×

ضرورت احیای پلیس قضایی

ضرورت احیای پلیس قضایی

رییس قوه قضاییه از بایگانی شدن لایحه پلیس قضایی توسط دولت قبل انتقاد کرد آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دومین روز از سفر به استان کرمانشاه، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان، با اشاره به اهمیت پلیس قضایی، گفت احیای پلیس قضایی حتماً لازم وضروری است و ما لایحه آن را در سال 90 آماده کرده‌ایم ولی متأسفانه دولت سابق با اجتهادهای کاملاً خلاف قانون اساسی این لایحه را بایگانی کرد

ضرورت-احیای-پلیس-قضایی وکیل 

رییس قوه قضاییه از بایگانی شدن لایحه پلیس قضایی توسط دولت قبل انتقاد کرد.آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دومین روز از سفر به استان کرمانشاه، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان، با اشاره به اهمیت پلیس قضایی، گفت: احیای پلیس قضایی حتماً لازم وضروری  است و ما لایحه آن را در سال 90 آماده کرده‌ایم ولی متأسفانه دولت سابق با اجتهادهای کاملاً خلاف قانون اساسی این لایحه را بایگانی کرد.

وی افزود: قوه قضاییه به موجب قانون برنامه پنجم موظف به تهیه این لایحه بود ولی این لایحه را بایگانی کردند و این هم از خصایص آن دولت کریمه بود. البته اخیراً قانون خوبی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن اگر دولت لایحه ارائه شده توسط قوه قضاییه را ظرف دو دوره سه ماهه یعنی در مجموع شش ماه به مجلس تقدیم نکند، رییس قوه قضاییه می‌تواند خود لایحه را به مجلس ارائه دهد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت مسأله نیروی انسانی در دستگاه قضایی نیز گفت: منشاء بسیاری از مشکلات در دستگاه قضایی، مسأله نیروی انسانی کمی و کیفی است. ما برای برطرف کردن این مشکلات کارهایی انجام دادیم که از جمله آنها جذب بیش از دو هزار قاضی ظرف سه سال است.

    تا پایان امسال 950 نفر قاضی جذب دستگاه قضایی خواهند شد

رییس قوه قضاییه همچنین گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، ما مجاز به جذب چهار هزار نفر قاضی در دستگاه قضایی هستیم و بر این اساس، تا پایان امسال 950 نفر قاضی جذب دستگاه قضایی خواهند شد. در دو سال گذشته نیز در مجموع 950 قاضی جذب دستگاه قضایی شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای اینکه دستگاه قضایی ارتقا یابد و بگویند قضات جذب شده فضل حقوقی ندارند، امتحانات و مصاحبه‌ها سخت‌تر شده و در سال جاری از مجموع 26 هزار نفری که امتحان دادند، حدود چهار هزار نفر پذیرفته شده‌اند تا مراحل بعدی را طی کنند. وقتی مصاحبه‌های بعدی انجام شود، شاید حدود 400 نفر قاضی پذیرفته شوند. از طرف دیگر ما به سمت نخبه‌گزینی رفته‌ایم و آمار افرادی که مدرک دکتری و فوق‌لیسانس دارند و متقاضی تصدی منصب قضا هستند نیز رو به افزایش است.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین، با اشاره به اهمیت آموزش قضات گفت: آموزش قضات باید طوری باشد که در حین کار بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند، زیرا قوانین جدیدی می‌آید و قضات باید از تغییرات ایجاد شده در قوانین آگاه باشند. بنابراین ما باید چاره‌ای بیندیشیم که آموزش، بخشی از کار قاضی محسوب شود.

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر اهمیت بخش فرهنگی و اخلاقی در قوه قضاییه، اظهار کرد: با تأسیس معاونت فرهنگی و همچنین انجام توصیه‌های اخلاقی در همه سطوح، فکر می‌کنیم تحولی در این زمینه انجام شود ولی این کافی نیست.

