمد به 900 میلیارد تومان نیاز بود، درحالی که با تلاش ستاد دیه 56 درصد از این مبلغ یعنی در حدود 505 میلیارد تومان توسط طلبکاران بخشیده شد و باید از این افراد تشکر کرد.

جولایی با بیان اینکه پس از 10 سال بررسی ستاد دیه در خصوص معضل حوادث رانندگی در سال 1387 مجلس شورای اسلامی قانونی بیمه اجباری مسؤلیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث را به تصویب رساند، تصریح کرد: 30 هزار راننده در سال 1382 به دلیل حوادث رانندگی زندانی شدند، اما با تصویب و اجرایی شدن این قانون سالانه تنها دو راننده وارد زندان می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در جاده‌های کشور سالانه 20 هزار نفر کشته و 300 هزار نفر مجروح می‌شوند، تاکید کرد: از رانندگان خواهش می‌کنم قوانین را رعایت کنند؛ زیرا رعایت قانون و کاهش سرعت بهتر از دردسرهای ایجاد شده پس از حوادث رانندگی است.

رییس ستاد دیه کشور تصریح کرد: امروز حدود 230 هزار زندانی در زندان‌های کشور وجود دارند که 50 درصد از آنها زندانیان مواد مخدر هستند و باید در زندان بمانند، اما از این تعداد زندانی هفت هزار و 700 نفر زندانی جرائم غیر عمد هستند که عمدتا به دلایل بدهی مالی، مهریه، نفقه، حوادث کارگاهی و دیه‌های عمد و شبه عمد هستند.

جولایی با اشاره به اینکه این زندانیان جرائم غیر عمد قدیمی نیستند و به تازگی وارد زندان‌های کشور شده‌اند، اضافه کرد: برای آزادی این هفت هزار و 700 زندانی 400 میلیارد تومان نیاز است و مردم می‌توانند کمک‌های خود را به شماره حساب 74/74 جام بانک ملت و همچنین شماره حساب 155550000004 بانک ملی شعبه طالقانی تهران واریز کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص علت قطع وام‌های بلاعوض برای آزادی زندانیان گفت: وقتی پولی در ستاد وجود ندارد ما نمی‌توانیم وام پرداخت کنیم، در سال جاری هیچ کمکی از سوی دولت به ستاد دیه نشده است و ستاد نیز انتظاری از دولت ندارد؛ چرا که طرح‌های عمرانی و معیشت مردم در حال حاضر در اولویت برنامه‌ها است، اما خوشبختانه حداقل 20 هزار خیر در کل کشور ستاد دیه را همراهی می‌کنند.

رییس ستاد دیه کشور با تاکید بر حذف جمله "مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است" از فرهنگ زبانی مردم کشور تصریح کرد: زندگی مشترک نباید با مهریه بالا تضمین شود و جوانان باید به ازدواج سطحی و مهریه از سر احساس نگاه نکنند.

جولایی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نباید بگویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است و اگر نگاهی به زندان‌های کشور بیندازید فقط در دو سال گذشته 20 هزار جوان به دلیل همین جمله روانه زندان شده‌اند، مهریه بدون شک گرفتنی است پس بهتر است به اندازه دارایی داماد در نظر گرفته شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.