×

مشاوره پیش از ازدواج علاج واقعه است

مشاوره پیش از ازدواج علاج واقعه است

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم می‌بینیم که بسیاری از زوج‌هایی که برای طلاق آمده‌اند به دلیل نبود شناخت کافی از علایق و اخلاق یکدیگر برای هم غیرقابل تحمل شده‌اند بر این اساس فرار را بر قرار از زندگی فعلی خودشان ترجیح ‌می‌دهند و برای جدایی به دادگاه می‌روند این در حالی است که آمارهای در کشور ما نشان می‌دهند که طلاق در 3 سال نخست زندگی آمار بالایی را به خود تخصیص می‌دهد

مشاوره-پیش-از-ازدواج-علاج-واقعه-است وکیل 

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم می‌بینیم که بسیاری از زوج‌هایی که برای طلاق آمده‌اند به دلیل نبود شناخت کافی از علایق و اخلاق یکدیگر برای هم غیرقابل تحمل شده‌اند بر این اساس فرار را بر قرار از زندگی فعلی خودشان ترجیح ‌می‌دهند و برای جدایی به دادگاه می‌روند. این در حالی است که آمارهای در کشور ما نشان می‌دهند که طلاق در 3 سال نخست زندگی آمار بالایی را به خود تخصیص می‌دهد.

رییس انجمن مشاوره ایران می‌گوید: تمایل به ازدواج بویژه در پسران کم شده است و روابط خارج از خانواده یکی از چالش‌های  این مسیر است. حضور ماهواره نیز موجب تخریب خانواده‌ها شده است.  به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی افراد تمایل به همزیستی بدون ازدواج شرعی و قانونی دارند.شکوه نوابی‌نژاد  بیان می‌کند: این نوع زندگی با ارزش‌های اعتقادی ما مغایرت دارد و اگر دلسوزی مسئولان و مردم نباشد روند نگران کننده‌ای را در آینده ای نزدیک شاهد خواهیم بود. به گفته وی  ذهنیت نادرست برخی جوانان نسبت به ازدواج نشأت گرفته از ازدواج‌های ناموفق دیگران است، اما مشاوره پیش از ازدواج علاج واقعه است.

کاهش 100درصدی طلاق با مشاوره پیش از ازدواج

اگر افراد به خوبی شریک زندگی خود را انتخاب کنند  می‌توانند تا پایان عمر با یکدیگر زندگی  ایده‌آلی داشته باشند این موضوع نیازمند مشورت گرفتن از افراد ذی صلاح است.یک آسیب شناس در گفت‌وگو با «حمایت» مشاوره پیش از ازدواج را صد در صد در کاهش طلاق موثر می‌داند و در این زمینه توضیح می‌دهد: مشاوره به عنوان یکی از ابزارهای موفقیت در کار و زندگی افراد است و این موضوع در دین مبین اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است.مجید ابهری درباره مخالفت برخی خانواده‌ها با ازدواج‌هایی که به صلاح فرزندانشان نیست ، می‌گوید: گاهی فرزندان به دلایل مختلف بر ازدواجی اصرار دارند که این موضوع گاهی از نبود تفاهم فرهنگی میان فرزندان و والدین  است که موجب اختلاف در معیارهای ازدواج می‌شود. وی با بیان اینکه  مشاوره قبل از ازدواج باید به عنوان اصلی مهم مورد توجه قرار گیرد، تاکید می‌کند: باید با فرهنگ‌سازی به گونه‌ای رفتار کنیم که مشاوره جزو جدایی ناپذیر از فرهنگ ما شود.

هزینه‌های سنگین مشاوره تعدیل شود

اما نکته مهم دیگری که ابهری به آن اشاره دارد هزینه‌های سنگین مشاوره است به طوری که گاهی تامین این هزینه ها از عهده جوانان برنمی‌آید. ابهری با اشاره به این موضوع می‌گوید:‌ باید بیمه‌ها با پوشش خدمات مشاوره‌ای در زمینه کاهش هزینه های مشاوره به مردم خدمت‌رسانی کنند.
به گفته این آسیب شناس مشکل دیگری که بر سر راه مشاوره وجود دارد، مشخص نبودن تکلیف مشاوره است زیرا برخی مراکز زیر نظر سازمان مشاوره هستند و تعدادی دیگر نیز در قالب موسسات مختلف از سازمان‌های دیگر مجوز می‌گیرند که همین موضوع سردرگمی زیادی ایجاد کرده است.

ابهری اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج را مانند آزمایش‌های قبل از ازدواج موضوعی مهم می‌داند و می‌گوید: اگر این طرح به  تصویب  مجلس  برسد می‌تواند کمک بزرگی به زندگی افراد و کم کردن تعداد طلاق در جامعه و از هم پاشیدگی خانواده ها باشد. در این میان قوه قضاییه نیز نقش مهمی دارد به طوری که می‌تواند   از ثبت ازدواج‌هایی که برگه مشاوره ندارند جلوگیری کند.

رابطه آموزش مهارت زندگی و کاهش طلاق

ابهری نقش آموزش مهارت‌های زندگی  را نیز بسیار مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از طلاق‌ها به دلیل بی اطلاعی از  مهارت‌های زندگی است زیرا دختر و پسری که زندگی خود را تازه آغاز می‌کنند با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که اگر توانایی مهار مشکلات را نداشته باشند با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

ابهری معتقد است که نقش مشاور در این میان بسیار مهم است بنابراین باید فردی که عهده‌دار انجام مشاوره است باید سابقه تجربی و علمی داشته باشد و در این میان افرادی که متاهل هستند می‌توانند کمک بیشتری به رفع مشکلات زوج‌های جوان بکنند.  

وی  نقش ازدواج‌های بهنگام را  بسیار مهم ارزیابی می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: نمی‌توان سن خاصی را برای  ازدواج تعیین کرد، بنابراین اگر ازدواج‌ها بهنگام و زیر پوشش خانواده‌ها صورت گیرند به سلامت جوانان و جامعه می‌انجامد.ابهری تاکید می‌کند: اکثر زوج ها متوجه نیستند که کلاس های آموزشی قبل از ازدواج می‌توانند تا حد بسیار زیادی از احتمال طلاق بکاهند، همچنین  شرکت در این قبیل کلاس های مشاوره می تواند از استرس های شایع زمان قبل از ازدواج نیز بکاهد.  به گفته این آسیب شناس  حدود یک سال پیش از ازدواج و یا حتی 6 ماه قبل از آن فرصت بسیار مناسبی است که زوجین به مراکز مربوطه مراجعه و در کلاس ها و دوره های آموزشی آمادگی برای ازدواج شرکت کنند. زیرا در این زمان میزان استرس و عادات منفی در پایین ترین حد خود قرار دارد و می توان از همان لحظه الگوهای ارتباطی را برقرار و محقق ساخت. این دوران زمانی است که مشکلات خیلی راحت تر به نظر می آیند و قابل رفع هستند.

ابهری می گوید: افرادی که در خانواده های طلاق به دنیا آمده اند و یا شاهد زندگی ناموفق والدین‌شان بوده اند، ممکن است خواهان انتظارات غیر واقعی و غیر منطقی از زندگی زناشویی خود باشند که همین موضوع باعث می شود در زندگی مشترک خود به موفقیت دست پیدا نکنند. پس آمادگی های پیش از ازدواج به عنوان یک مولفه مصون کننده عمل می کنند و  فرد را قادر می‌سازند که قابلیت هایش را ارتقا بخشند و به فرد کمک می کنند که راحت تر بتواند از عهده مقابله با مشکلات بالقوه بر آید.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.