×

پنی سیلین مقصر نیست!

پنی سیلین مقصر نیست!

ما پزشکان بر اثر تجربه دریافته‌‌ایم که وقتی برای بیماران مشکلی بر اثر اشتباه ما ایجاد شود، دنبال شکایت نیستند اما وقتی آزرده می‌شوند شکایت می‌کنند

پنی-سیلین-مقصر-نیست!

ما پزشکان بر اثر تجربه دریافته‌‌ایم که وقتی برای بیماران مشکلی بر اثر اشتباه ما ایجاد شود، دنبال شکایت نیستند اما وقتی آزرده می‌شوند شکایت می‌کنند.

جوابیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان

دانشگاه علوم پزشکی کردستان طی جوابیه‌ای با متهم کردن روزنامه قانون برای اطلاع رسانی در رابطه با مشکل شوخان دختر 6 ساله که بر اثر خطای پزشکی نابینا شده است در دفاع از پنی‌سیلین مطالب بسیاری نوشته است. دربخشی از این جوابیه آمده است:

1-در مورد این موضوع که چشمان بیمار قربانی یک اشتباه پزشکی شده است، اولا تجویز دارو توسط پزشک معالج  برای  بهبودی بیمار بوده و سوال این است که اگر برای بیمار دارو تجویز نمی‌شد و بیمار دچار عوارض عدم درمان از جمله تب رماتیسمی  و قلب بیمار نارسا و منجر به فوت می‌شد چه کسی پاسخگو بود؟

2- پنی‌سیلین جزو کم عارضه‌ترین دارو‌های موجود در جهان است که تا به حال جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌ است و سوال بدیهی و واضح این است که حق اظهار نظر شتاب‌زده و بدون اطلاعات علمی توسط افراد غیرکارشناس و فاقد صلاحیت علمی معتبر در این زمینه را چه مرجعی صادر کرده است؟

3- تست پنی‌سیلین یا داروی دیگر  کاملا منسوخ شده است زیرا بنا به نص صریح کتب مرجع جهانی پزشکی اگر قرار است فردی به دارویی حساسیت داشته باشد با همان دوز آزمایشی یا تست نیز همان عوارض ایجاد خواهد شد.

4 - ممکن است اصلا بیماری یا عوارض ایجاد شده ارتباطی به پنی‌سیلین نداشته و هر داروی دیگر یا بیماری زمینه‌ای و به خصوص بیماری‌های عفونی دیگر نیز ممکن است باعث چنین عوارضی شود که این امر نیازمند رای مراجع ذی‌صلاح سازمان نظام پزشکی یا پزشکی قانونی(وابسته به نظام قضایی کشور) است.

5- لازم به یادآوری است که ابراز همدردی دانشگاه علوم پزشکی با شوخان و خانواده وی امری بدیهی است و بستری نامبرده بیش از 20 روز در بیمارستان بعثت سنندج و بخش مراقبت‌های ویژه کودکان این بیمارستان و ویزیت وی توسط هشت نفر پزشک فوق‌تخصص و متخصص عضو هیات علمی مبین این موضوع است ولی عذرخواهی زمانی اتفاق می‌افتد که قصوری اتفاق افتاده باشد واگر از طرف مراجع ذی‌صلاح قانونی کشور رایی صادر شده باشد بدیهی است علاوه بر عذرخواهی جبران خسارت نیز امری شرعی و تکلیفی قانونی و اداری است.

6-  متاسفانه اقدام نگارنده که با قصد تحریک احساسات و عواطف مخاطبان و به‌صورت کاملا احساسی و جوگیرانه و به‌دور از هرگونه استناد و استدلال منطقی و در نظر گرفتن اصل و قوانین حاکم و جاری در کشور صورت گرفته ، جای پیگیری دارد اما طبق اصول 36 و 37 قانون اساسی اصل بر برائت است.

گروه حقوق و قضا- شوخان، دختر 6 ساله ای نابینا شد تا ما بدانیم تست پنی‌سیلین منسوخ شده‌است. این دختر زندگانی و آینده اش تباه شد تا ما بدانیم که پزشکان از روی خیر خواهی دارو تجویز می‌کنند،حتی به اشتباه!، شوخان دیگر نخواهد خندید تا ما بدانیم پنی‌سیلین جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داده است. شوخان به جای بازی با همسالان خود اسیر بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل شد تا ما یاد بگیریم عذر خواهی زمانی ضروری است که تقصیری اتفاق افتاده باشد البته با تاکید بر اینکه نابینا شدن دختر 6 ساله که یک اشتباه نیست پس چرا عذرخواهی!!! دنیای شوخان سیاه و سفید شد تا مدیرکل روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی کردستان در جوابیه عجیبی به «قانون» بنویسد:خوب بود این دختر درمان نمی‌شد تب می‌کرد و می‌مرد. گویا مسئولیت‌پذیر نبودن مشکلی اپیدمی شده در میان برخی مسئولان است. اصولا اعتقاد به عذرخواهی در قبال اشتباهات یک تابو است که حتی با عذرخواهی رئیس جمهور در گفت‌وگو با مردم هم شکسته نشد. تازمانی که در برابر اتفاقات ناخوشایند نردبان متهم می‌شود اما یک مدیر نه! توقع عذر خواهی بابت خطای پزشکی یک اشتباه وبه زبان آوردنش هم گناهی نابخشودنی است. ارسال جوابیه و انتظار انتشار آن امری غیر معمول نیست اما جوابیه سراسر توهین به یک رسانه  برای توجیه یک خطا و دفاع تمام قد از پنی‌سیلین از مواردی است که تا کنون ما با آن مواجه نشده بودیم. اینکه مسئولان پاسخگوی خطا و اشتباه کارکنان زیر دست خود نباشند امری عادی است اما تاکید بر‌عدم عذرخواهی و درست دانستن عملی که موجب نابینایی دختر 6 ساله روستایی شده است دیگر قابل درک نیست.

