×

کانون وکلا نیازمند تدبیر و امید

کانون وکلا نیازمند تدبیر و امید

شاید سوالی که این روز ها ذهن بیشتر وکلا و حامیان این صنف را به خود مشغول کرده این بوده که واقعا کانون وکلا برای بقا و حفظ استقلال و حرکتی توام با تعالی و رو به آینده و برای برون رفت از این وضع موجود به چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی نیازمند است ؟!

کانون-وکلا-نیازمند-تدبیر-و-امید وکیل 

فرهاد شهباز وار

شاید سوالی که این روز ها ذهن بیشتر وکلا و حامیان این صنف را به خود مشغول کرده این بوده که واقعا کانون وکلا برای بقا و حفظ استقلال و حرکتی توام با تعالی و رو به آینده و برای برون رفت از این وضع موجود به چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی نیازمند است ؟!

کانون وکلای دادگستری و اصحاب آن همواره در نزد حاکمیت و مردم یک کشور از جایگاه و اهمیت ویژه ای بر خوردار بوده اند وغالبا در بستر و فرآیند های اجتماعی سیاسی و تاریخی یکصد سال اخیر و مقارن با ورود این قشر به عرصه قدرت و حاکمیت منشاء تحولات چشمگیری چه برای ملت کشور خود و چه در سطح مناسبات بین‌المللی برای ملت‌های دیگر بوده‌اند. بعد از پیروزی انقلاب مشروطه در ایران و خواست مردم برای اداره کشور با وضع قوانین و مقررات راه جدیدی در برابر صاحبان قدرت و لزوم مسئولیت پذیری حاکمان در مواجهه با مردم گشوده شد. یکی از بخش‌هایی که همواره محل امید و ملجاء مردم در برابر استیفای حقوق قانونی و تضییع شده آنان بوده کانون وکلای دادگستری‌است که در صورت حفظ استقلال و حراست این نهاد توسط حکومت‌ها، قادر به ایفای وظیفه مهم و قانونی دفاع از حقوق مردم در برابر بی‌عدالتی و خود کامگی‌هاست. متاسفانه این نهاد در این سال‌ها به طور ناخواسته دچار مشکلاتی در درون اعم از عدم برنامه‌ریزی صحیح، عدم اتخاذ تصمیمات لازم و ضروری در هیات مدیره و ارائه راهکار راهبردی مناسب برای برون رفت از این چالش و ناتوانی در تصویب و تدوین و ترسیم یک چشم انداز لازم واصولی برای آینده و نا همگونی در ارائه برنامه های خود شده است . از طرفی در بیرون هم حاکمیت با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی (لایحه وکالت) و ایجاد مراکز موازی مرسوم به ماده 187 عملا استقلال این نهاد را دستخوش تحولات قرار داده است. مطابق با قانون‌، انتخابات هیات مدیره کانون وکلا هر دو سال یکبار برای تعیین اعضای آن با رای گیری از وکلا در اسفند ماه انجام می‌پذیرد از هم اکنون گروه‌های مختلف صنفی یا افراد شرکت کننده (مستقل) در آزمون انتخابات مبادرت به ارائه افکار و بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات کانون وکلا می کنند که این جای امیدواری دارد زیرا وجود شور و نشاط و انگیزه برای ایجاد تدوین آینده ای بهتر برای اعتلای نهاد وکالت وبسامان شدن اوضاع نابسامان حکایت از پویایی و شادابی اعضای این مجموعه دارد . از طرفی شرکت حداکثری شاغلین امر وکالت در انتخابات پیش رو را می توان به دمیدن هوای پاک در کالبد کانون وکلای دادگستری و به تبع آن انتخاب اعضای جدید و کاردان و دلسوز در هیات مدیره توسط وکلا را به برداشتن گام های استوار و امید بخش و بهبود و اصلاح وضعیت موجود و حرکت رو به آینده ای روشن را در این نهاد صنفی مدنی و قدیمی قلمداد کرد . شاید سوالی که این روز ها ذهن بیشتر وکلا و حامیان این صنف را به خود مشغول کرده این بوده که واقعا کانون وکلا برای بقا و حفظ استقلال و حرکتی توام با تعالی و رو به آینده و برای برون رفت از این وضع موجود به چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی نیازمند است ؟! به نظر نگارنده کانون وکلا نیازمند تدبیر و امید است به عبارت دیگر تدبیر برای اداره کار آمد و بلند مدت این نهاد برای آینده و با تدوین برنامه های اصولی و راهبردی و عملیاتی کردن قوانین و مقررات موجود و تصمیمات هیات مدیره و امید ، برای شکستن پوسته یأس و انفعال و ایجاد روحیه همدلی و وفاق و ایستایی در برابر ناملایمات با حضور آگاهانه هر یک از وکلا در انتخابات پیش رو و دفاع همه جانبه از ماهیت استقلال کانون وکلا در مواجهه‌های بیرونی‌است آرزو مندیم خانه وکلای دادگستری با تدبیر و امید به این بهروزی دست یابد.

*وکیل پایه یک دادگستری

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.