×

سومین همایش سراسری طب و قضا

سومین همایش سراسری طب و قضا

سومین همایش سراسری طب و قضا

سومین-همایش-سراسری-طب-و-قضا

رییس دیوان عالی کشور طی سخنانی در سومین همایش سراسری طب و قضا گفت:‌ پزشکی قانونی بازگوکننده و پشتوانه بسیار مهمی برای دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت الله محسنی گرکانی با تبریک میلاد امام محمد باقر اظهارکرد: مسایلی که در راستای برگزاری این مراسم مطرح می شود مسایل و جلسات علمی است و یک سخنرانی معمولی نیست. در واقع از عنوان طب و قضا درک می کنیم، مساله و موضوع بحث علمی است.

وی تاکید کرد: طب یک رشته بسیار مهم در کشورمان است و پزشکان حق بزرگی به مردم و جوانان به ویژه در امر قضاوت دارند.

رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه پزشکی قانونی بازگو کننده دستگاه قضایی و پشتوانه بسیار مهم دستگاه قضایی است، گفت: همانطور که قضاوت نیاز به پزشکی قانونی دارد می‌توان گفت که پزشکی قانونی هم نیاز به قضاوت دارد و این دو لازم و ملزوم یکدیگر بوده و تعامل بسیاری با هم دارند.

آیت‌الله محسنی گرکانی با بیان اینکه پایه احکام اسلام بر مبنای عدل و تقوا است، اظهارکرد: پایه و ریشه احکام کیفری، حقوقی و قواعد فقهی و همه مسایلی که فقها بحث می‌کنند بر مبنای پایه اعدلو و عقل و تقوا است.

وی افزود: مسایل علمی زمانی که مکرر شود به مانند عطر است. عطر هر چقدر زیاد شود فضا را معطر و نشاط انگیز می‌کند، مسایل علمی هم به همین صورت است.

رییس دیوان عالی کشور با اشاره به مساله مهم دیه و معنای لغوی و اصطلاحی و فقهی دیه گفت: در واقع مساله دیه باید در جامعه ما روشن و مشخص شود. زمانی مبلغ دیه مساوی با جرم و مجازات است و زمانی مبلغ دیه بیشتر است و در واقع می توان گفت دیه حق شخص مجروح علیه است و اگر هزینه بیشتر از دیه شود این جای بحث و گفت‌وگو دارد.

محسنی گرکانی با تعریفی از معنای لغوی دیه، خاطرنشان کرد: در بعضی از منابع آمده که دیه حق آدم کشته شده است. در واقع دیه حق مسلم برای خانواده مقتول است. در کتاب دیات آمده که مراد از دیه مالی است که واجب بوده به سبب جنایتی که جانی مرتکب شده و انسانی را کشته و در صورتی که اولیای دم راضی شدند باید به آنها پرداخت شود. یا می توان گفت زمانی دیه تعلق می‌گیرد که شخصی عضوی از بدن یک آدم را ناقص یا معیوب کرده است. مقدار دیه را فقها اینگونه بیان کرده‌اند،100 شتر، 1000 گوسفند و غیره.

وی با بیان روایتی از امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام صادق می فرمایند هر کسی که کسی را به ناحق بکشد باید قصاص شود و اگر اولیای دم راضی به دیه شدند باید دیه پرداخت شود. در جایی دیگر ایشان فرمودند، در جایی که شتر زیاد است دیه که همان 100 شتراست پرداخت شود و در جایی که پول و درهم رواج دارد دیه به صورت پول پرداخت شود در واقع اسلام در هر جا و مکانی دیه را مقرر کرده است.

رییس دیوان عالی کشور با طرح این سوال که آیا دیه جبران معافات است یا دیه جبران کشته شدن فرد یا مجازات است؟ اظهارکرد: اگر دیه به عنوان جبران باشد یک مفهوم خاص دارد و اگر به عنوان مجازات باشد باز یک مفهوم خاص دیگر دارد. از نظر شارع مقدس، دیه هم مجازات و هم جبران است که بنده هم بر این عقیده هستم.

محسنی گرکانی ادامه داد: زمانی که صدمه‌ای به انسانی وارد می‌شود و از نظر ظاهر آن فرد صدمه‌ای نمی‌بیند ولی منفعت فرد از بین می‌رود در واقع یعنی روال عقل خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد، می‌توان گفت که دچار زندگی حیوانی می شود و حیات حیوانی همین است. در روایتی از امیر المومنین علی (ع) آمده که اگر فردی ضربه ای به سرش زده شود و عقل آن زایل و بینایی را از دست داده و لسان سخنوری خود را از دست بدهد اما زنده باشد ولی به صورت حیوان زندگی کند، فرد جانی شش دیه را پرداخت کند که یک دیه برای سر، یک دیه برای بصر، یک دیه برای لسان، یک دیه برای عقل، یک دیه برای چشم و دیه آخر برای اینکه مردی آن فرد از بین رفته است. بنابراین در این مساله که مساله مازاد بر دیه مطرح می شود روایت خاصی نداریم و بیشتر فقها از فایده لاضرر استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قضاوت یکی از منصب‌های مهم اسلام و منصب مهم انبیاء است ادامه داد: در واقع قضاوت بر اساس عدالت است که اگر قضاوت منهای عدالت شود بدبینی ایجاد می‌شود. قضای اسلامی ما بر اساس قوانین مدون و معتبر فقهی نوشته شده‌اند مانند آیین قانون دادرسی، حقوقی و قانون مجازات اسلامی.

رییس دیوان عالی کشور در پایان یادآور شد: در حال حاضر زیر بنای امنیتی که در کشورمان حاکم است دستگاه قضاست. گرچه نیروی انتظامی روبنا است و به دستگاه قضایی کمک می‌کند اما زیربنای آن زیربنایی که در کشورمان حاکم است دستگاه قضایی است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.