وی به صحبت‌های نماینده قضات کرمانشاه مبنی بر ضرورت استفاده از بازنشستگان برای قضاوت نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از بازنشستگان خلاف قانون است؛ منتها اینکه برخی قضات با حدود 50 سال سن بازنشسته می‌شوند، حیف است. برخی از رؤسای دادگستری نیز این نکته را متذکر می‌شوند که ما نباید نیروهایی با بیش از 30 سال تجربه را به راحتی از دست بدهیم. به همین دلیل من اخیراً در این زمینه از مقام معظم رهبری تقاضایی کردم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری انصافاً در طول این پنج سال در مواقع مختلف به دستگاه قضایی عنایات ویژه‌ای داشته‌اند. گاهی مسأله‌ای ممکن است خلاف قانون باشد ولی مصلحت عمومی اقتضا می‌کند که تا قانونش را تصویب می‌کنند، این کارها انجام شود. یکی از این موارد، بحث بازنشستگان بود که ما به صورت کتبی از مقام معظم رهبری کسب اجازه کردیم و ایشان پاسخ دادند.

   رسانه‌ای شدن انفصال قضات به مصلحت دستگاه قضایی است

وی درباره انتقادات برخی قضات از رسانه‌ای شدن انفصال قضات متخلف در رسانه‌ها گفت: این مسأله ممکن است به مذاق قضات خوش نیاید ولی به مصلحت دستگاه قضایی است، زیرا اولاً اگر این کار انجام نشود، در درون دستگاه قضایی بازدارندگی ندارد. یعنی ما باید کاری کنیم که اگر کسی وسوسه می‌شود، شدت برخورد نگذارد دنبال کسب مال حرام برود و نکته مهم‌تر این است که تخلف قضات موجب مخدوش شدن چهره کل قوه قضاییه نشود و اگر ما اعلام کنیم چهار قاضی منفصل شده‌اند، شبهه را از بقیه قضات دور کرده‌ایم.

  لایحه پیشگیری از وقوع جرم به زودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت بازسازی تشکیلات قوه قضاییه مواردی همچون تأسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم، معاونت راهبردی، معاونت فرهنگی و مرکز آمار و فناوری در قوه قضاییه از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط دستگاه قضایی در این زمینه عنوان کرد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: تأسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم کار بسیار مهمی بود زیرا پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای است که به موجب قانون اساسی برعهده قوه قضاییه است؛ منتها لایحه‌ای که در این زمینه تهیه شد، به سرنوشت عجیبی گرفتار شد ولی ان‌شاءالله به زودی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود.وی همچنین، با اشاره به تأسیس مرکز رسانه قوه قضاییه اظهار کرد: مرکز رسانه تأسیس شد تا کار رسانه در دستگاه قضا متمرکز شود و این مرکز در فکر این است که بتوانیم یک شبکه برای دستگاه قضایی ایجاد کنیم و ما امیدواریم این شبکه بتواند زودتر کار خود را شروع کند.رییس دستگاه قضا در پاسخ به پیشنهاد یکی از کارکنان دادگستری استان کرمانشاه مبنی بر تأسیس بانک مختص به قوه قضاییه گفت: من با تأسیس بانک موافق نیستم، زیرا اشکال آن این است که ممکن است دستگاه قضایی کم کم آلوده شود و مشکلاتی نظیر آنچه در مشهد و در رابطه با مؤسسه میزان اتفاق افتاده، ایجاد شود.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان در رابطه با موضوع افزایش حقوق کارکنان دستگاه قضایی گفت: در رابطه با افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دستگاه قضایی، یک کارگروه در قوه قضاییه تشکیل شد و این موضوع ابلاغ شد اما معاونت راهبردی ریاست جمهوری معتقد است که این امر خلاف قانون است و در نتیجه ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

  ولایت فقیه، محور استقلال کشور است

رییس قوه ‌قضاییه همچنین پیش از ظهردیروز در دیدار با روحانیون، ائمه جماعات و طلاب این استان، با برشمردن وظایف روحانیون نظیر حفظ نظام، تبلیغ و فهم کتاب و سنت، گفت: ضروری است روحانیون به اخلاقیات و حسن اخلاق توجه ویژه داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ما روحانیون سه وظیفه عمده داریم که نخستین آنها فهم کتاب و سنت است که این وظیفه در طول تاریخ از سوی علما به انجام شده است.

وی افزود: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که فهم کتاب و سنت یک جهاد تلقی می‌شود زیرا ما در برخورد با نظام‌های فکری مختلف همه آنچه را که لازم داریم، تحصیل نکرده‌ایم. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این نکته که در امور اخلاقی نیاز به اجتهاد داریم، گفت: ما باید جهات مختلف را دیده و سپس اقدام به فهم روایات و احادیث کنیم.

