×

یک حقوقدان مبنای توجه به حقوق معلولان، اصل برابری است

یک حقوقدان مبنای توجه به حقوق معلولان، اصل برابری است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد که مبنای توجه به حقوق معلولین، اصل منع تبعیض و برابری (برابری فرصت‌ها) بوده که کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به این موضوع پرداخته است

یک-حقوقدان-مبنای-توجه-به-حقوق-معلولان،-اصل-برابری-است وکیل 

یک استاد دانشگاه تاکید کرد که مبنای توجه به حقوق معلولین، اصل منع تبعیض و برابری (برابری فرصت‌ها) بوده که کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به این موضوع پرداخته است.

 رضا اسلامی در کارگاه آموزشی تخصصی حقوق افراد توانخواه ( دارای معلولیت) از منظر موازین بین‌المللی، اندیشه اسلامی و نظام حقوقی ایران که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اصل منع تبعیض در قانون آمده و تاکید شده که تبعیض نسبت به هیچ قشری از جمله معلولین نباید در نظر گرفته شود و اصل برابری باید ناظر بر برابری فرصت‌ها در عمل باشد.

وی با بیان این که تعهد دولت‌ها نسبت به معلولین باید در برابری فرصت‌ها نسبت به این قشر باشد، گفت: باید تلاش کنیم به سمت اصل برابری در اشتغال و بهره‌بری از فرصت‌ها و ... نسبت به معلولین پیش برویم. هدف ما این است که معلولین هم مانند دیگران از فرصت‌های برابر در جامعه برخوردار باشند.

این حقوقدان افزود: در بسیاری از موارد معلولین در جامعه ما با مشکلاتی مواجه هستند مانند حمل و نقل عمومی. در واقع بحث در مورد معلولین باید بحث اصل منع تبعیض و اصل برابری فرصت‌ها باشد.

اسلامی با اشاره به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، ادامه داد: توجه به کنوانسیون معلولین یکی از بحث‌های استراتژی توسعه پایدار است و توسعه پایدار در مقدمه این کنوانسیون آمده و نشان می‌دهد که ما باید نگاه کلانی نسبت به معلولین داشته باشیم.

وی با بیان این که حضور معلولین در جامعه به جامعه کمک می‌کند، ادامه داد: توجه به حقوق معلولین به صلح و امنیت بین‌المللی کمک می‌کند و می‌توان گفت که تبعیض نسبت به معلولین و حتی تبعیض علیه زنان می‌تواند پایه‌ای برای خشونت‌های بعدی در جامعه باشد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید به موضوع دسترسی معلولین به امکانات و خدمات توجه کنیم و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی دسترسی فیزیکی آن‌ها را در جامعه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از معلولین ما با یک تکنولوژی ساده مانند خوانا بودن تابلوها و خط بریل می‌توانند در مسیر زندگی قرار گیرند؛ بنابراین ضروری است که ما به مباحث آموزشی و بهداشتی و موارد مربوط به سوءاستفاده از معلولین توجه کافی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که باید پروسه آگاه‌سازی جامعه نسبت به معلولین را جدی گرفت، گفت: تا مردم از حقوق معلولین آگاه نشوند نمی‌توان پیش داوری‌های غلط در جامعه نسبت به معلولین را ترک کرد؛ بنابراین نیاز است که حضور این افراد در جامعه فراهم شود.

وی با بیان این که باید به ورزش معلولین از جمله ورزش زنان معلول توجه ویژه‌ای داشته باشیم، بیان کرد: متاسفانه زنان معلول در جامعه ما مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند و باید اصل برابری را در مورد این قشر در جامعه فراهم کنیم. همچنین یکی از گروه‌های معلولی که توجه لازم به آنان نمی‌شود کودکان معلول هستند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.