×

اولین جلسه‌ دادگاه «کیهان» برگزار شد

اولین جلسه‌ دادگاه «کیهان» برگزار شد

اولین جلسه‌ دادگاه «کیهان» برگزار شد

اولین-جلسه‌-دادگاه-«کیهان»-برگزار-شد وکیل 

اولین جلسه‌ دادگاه «کیهان» برگزار شد

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

اولین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان، در شعبه‌ ‌١٠٨٣ دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسینیان و با حضور هیات منصفه‌ مطبوعات به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، در ابتدای جلسه، قاضی حسینیان، اسامی شاکیان پرونده‌ مدیرمسوول روزنامه کیهان را چنین اعلام کرد: مدعی‌العموم و نماینده‌ی معاون وقت رییس کل دادگستری استان تهران، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر کل وقت دفتر امور حقوقی وزارت کشور، مدیر وقت دفتر ارزیابی، نظارت و پاسخگویی به شکایات استانداری گلستان، حجت‌الاسلام محسن کدیور، مدیر کل وقت حراست شهرداری تهران، دانشگاه تهران و بعضی از دانشجویان حادثه‌دیده در حادثه کوی دانشگاه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، رییس وقت دانشگاه علم و صنعت، سرپرست وقت دفتر حقوقی دانشگاه پیام نور، مدیر وقت گروه قطعات فولادی ایران، مدیر وقت شیلات استان یزد، شبکه‌ بهداشت و درمان الیگودرز، شورایاران اسلامی شهرک قلعه حسن‌خان گرگان، اتحادیه‌ اسلامی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دبیر کل حزب پاک ایران، مدیران مسوول روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط، بشارت رفیعی خبرنگار و چند شاکی خصوصی دیگر.

رییس شعبه ‌١٠٨٣ دادگاه عمومی تهران یادآور شد که از جلسه‌ گذشته تا کنون تعدادی از شکات، رضایت خود را اعلام کرده‌اند.

پس از قرائت متن کیفرخواست از سوی نماینده‌ مدعی‌العموم، صالح نیکبخت به وکالت از محسن کدیور در جایگاه حاضر شد و گفت که به وکالت از موکلش، علیه حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان به اتهام افترا، نشر اکاذیب، توهین و هجو اعلام جرم می‌کنم و تقاضای تعقیب کیفری مشارالیه را دارد.

نیکبخت در بیان استناداتش گفت که روزنامه کیهان در دو دوره‌ زمانی و به فاصله حدود ‌١٨ ماه اقدام به نشر مطالبی کرده که هریک به تنهایی از مصادیق جرایم محصوره در مقدمه‌ شکواییه‌ داده شده است و جرایم ارتکابی هم به دفعات تکرار شده و این در حالی است که در هر دو دوره موکل وی یا همسر و بستگانش از قول شاکی، مطالب این روزنامه را تکذیب کرده‌اند، اما روزنامه مذکور بر ادامه انتشار مطالب استمرار داشته و حتی در بعضی موارد مطالب و تکذیبیه‌ها را به باد تمسخر و استهزاء گرفته است و علی‌رغم شخصی بودن جرم و گناه و این‌که هر فرد مسوولیت اعمال خویش را دارد، سعی کرده آنها را به ماجرا وارد کند.

نیکبخت هم‌چنین با اشاره به مطالب کیهان در زمان دستگیری موکلش اظهار کرد: دکتر کدیور در نهم اسفندماه سال ‌١٣٧٧ از سوی دادگاه ویژه روحانیت بازداشت می‌شود و اتهام وارده به مشارالیه، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام بوده است اما این روزنامه با توجه به اعتقاد و عشق و علاقه‌ اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران به حضرت امام (ره) و تاثیرگذاری روی آنان، در خبر روز نهم اسفندماه سال ‌٧٧ با تیتر درشت عنوان می‌کند «محسن کدیور به خاطر اهانت به امام خمینی بازداشت شد».

وی این خبر را کذب خواند و گفت که این روزنامه چند اتهام دیگر را برای موکلش منتشر کرده که اهانت به رهبری، تضعیف نظام و طرفداری از آیت‌الله منتظری از جمله آن‌هاست، در حالی که موکلش صرفا به دو اتهام مسبوق‌الذکر بازداشت شده بود.

وی ابراز عقیده کرد که آن‌ چه در کیهان آمده، کذب محض و صرفا برای تحریک پیروان و دوستداران حضرت امام (ره) بوده است، در حالی که در همان زمان بخشنامه‌ ریاست قوه‌ قضاییه وقت، مطبوعات را از انعکاس اتهامات متهمان قبل از محاکمه و محکومیت برحذر ‌می‌داشت.

نیکبخت ادامه داد: با توجه به این‌که توهین به حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری طبق ماده ‌5١4 قانون مجازات اسلامی جرم است، اسناد این امر به دکتر کدیور از مصادیق افترا و انتشار آن بر خلاف واقع، نشر اکاذیب است؛ بنابراین موضوع از مصادیق ماده ‌46 قانون مجازات اسلامی است و حکم همین ماده در مورد سایر مطالب منتشره در کیهان، علیه موکلم نیز صادق است.

