×

کاهش اخذ اعتراف از متهمان با ضرب‌و‌جرح

کاهش اخذ اعتراف از متهمان با ضرب‌و‌جرح

کاهش اخذ اعتراف از متهمان با ضرب‌و‌جرح

کاهش-اخذ-اعتراف-از-متهمان-با-ضرب‌و‌جرح

  
معاون مبارزه با جرایم جنایی آگاهی کشورخبر داد:

کاهش اخذ اعتراف از متهمان با ضرب‌و‌جرح



اگر چنین چیزی را ببینیم به عنوان تخلف برخورد می‌کنیم./ بررسی‌ها از طریق بازرسی نشان از کاهش این روش‌ها در پلیس آگاهی دارد./ در شش ماه گذشته نزدیک به 20 باند خشن و مسلحانه شناسایی و متلاشی شده‌اند.


معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور با بیان اینکه ضرب و جرح و اخذ اعتراف با این روش‌ها منسوخ است، گفت: بررسی‌های ما از طریق بازرسی حکایت از کاهش این‌گونه روش‌ها در پلیس آگاهی دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ مصطفی رجبی با حضور در غرفه 197 نمایشگاه مرکزی پلیس در جمع خبرنگاران گفت: کار پلیس آگاهی رسیدگی به پرونده‌ها وکشف جرم است که در این مسیر یکی از مراحل بازجویی از متهمان است.
وی با بیان اینکه پیش و پس از بازجویی اقداماتی صورت می‌گیرد که منتج به کشف جرم می‌شود گفت: با پشتیبانی‌های اطلاعاتی و یک سری اقدامات کارآگاهان در صحنه وقوع جرم انجام می‌دهند، به حدی از اغما می‌رسند و متهم یا مظلوم در مواجهه با شواهد و قرائن حقایق را بیان می‌کند که دستگاه قضایی در مراحل بعدی به پرونده رسیدگی می‌کنند.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که ضرب و جرح و اخذ اعتراف با این روش‌ها منسوخ است، گفت: اگر چنین چیزی را ببینیم به عنوان تخلف برخورد می‌کنیم و بررسی‌های ما از طریق بازرسی حکایت از کاهش این روش‌ها در پلیس آگاهی دارد.
رجبی به افزایش 10 درصدی کشف جرائم در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: کشفیات سرقت‌ها 13 درصد افزایش یافته و در حوزه جرائم جنایی و جرائم خاص و یارانه‌ای نیز افزایش نسبی کشفیات داشته‌ایم.
رئیس پلیس آگاهی کشور ادامه داد: کشف جرائم در شهریور ماه 17 درصد نسبت به مرداد ماه افزایش یافته و نسبت کشف به وقوع نیز 10 درصد افزایش داشته است.
رجبی با اشاره به اینکه اولویت پلیس آگاهی برخورد با جرایم خشن است، تصریح کرد: در شش ماه گذشته نزدیک به 20 باند خشن و مسلحانه شناسایی و متلاشی شده‌اند و 50 قبضه انواع سلاح جنگی کشف شده است.
او ادامه داد: در این مدت 14 باند کیف‌قاپی و زورگیری متلاشی شده‌اند و نزدیک به50 درصد افرادی که در این باند‌ها دستگیر شده‌اند سابقه‌دار بوده‌اند که این نشان می‌دهد از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با این مجرمان استفاده نمی‌شود.
رجبی خاطر نشان کرد: باید از قانون‌های مجازات اسلامی به ویژه حدود استفاده شود و هزینه جرائم خشن به قدری باشد که مجرمان نتوانند به سوی این جرایم بروند.
رجبی به افزایش 20 درصدی کشف جرایم کیف‌قاپی در شش ماه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: 94 درصد پرونده‌های جعل نیز در این مدت کشف شده است. پرونده‌های کلاهبرداری نیز 6/10 درصد افزایش داشته که 86 درصد پرونده‌ها کشف شده است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور در ادامه گفت: پلیس آگاهی کشور از ابتدای سال جاری بر اساس برنامه‌های سال 88 ، افزایش کشف، سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش فاصله بین وقوع و کشف پرونده‌ها و همچنین کیفی‌کردن اقدامات پلیس را در دستور کار قرار داده است. به همین منظور در شش ماه نخست سال جاری تعداد دستگیرشدگان پلیس آگاهی 10 هزار نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده اما افزایش میزان کشفیات را داشته‌ایم. یعنی نگاه پلیس آگاهی ارتقای رسیدگی به پرونده‌ها است و مظلوم‌گیری‌ها نیز هدفمند و با کیفیت انجام می‌شود.
سرهنگ رجبی گفت: تاکیدمان بر جلب مشارکت مردم، دو سویه است، از یک طرف می‌خواهیم که مردم اطلاعاتشان را از جرم به ما منتقل کنند و یا صحنه جرم را به هم نزنند و از طرف دیگر ما نیز آن سطح از اطلاعات که منجر به بالا بردن آگاهی مردم می‌شود را به اشکال مختلف به آنها منتقل می‌کنیم.
وی با اشاره به افزایش 50 درصدی وقوع سرقت خودرو، گفت: البته علت اصلی افزایش این آمار ثبت هر وقوع بلافاصله پس از سرقت است. در این مدت نسبت کشف به وقوع سرقت خودروها 88 درصد بوده است.
رجبی خاطر نشان کرد: در این مدت 5/81 درصد قتل‌ها کشف شده است و سلاح گرم با 24 درصد، سلاح سرد با 40 درصد و ضرب و جرح با 17 درصد عامل وقوع قتل‌ها بوده‌اند.
به گفته رجبی انگیزه‌های منکراتی 14 درصد علت قتل‌ها بوده که البته این انگیزه کاهش چهار درصدی داشته است. بیشترین نرخ وقوع قتل نیز در استان‌های ایلام و سیستان‌وبلوچستان بوده که در استان ایلام از هر 100 هزار نفر در سال 87، هفت نفر به قتل رسیده‌اند. میانگین سنی قاتلان نیز 17 تا 25 سال است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور افزود: 111 پرونده در شش ماه نخست امسال در رابطه با جرایم رایانه‌ای تشکیل شده که 60 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.