×

حق حضانت و ملاقات با طفل

حق حضانت و ملاقات با طفل

حق حضانت و ملاقات با طفل

حق-حضانت-و-ملاقات-با-طفل

حق حضانت و ملاقات با طفل

در قوانین جمهوری اسلامی تعریفی از حضانت ارائه نشده و فقط در قانون مدنی تحت عنوان نگهداری و تربیت اطفال به حضانت اشاره شده و البته تعریف حضانت به عرف و رویه قضایی واگذار شده است. به موجب بند 7 ماده واحده قانون، اختصاص تعدادی از دادگاه‌های موجود به دادگاه‌های موضوع اصل 21 قانون اساسی مصوب مرداد 76 و نیز ماده 4 لایحه اصلاح قانون تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب مصوب سال 81 و همچنین بند ب ماده 4 آیین‌نامه اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، مصوب بهمن 80 حضانت و ملاقات اطفال در صلاحیت دادگاه خانواده است.

دادگاه در تمامی مواردی که مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند باید ترتیب اطمینان‌بخشی را درخصوص نگهداری و میزان نفقه اطفال با توجه به وضعیت مالی و اخلاقی زوجین و با در نظر گرفتن مصلحت طفل تعیین کند. به موجب اصلاحیه ماده 1169 قانون مدنی، حضانت و نگهداری طفل دختر و پسری که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شده‌اند تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است و به موجب تبصره ذیل همان ماده پس از 7 سالگی در صورت بروز اختلاف در مورد نگهداری آن کودک با رعایت مصلحت او با نظر دادگاه خواهد بود و چنانچه مادر در مدت زمانی که نگهداری طفل به او سپرده شده مجنون شود یا ازدواج کند، حق حضانت از او سلب می‌شود.

این در حالی است که پدر و مادر حق ندارند از حضانت طفلی که به آنها سپرده شده خودداری کنند و در صورت امتناع از سوی دادگاه ملزم می‌شوند و چنانچه الزام موثر نباشد هزینه حضانت طفل در درجه اول از پدر و جد پدری و سپس از مادر اخذ خواهد شد. همچنین اگر در اثر مراقبت نکردن یا انحطاط اخلاقی پدر و مادر صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم یا رئیس حوزه قضایی ترتیب مقتضی دیگری را برای حضانت اتخاذ کند. این در حالی است که حضانت فرزندان صغیری که پدرانشان فوت کرده‌اند با مادران آنهاست مگر آن که صلاحیت نداشتن آنها با حکم دادگاه ثابت شود. چنانچه به حکم دادگاه حضانت و نگهداری طفل بر عهده فردی قرار گیرد و پدر و مادر یا هر شخص دیگری مانع از اجرای حکم شود یا از استرداد طفل خودداری کند، دادگاه تا زمان اجرای حکم، شخص ممتنع را بازداشت خواهد کرد.

حق ملاقات

در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگری پدر و مادر در یک منزل سکونت نداشته باشند و دادگاه برای یکی از آنها حق ملاقات تعیین کرده باشد چگونگی و جزئیات این ملاقات با دادگاه خانواده است. پدر و مادر در حد توان باید در تربیت کودکان خود بکوشند و در اجرای این امر حق تنبیه کودک خود را در حد متعارف دارند. این در حالی است که حتی اگر پدر و مادر طفل دارای فساد اخلاقی باشند نمی‌توان حق ملاقات را از آنها گرفت، ولی می‌توان این حق ملاقات را در یک محیط مناسب و با حضور اشخاص مورد اعتماد برقرار کرد.معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.