وی هم‌چنین با اشاره به دو مطلب منتشره در ستون کیهان و خوانندگان، از قول دو نفر در تاریخ ‌١5/١٢/٧٧ اظهار کرد: هردو این موارد از مصادیق افترا و نشر اکاذیب است و امیدوارم دادگاه و هیات منصفه با توجه به این مطالب برای همیشه به چنین بی‌حرمتی‌های اشخاص موسوم به خواننده و در واقع هتاک و حرمت‌شکن پایان دهد؛ زیرا انعکاس این مطالب در واقع از بین بردن قبح توهین به روحانیت و رو در روی هم قرار دادن مردم به نام دفاع و طرفداری از این عده از روحانیت در مقابله با آن عده‌ دیگر است و خلاف رسالت مطبوعات و آن چیزی است که یکی از مقاله‌نویسان این روزنامه در شماره قبل همین روزنامه آن را تبلیغ کرده بود.

وکیل مدافع کدیور یادآور شد: در همین شماره از قول یکی از روحانیون نقل شده است: «...اخیرا توسط شیخ دستگیرشده، ادعا شده اصل ولایت فقیه از بعد از سال ‌5٧ مطرح شده است، در حالی که ...» طبق اظهار موکلم، این ادعا صحیح نیست و موردی از مصادیق نشر اکاذیب است.

نیکبخت افزود: با توجه به این‌که در اطلاعیه‌ دادسرای ویژه‌ روحانیت، اتهام آقای کدیور روشن می‌شود، روزنامه‌ی کیهان در تاریخ ‌٢٢/١٢/٧٧ مجددا اتهام دیگری را به موکلم نسبت می‌دهد که هم از مصادیق افتراست و هم نشر اکاذیب. ضمنا بهتر است مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان مشخص کنند منظورشان از اصول و ارزش‌های مورد قبول مردم که از طرف موکل مورد اعتراض واقع شده است چیست تا از ماده ‌5١٣ قانون مجازات اسلامی متمایز شود.

نیکبخت در ادامه به مورد دیگری از شکایت موکلش پرداخت و گفت: روزنامه‌ کیهان در تاریخ ‌٢5 تیرماه سال ‌٧٩ و ‌٢4 ساعت قبل از آزادی دکتر کدیور از زندان و به فاصله‌ی ‌١١ روز بعد از انتشار خبری در اینترنت مبنی بر در نظر گرفتن کمک مالی به بعضی از نویسندگان از جمله دکتر کدیور توسط یک بنیاد، دور جدیدی از افترا و نشر اکاذیب را تحت عنوان «کدیور از سازمان آمریکایی دیده‌بان حقوق بشر پول گرفت» آغاز کرد. علی‌رغم این‌که این خبر کذب هم از سوی دکتر کدیور و هم از سوی بستگان ایشان تکذیب شد. روزنامه‌ی کیهان تقریبا طی ‌٧ روز هر روز تیتر اول صفحه‌ی اول خود را به انتشار این خبر کذب اختصاص داد.

وکیل مدافع کدیور در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم این‌که بلافاصله دکتر سید عطاءالله مهاجرانی ‌٢6 تیرماه و هم‌چنین همسر و خواهر دکتر کدیور در همان روز خبر دریافت پول از طرف دکتر کدیور را تکذیب کردند و این اخبار با شک و تردید در کیهان انتشار یافت ولی روزنامه‌ی کیهان اظهارات این سه نفر مسلمان را غیر قابل قبول اعلام کرد و نوشت: «... تنها سازمان آمریکایی مورد اشاره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر باید خبر را تکذیب کند و انکار دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی نمی‌تواند مورد قبول باشد؛ زیرا این افراد با توجه به زشتی و مشمئزکننده بودن عمل خود چاره‌ای جز تکذیب آن ندارند».

نیکبخت افزود: بنابراین روزنامه‌ی کیهان هم‌چنان بر نشر اکاذیب، مستمر و مصمم بود و حاضر نبود قدمی عقب‌نشینی کند. از نظر روزنامه‌ی کیهان همه کس دروغ می‌گوید الا خودش.

به گزارش ایسنا در ادامه جلسه یکی از شاکیان خصوصی در طرح شکایتش اظهار کرد: روزنامه‌ی کیهان در تاریخ ‌٧ خردادماه سال ‌٨١ با تیتر درشت منتشر کرد: «این رباخوار خون بازاریان را می‌مکد» که این خبر کذب محض است؛ در حالی که من نه حساب بانکی دارم و نه این‌که تا کنون با بازاریان قراردادی را منعقد کرده‌ام و در همین جا تقاضای رسیدگی به پرونده و صدور حکم مقتضی دارم.

دیگر شاکی خصوصی با قرار گرفتن در جایگاه، رضایت خود را اعلام کرد و به عنوان گله گفت: شایسته نیست روزنامه‌ کیهان چنین مطالب نادرستی را منتشر کند.

یکی دیگر از شاکیان خصوصی در تشریح شکایتش یادآور شد: در تاریخ شهریورماه سال ‌٨٠ مطلبی در روزنامه‌ی کیهان منتشر شد که سبب اخراج بنده از محل کارم اوقاف استان همدان شد.

در ادامه، خانم دیگری به عنوان شاکی خصوصی در جایگاه قرار گرفت و با تشریح موضوع مورد شکایتش مدعی شد: مطلب منتشره در روزنامه‌ی کیهان باعث از هم پاشیدگی زندگی و از دست دادن کارم شد و اکنون با داشتن فرزندان و خرج و مخارج، تحت پوشش کمیته امداد هستم.

بر اساس این گزارش رییس شعبه ‌١٠٨٣ دادگاه عمومی تهران با اعلام اسامی شاکیان حاضر در جلسه و هم‌چنین شاکیانی که رضایت خود را اعلام کردند، به دلیل طولانی شدن جلسه و مقارن شدن آن با اذان ظهر، ادامه رسیدگی را به منظور استماع دفاعیات مدیر مسوول کیهان به جلسه‌ بعد موکول کرد.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.