مهم‌ترین خصوصیت دولت تدبیر پاسخگویی است

دکتر حسین احمدی نیاز وکیل شوخان در پاسخ به مباحثی که در جوابیه آمده است به «قانون» توضیح می‌دهد که مهم‌ترین خصوصیت دولت تدبیر پاسخگویی است وقتی رئیس جمهور ما نسبت به یک موضوع ساده اظهار عذرخواهی می‌کند و رفتار دولتمردان را در مقابل ملت با تعقل و اعتدال بیان می‌کند،پاسخ رئیس  دانشگاه  پزشکی استان کردستان بسیار عجیب است. این وکیل دادگستری تاکید می‌کند که  طبق مقررات قانونی این مدیرموظف و مکلف به پاسخگویی و پیگیری درمان این دختر کوچک نگون بخت است.  اما متاسفانه اگر چه حسب، اعلام پدر شوخان برخورد نامناسب  داشته است، در پی فرافکنی بوده و سیاستی مخالف مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت انجام  می دهد.وی یادآوری می‌کند: وزیر محترم بهداشت که از دولت مردان نیک نام است شخصا مسئولیت عمل جراحی شوخان را برعهده گرفته و حتی دکتر زارع‌نژاد ریاست محترم روابط عمومی و مشاور وزیر بهداشت با فروتنی و با تواضع  پاسخگوی رسانه‌ها در این مدت بوده و در زمینه موضوع شوخان کمال همکاری را داشته است. احمدی نیاز در رابطه با اتهاماتی که در جوابیه به روزنامه قانون وارد شده است تصریح ‌می‌کند: واقعیت این  است که در مسئله شوخان طبق اصول حقوق جزا و قانون مجازات اسلامی از باب قاعده تسبیب دانشگاه  علوم پزشکی استان کردستان دارای مسئولیت است. بدین معنا که اگر هر زمان دیگری را برای جابه جایی یک وسیله به کار گمارد حتی چند دقیقه و در این مدت اندک ولو به صورت غیرعمد حادثه یا مشکلی جسمانی برای کارگر اتفاق افتد طبق قانون کارفرما مسئول است و نمی توانیم توجیه کنیم این حادثه در هرجای دیگر می توانست اتفاق بیفتد و ارتباطی به ما ندارد. بماند که مفاد قانون مسئولیت مدنی مسئولیت را به زیبایی متوجه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان می‌کند. حادثه بر اثر تزریق پنی‌سیلین در بیمارستان تحت تصدی دانشگاه  علوم پزشکی کردستان رخ داده است. لذا از باب قاعده تسبیب و اصول مسلم حقوقی دانشگاه مذکور دارای مسئولیت است.

تهدید و ارعاب روزنامه و نویسنده و وکیل شوخان منطقی نیست

وی درتوضیح اصل برائت که در این جوابیه به آن استناد شده است نیز می‌گوید: استناد به اصل برائت در اینجا فاقد توجیه است زیرا اصل برائت زمانی است، که عمدی در کار باشد که در صورت اثبات قصد عمد موضوع صورت دیگری پیدا خواهد کرد به گمان من زیبنده و شایسته مدیر دولت تدبیر نیست که چنین بی‌مهابا در برابر افکار عمومی جامعه قرار گیرد و به جای درمان موضوع، در پی تهدید و ارعاب روزنامه و نویسنده و وکیل شوخان باشد.

