×

تدابیر قضایی برای کاهش اطاله دادرسی

تدابیر قضایی برای کاهش اطاله دادرسی

رییس‌کل دادگستری استان گیلان، فعالیت‌های کمیته رفع اطاله دادرسی در دادگستری این استان را تشریح کرد «احمد سیاوش‌پور» در خصوص فعالیت‌های کمیته رفع اطاله دادرسی در دادگستری استان گیلان اظهار کرد جلسه‌های این کمیته هر دو هفته یک بار به طور فعال و مرتب در استان گیلان تشکیل می‌شود

تدابیر-قضایی-برای-کاهش-اطاله-دادرسی

رییس‌کل دادگستری استان گیلان، فعالیت‌های کمیته رفع اطاله دادرسی در دادگستری این استان را تشریح کرد. «احمد سیاوش‌پور»  در خصوص فعالیت‌های کمیته رفع اطاله دادرسی در دادگستری استان گیلان اظهار کرد: جلسه‌های این کمیته هر دو هفته یک بار به طور فعال و مرتب در استان گیلان تشکیل می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدام‌هایی که در این کمیته صورت می‌گیرد، اجرای یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای بررسی پرونده‌ها در درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت است. به این صورت که در چند محور کاری به لحاظ تعداد پرونده‌ها، برای دادگاه‌ها تعاریف خاصی ارایه کرده‌ایم.رییس‌کل دادگستری استان گیلان ادامه داد: یکی از این محورها شعب دادگاه‌هایی است که تعداد زیادی پرونده دارند، به طور مثال بیش از 200 پرونده در آن شعب وجود دارد، همچنین برای شعبی که تعداد پرونده‌هایشان کمتر از 200 پرونده است و نیز شعب دارای کمتر از 100 پرونده، برنامه‌های خاصی پیش‌بینی کردیم. در حقیقت این برنامه‌ریزی از لحاظ تعداد پرونده‌ها و نیز اوقات دادرسی پیش‌بینی شده است.

 برنامه کاهش تعداد پرونده‌های ورودی

وی اضافه کرد: برای کاهش تعداد پرونده‌های ورودی نیز متمرکزشده ایم و راهکارهای لازم  نیز توسط معاونت پیشگیری دادگستری مشخص شده است . پالایش پرونده‌های ورودی، نظارت بر نحوه ارجاع پرونده‌ها و تخصصی شدن شعب دادگاه‌ها از جمله موضوع‌‎هایی است که در بحث ورودی پرونده‌ها مد نظر است.

سیاوش‌پور گفت: در بحث ورودی پرونده‌ها، موضوع ارشاد و معاضدت را مورد توجه قرار دادیم علاوه این که تلاش می کنیم  تاجایی که ممکن است پرونده‌ها را به نهادهای شبه قضایی، داوری و شوراهای حل اختلاف ارجاع دهیم.وی بیان کرد: همچنین در خصوص اوقات رسیدگی برنامه‌ریزی کردیم تا هر شعبه‌ای از دادگاه‌های کیفری و حقوقی، در طول روز 5 پرونده را رسیدگی و سه پرونده را نیز در وقت احتیاطی داشته باشد که درباره اعمال این زمان‌ها نظارت لازم صورت می‌گیرد.

 تعدیل نیروهای قضایی به تناسب پرونده‌ها

احمد سیاوش‌پور، تعدیل نیروهای قضایی را به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته برشمرد و اظهار کرد: کارکنان قضایی را در حوزه‌های قضایی این استان با رعایت تعادل و به تناسب پرونده‌های موجود تقسیم کرده ایم  همچنین بنا به ضرورت ممکن است به برخی قضات برای رسیدگی در شعب که دارای کثرت پرونده‌هستندماموریت داده می شود تا در این شعب حضور یابند.وی افزود: اقدام بعدی، نظام‌مند کردن پرداخت‌ها به قضات و کارمندانی است که اضافه کاری می‌کنند و پرونده‌های بیشتری  را مورد رسیدگی قرار می‌دهند یا در اوقات بعد ازظهر به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.

 طرحی برای رسیدگی به پرونده‌های مسن

سیاوش‌پور با بیان اینکه برای پرونده‌های مسن نیز طرحی تعیین کردیم، در تعریف این قبیل پرونده‌ها و پرونده‌های جوان گفت: به پرونده‌های متعلق به سال جاری و یک سال قبل از آن، پرونده‌های جوان و به پرونده‌های قبل از آن پرونده‌های مسن گفته می‌شود. به همین دلیل برای پرونده‌های مسن برنامه‌هایی پیش‌بینی کردیم تا مشوقی باشد برای اینکه همکاران قضایی به این پرونده‌ها توجه بیشتری نشان دهند و از این طریق بتوانیم میانگین زمان رسیدگی را کاهش دهیم. وی در ادامه با بیان اینکه موضوع اجرای احکام کیفری و حقوقی را نیز مورد توجه قرار داده ایم، اظهار کرد: به‌طور مثال در این خصوص شیوه ای را برای پرونده‌های اجرای احکام تعریف کردیم که در آن، ابتدا پرونده‌های اجرای احکام را به دو دسته کلی پرونده‌های در حال اجرا و پرونده‌هایی که اجرا نشده‌اند، تقسیم کردیم.رییس‌کل دادگستری استان گیلان اضافه کرد: در خصوص پرونده‌های در حال اجرا می‌توان به مواردی از قبیل پرونده‌ افرادی که به دلیل محکومیت به حبس، در حال تحمل این مجازات هستند، اشاره کرد. همچنین مقدمات بررسی برخی پرونده‌ها انجام شده اما هنوز اجرایی نشده است که در این موارد نیز علت اجرا نشدن احکام را در سیستم مورد بررسی قرار داده‌ایم. به طور مثال بعضی از پرونده‌ها به دلیل شناسایی نشدن محکوم‌علیه یا متواری بودن او اجرایی نشده است.

وی افزود: پرونده‌های موجود در همه این موارد را به شعب اجرای احکام ارسال کرده‌ایم تا علت اجرا نشدن احکام آن مورد بررسی قرار گیرد. در همین زمینه با نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع هماهنگی لازم را انجام داده‌ایم همچنین حوزه‌های قضایی را میان معاونان قضایی دادگستری تقسیم کرده‌ایم تا نظارت لازم بر این حوزه‌ها صورت گیرد.

سیاوش‌پور خاطرنشان کرد: درباره زمان رسیدگی نیز اعلام کردیم که در هر فصل سال‌، 10 درصد از موجودی پرونده‌ها باید کسر شود و در مجموع در پایان هر سال 40 درصد از موجودی پرونده‌ها باید کاسته شود که با کنترل و نظارت در پی تحقق این موضوع هستیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.