   لزوم شناخت ابزار تبلیغ دین

رییس دستگاه قضا وظیفه بعدی روحانیون را تبلیغ دین دانست و گفت: ما باید ابتدا ابزار تبلیغ را به درستی بشناسیم و سپس باید از تبلیغ فهم درستی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه «به نظر بنده خواندن دروسی مثل مکاسب و کفایه برای مقلدین نیازی نیست»، گفت: اما در راستای ابزار تبلیغ، دانستن تفسیر، حفظ قرآن و شناخت روایات از اوجب واجبات به حساب می‌آید.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: مبلغان امروز نمی‌توانند فقط با یک روش، معارف دینی را تبلیغ کنند بلکه باید از تمام روش‌هایی که در دنیا مرسوم است برای تبلیغ دین بهره ببرند.

وی در ادامه به تشریح سایر وظایف روحانیون پرداخت و یکی از آنها را شرکت در نظام و به فعلیت رساندن آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر قرار است در نظام اسلامی‌ احکام اسلامی جاری باشد، قاضی باید فهم فقهی داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند احکام الهی را جاری کند.
رییس قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: در قانون اساسی برخی وظایف به عهده روحانیان گذاشته شده است، نظیر اینکه اعضای مجلس خبرگان باید مجتهد باشند، شش نفر از اعضای شورای نگهبان باید روحانی باشند، رییس قوه‌قضاییه باید فقیه باشد و قضات هم باید فقه را به اندازه نیاز کاری‌شان بدانند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی به شبهاتی که درباره اصل نظام و نسبت به اعتقادات مردم مطرح می‌شود تذکر داد و گفت: این شبهات باید از سوی افرادی که علم دارند پاسخ داده شود و این‌گونه نباشد که شبهات بدون پاسخ باقی بماند. وی تاکید کرد: روحانیون جوان ما باید به ابزار جدید تبلیغ و پاسخگویی به شبهات مسلح باشند تا بتوانند پاسخ قشر جوان را به درستی بدهند.

  این نظام ارزان به دست نیامده است

رییس دستگاه قضا اظهار کرد: این نظام ارزان به دست نیامده است و برای اینکه به اینجا برسد مجاهدت‌های فراوانی صورت گرفته و وظیفه روحانیون دفاع از نظام است. وی با اشاره به اینکه حرف من به معنای آن نیست که روحانیون دولتی باشند، گفت: ما به استقلال روحانیت و حوزه‌های علمیه اعتقاد داریم اما از جهتی هم برای روحانیون این وظیفه را فرض می‌دانیم که از نظام دفاع کرده و بر پای ارزش‌های آن ایستاده باشند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه دشمنان نظام از هر طرف به این نظام هجمه وارد می‌کنند و باید شبیخون فرهنگی را جدی گرفت، گفت: تبیین نظام و استواری نظام موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ولایت فقیه را محور استقلال کشور دانست و گفت: شخص رهبر معظم انقلاب محور استقلال و استقرار کشور است و ما باید پشتیبان ایشان باشیم. رییس دستگاه قضا با اشاره به اینکه نظام ولایت فقیه یک نظام نوین در دنیاست و باید ارکان آن را حفظ کنیم، گفت: نظام‌های دموکراسی بر پایه رأی اکثریت بنا شده است در صورتی که نظام ما یک نظام مردم‌سالاری دینی بوده و در این نظام رای مردم در کنار دیانت پایه‌های این نظام را تشکیل داده است.

وی به موضوع اخلاقیات و حسن اخلاق به‌عنوان یک ضرورت برای روحانیان اشاره کرد و گفت: اگر اخلاق نباشد ما شبیه غربی‌ها می‌شویم و آنها هم افراد زیادی را دارند که در علوم مختلف اجتهاد می‌کنند اما از اخلاق بویی نبرده‌اند. رییس قوه‌قضاییه در بخش پایانی سخنان خود افزود: ما روحانیون بیشتر از دیگران باید مراقب اعمال خودمان باشیم و ضرورت توجه به رفتار و اخلاقمان را برای خود متذکر شویم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.