پنی‌سیلین بسیارخطر ناک است

 دکترسیامندانوری  مدیر بیمارستان ضیاییان تهران در پاسخ به این سوال که پنی‌سیلین همچنان جزو داروهای خطرناک قرار دارد یاخیر؟  به «قانون»  می‌گوید که پنی‌سیلین بسیارخطر ناک است  به همین دلیل تاکید فراوان شده که  در مراکز درمانی که مجهز به امکانات پزشکی است باید تزریق انجام شود که اگر شوکی به بیمار وارد شد پزشکان به سرعت وارد عمل شده و بیمار را نجات دهند. مدیر کل سابق هلال احمراستان کردستان همچنین در رابطه با  ضرورت انجام تست قبل از تزریق پنی سیلین خاطر نشان می‌کند که بخشنامه‌ای برای انجام نشدن  تست به مراکز پزشکی ارسال شده است زیرا ممکن است تست هم همان واکنش تزریق را در پی داشته باشد که البته منظور از واکنش به دارو شوک به بیمار است که اگر امکانات لازم در درمانگاه و مراکز پزشکی باشد سریعا قابل رفع است .  بنابراین پنی‌سیلین در منزل یا جایی که امکانات پزشکی لازم را ندارد نباید تزریق شود.  انوری در پاسخ به این سوال که  اگر تست در محیط مورد تایید انجام شود واکنش به همان‌ میزان خطرناک است که تزریق ممکن است خطرناک باشد؟ و اینکه با این توضیح تزریق  پنی‌سیلین ضرورتی دارد یاخیر؟ خاطر نشان ‌می‌کند که ما دلیلی برای تایید و رد این ادعا که تست هم همان عوارض را ممکن است داشته باشد یا خیر تا کنون ندیده‌ایم.  اگر تست تحت نظر پزشک  انجام شود مطمئنا عوارض قابل کنترل است.خیلی از اوقات تست‌ها جنبه روانی  برای بیمار و پزشک دارد و دکتر می‌خواهد توجیه داشته باشد که کار خود را کامل انجام داده است. البته پزشکان براثر تجربه به این نتیجه رسیده اند که اگر تست انجام شود واکنش بسیارکمتر خواهد بود. مدیر بیمارستان ضیاییان تهران در توضیح عوارض خطرناک پنی‌سیلین تاکید می‌کند که عوارض خطرناک پنی‌سیلین شوکی است که باعث مرگ می‌شود اگر در بیمارستان تزریق انجام شود  بلافاصله مشکل حل می‌شود و بیمار نجات می‌یابد اگر این تزریق در خانه یا محلی که امکانات پزشکی لازم را نداشته باشد تزریق شود عوارض خطرناک غیر قابل جبران است به همین دلیل به هیچ عنوان در درمانگاهی که امکانات لازم را ندارد نباید این تزریق انجام شود و ممنوع است.

داروهای خارجی باید مورد تایید وزارت بهداشت باشند

 انوری در رابطه با کیفیت پنی‌سیلین‌های چینی  نیز معتقد است که هر دارویی که از طرف وزارت بهداشت تایید شود یعنی همه آزمایش‌های لازمه انجام شده و خیال همه از کیفیت دارو راحت خواهد بود. اگر دارویی مورد تایید وزارت بهداشت نباشد حتما مشکل دارد و شکی در این مورد نیست. بنابراین داروهای تولید داخل و داروهای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت هستند. مدیر کل سابق هلال احمراستان کردستان با اشاره به تعریف خطای پزشکی نیز می‌گوید:درهمه دنیا خطای پزشکی معمول است در آمریکا دومین عامل، مرگ و میر در خطای پزشکی است.البته در خطای پزشکی نیت قبلی و اشتباهی عمدی  وجود ندارد بلکه عملی است که واکنشی ناخواسته به همراه دارد. هرچند قصور با قصدی همراه بوده یا پزشک آگاهی کافی نداشته و کاری انجام داده که نتیجه‌ای ناخوشایند و بعضا غیر قابل جبران به‌همراه  داشته است. در وزارت بهداشت با بازدیدهای مکرر و برگزاری سمینارهای متعدد در رابطه با  خطای پزشکی اشتباهات را شناسایی می‌کنند تا برای عدم تکرار آنها آموزش لازم به مسئولان ذی‌ربط ‌ارائه شود.حتی اگردر تزریق دارو اشتباه شده و اتفاقی هم برای مریض نیفتاده باشد هم باید گزارش داده  و نتایج منتشر شود، تا دیگر چنین خطایی تکرار نشود. مهم این است که با بروز خطا مسئولیت پذیرفته شود و پاسخگوی بیمار و جامعه پزشکی بود.

یک عذرخواهی ساده حق یک بیمار آسیب دیده است

انوری در پاسخ به این سوال که آیا انتظار پذیرفتن مسئولیت در مواجه با خطایی که زندگی یک بیماررا تباه کرده است یا عذرخواهی کردن از بیمار توقعی غیرمنطقی و غیر معمول است،‌تاکید ‌می‌کند:ما پزشکان بر اثر تجربه دریافته‌‌ایم که وقتی برای  بیماران مشکلی بر اثر اشتباه ما ایجاد شود، دنبال شکایت نیستند اما وقتی آزرده می‌شوند شکایت می‌کنند.  یعنی آسیب دلیل شکایت نیست  توهین وآزار دلیل شکایت است. تجربه نشان داده اولین کلمه و بهترین کلمه یک‌عذرخواهی ساده است. بیماران ما اعتماد بالایی به علم پزشکی دارند وقتی مشکلی پیش‌بیایدآن‌رامی‌پذیرند به شرطی که به آن‌ها توهین نشده باشد،عذر خواهی ساده را هم معمولا می پذیرند.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.