×

موارد مشمول مالیات بر ارث اموال متوفیان

موارد مشمول مالیات بر ارث اموال متوفیان

با رای نمایندگان مجلس اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد تعیین شدند

موارد-مشمول-مالیات-بر-ارث-اموال-متوفیان

با رای نمایندگان مجلس اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد تعیین شدند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم با بند 2 این لایحه که برابر با ماده 17 قانون مالیات های مستقیم است موافقت کردند.

بر اساس بند 2 لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، متن زیر جایگزین ماده 17 قانون می شود و مواد 19، 20 و 22 و مواد 27 تا 32 و تبصره های آنها حذف  می شود.

ماده 17ـ اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد، به شرح زیر مشمول مالیات می شود:

1. نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنا مواد مندرج در بند این ماده و سودهای متعلق به آنها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه که تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ 3 درصد

2. نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم یک ونیم برابر نرخ های مذکور در تبصره یک ماده 143 و ماده 143 مکرر این قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

3. نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده است، به نرخ 10 درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث شد.

4. نسبت به انواع وسایل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

5. نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم برابر نرخ های مذکور در ماده 59 این قانون به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

6. نسبت به اموال و دارایی های متعلق به متوفی ایرانی که در خارج از کشور واقع شده است پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی ها پرداخت شده است به نرخ ده درصد ارزش ماترک که مأخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته است. در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور به مأخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وراث

گفتنی است در جریان بررسی بند 2 لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم جمعی از نمایندگان مجلس پیشنهاد رفع ابهام درباره تعیین تکلیف مالیات کسانی که قبل از ابلاغ این قانون متوفی شدند و بعد از ابلاغ این قانون باید مالیات بر ارث اموال و دارایی های متوفیان محاسبه و تسویه شود را ارائه دادند که در نهایت با 115 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد در قالب بند 7 موافقت شد که به شرح زیر است:

7. محاسبه و اخذ مالیات بر ارث در مورد متوفیان قبل از ابلاغ این قانون اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل شده یا نشده باشد مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

تبصره 1- نرخ های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است. در صورتی که وراط طبقات دوم و سوم باشند، نرخ های مذکور در این ماده به ترتیب دو وچهار برابر خواهد شد.

تبصره 2- در صورتی که متوفی و وارث، تبعه خارجی باشند، اموار و دارایی های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وارث طبقه اول خواهد بود.

تبصره 3- در مواردی که وارث سهم خود از اموال موضوع بندهای 2، 4 و 5 این ماده را به اشخاص ثالث یا وارث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح این فصل مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهند بود.

تبصره 4- حقوق ناشی از عقود اجاره به شرط تملیک با بانک ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک براساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه خواهد شد./

منبع : حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.