×

موفقیت چشمگیر در اجرای احکام کیفری

موفقیت چشمگیر در اجرای احکام کیفری

رییس کل دادگستری کهگیلویه‌وبویراحمد در خــصـــــوص اقدام‌های این نهاد قضایی برای کاهش جمعیت کیفری گفت با اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکنون 357 مورد آزادی مشروط، 173 مورد اشتغال‌باز، 31 مورد تخفیف مجازات و 149 مورد بهره‌مندی از عفو به زندانیان واجدشرایط اعطا شده است

موفقیت-چشمگیر-در-اجرای-احکام-کیفری وکیل 

رییس کل دادگستری کهگیلویه‌وبویراحمد در خــصـــــوص اقدام‌های این نهاد قضایی برای کاهش جمعیت کیفری گفت: با اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکنون 357 مورد آزادی مشروط، 173 مورد اشتغال‌باز، 31 مورد تخفیف مجازات و 149 مورد بهره‌مندی از عفو به زندانیان واجدشرایط اعطا شده است.

دکتر علی جمادی با بیان اینکه 3435 مورد مرخصی نیز تاکنون اعطا شده است، افزود: 140 مورد تقاضای عفو هم در کمیسیون قضایی استان مطرح و با 66 مورد آن موافقت شد.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها در قالب برگزاری جلسه‌هایی با مسئولان مرتبط انجام شد تا دستورالعمل ابلاغی به نحو مطلوب از سوی مقام‌های مرتبط همچون دادستان‌ها دنبال و بر اجرای آن نظارت کامل شود.

وی درباره عملکرد مراجع قضایی این استان نیز تصریح کرد: با اعمال و نظارت بر سیاست‌های ابلاغی از سوی قوه قضاییه به ویژه در زمینه ساماندهی اجرای احکام، خوشبختانه عملکرد خوبی در این بخش داشته‌ایم. مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد اضافه کرد: مطابق آخرین گزارش ارسالی از سوی مدیرکل پیگیری و هماهنگی امور استان‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضاییه، در ماه گذشته این مرجع قضایی در کاهش پرونده‌های باقیمانده اجرای «احکام مدنی» توفیق زیادی داشته و این رقم که در آغاز امسال 4 هزار و 280 فقره بود را با موفقیت به 4 هزار و 85 فقره پرونده در پایان آذرماه گذشته کاهش داده است.

به گفته جمادی، در زمینه اجرای احکام کیفری نیز رقم باقیمانده از 8هزار و 403 فقره در ابتدای سال به 6 هزار و 832 مورد در پایان آذرماه امسال کاهش یافته است. مطابق همین گزارش حدود 117 درصد از پرونده‌های وارده اجرای احکام کیفری مختومه شده  است که  بیشترین نرخ را در کشور به خود اختصاص داده است.

  تنظیم تفاهم‌نامه با نهادهای دولتی برای پیشگیری

رییس کل دادگستری کهگیلویه‌وبویراحمد همچنین درباره اقدام‌های این نهاد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی را  برای متولیان این حوزه در دستگاه‌های دولتی برگزار کردیم همچنین با تشکیل جلسه‌های مختلف، آگاهی‌بخشی به مردم در مساجد با همکاری قضات و تنظیم تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی، صداوسیما و آموزش‌و‌پرورش، پیشگیری غیرکیفری را دردستور کار قرار دادیم.

جمادی تصویب 200 مصوبه و اتخاذ تصمیم‌های اجرایی در شورای پیشگیری از وقوع جرم در مرکز استان و شهرستان‌ها را حاصل جلسه‌هایی دانست که به صورت مستمر در طول سال جاری تشکیل شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در زمینه پیشگیری کیفری هم در نشست‌های قضایی با قضات و بازرسی از حوزه‌های قضایی بر تعیین مجازات متناسب و استفاده از تاسیس‌های حقوقی پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی مصوب سال جاری تاکید شده است.

 وی افزود: دقت و سرعت در رسیدگی نیز همواره در دستور کار بوده است و بر این اساس با وجود افزایش 2‌درصدی پروند‎های وارده در دادسراها و 9 درصدی در دادگاه‌ها، در مجموع عملکرد مثبت بوده است.

جمادی همچنین یادآور شد: کمتر از یک‌پنجم پرونده‌های وارده به دادگاه‌های بدوی با اعتراض اصحاب دعوا به دادگاه‌های تجدیدنظر ارسال شده است. در 11 ماهه امسال 38 هزار و 463 فقره پرونده در دادگاه‌های بدوی تشکیل شد که از این تعداد، 7 هزار و 260 فقره به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

 برگزاری دوره‌های آموزشی برای قضات

رییس کل دادگستری کهگیلویه‌وبویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری 5 دوره آموزش حضوری قضات به میزان 2 هزار و 350 نفر- ساعت، 5 دوره آموزشی کارکنان اداری به میزان 28 هزار نفر- ساعت و برگزاری 10 جلسه مربوط به شورای حل اختلاف با 180نفر-ساعت را از جمله فعالیت‌های آموزشی این دستگاه قضایی در طول 11ماه گذشته عنوان کرد.

جمادی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش موثر آموزش حین خدمت در ارتقای عملکرد مراجع قضایی، تمامی دوره‌های آموزشی مصوب کمیسیون برنامه‌ریزی آموزشی دادگستری استان به مرحله اجرا درآمد.

  تشکیل جلسه برای حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری

این مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد درباره فعالیت‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال و کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری نیز تصریح کرد: 6 جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و 5 جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. در این جلسات ضمن بیان نظرات و دیدگاه‌های اعضا، مصوباتی تصویب شد که نقش موثری در حفاظت از حقوق بیت‌المال و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع داشته است.

جمادی همچنین برگزاری بیش از 2500 ملاقات مردمی را از دیگر اقدام‌های این مرجع قضایی در ماه‌های گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت ملاقات‌های مردمی در حل مشکلات آنان این ملاقات‌ها برگزار شد و از طریق صدور دستور، ارشاد و مکاتبه یا مکالمه تلفنی با مسئولان مرتبط در خصوص حل مشکلات  اقدام لازم صورت گرفت.

وی تاکید کرد: در اجرای سیاست‌های کلی قضایی، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی رییس قوه قضاییه، دادگستری استان از ابتدای امسال به منظور تحقق بخشیدن به اهداف موردنظر در دو زمینه کمی و کیفی برنامه‌ریزی کرد و با نظارت و پیگیری مستمر برنامه‌ها شاهد ارتقای عملکرد در حوزه‌های مختلف بودیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.