×

وضع قوانین جدید و تفکیک محاربه از ترور

وضع قوانین جدید و تفکیک محاربه از ترور

در مورد ترور شخصیت باید گفت به لحاظ اینکه عمل انجام شده در ترور شخصیت، بسیار شدیدتر از مجازات در نظر گرفته شده است و باید گفت عمل انجام شده با مجازات تناسب ندارد

وضع-قوانین-جدید-و-تفکیک-محاربه-از-ترور وکیل 

در مورد ترور شخصیت باید گفت به لحاظ اینکه عمل انجام شده در ترور شخصیت، بسیار شدیدتر از مجازات در نظر گرفته شده است و باید گفت عمل انجام شده با مجازات تناسب ندارد.

  ترور یکی از زشت‌ترین‌ و خشن‌ترین اعمالی است که انسان ممکن است مرتکب شود. معمولا ترور با هدف ایجاد ترس درمیان شهروندان اجرا می‌شود و قربانیان آن افرادی برجسته و مهم در جامعه هستند. ترور کاری مذموم و ناپسند محسوب می‌شود و به علل گوناگون، برخی افراد در معرض آن قرار می‌گیرند و در این میان نیز بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان خود را از دست می‌دهند. البته باید گفت ترور، فقط در مورد مقامات رسمی کشور اتفاق نمی‌افتد، بلکه چندسال اخیر شاهد ترور برخی از نخبگان و سرمایه‌های کشور  بوده‌ایم که از دست دادن  این عزیزان ممکن است برای کشور گران تمام شود و از آن به پدیده تروریسم یاد می‌شود.  در نظام کیفری ایران تروریسم فاقد جرم انگاری مستقل است در حالی که بعد از انقلاب اسلامی تعداد زیادی از هموطنان قربانی اقدامات تروریستی بوده‌اند ولی ترور جایگاهی در نظام کیفری ایران ندارد و تنها تلاشی که در سال‌های اخیر توسط حقوقدانان صورت گرفته است تنظیم لایحه ضد تروریسم  بوده است که این لایحه نیز در مجلس به فراموشی سپرده شده است. «قانون»در این زمینه گفت‌وگویی با کارشناسان و صاحب‌نظران انجام داده که از نظرتان می‌گذرد. دکتر محمود آخوندی استاد حقوق جزا، با اشاره به اینکه در ادبیات حقوقی قضایی کشور ما  ترور تعریف نشده، بیان کرد: ترور یک واژه فرانسوی به معنای از بین بردن، نابود کردن و کشتن است. اما مفهوم دقیق و مشخص این واژه، کشتن ناگهانی رجال سیاسی است.
   تخریب شخصیت نیز نوعی ترور محسوب می‌شود

این حقوقدان ادامه داد: ترور نوعی قتل محسوب می‌شود و قتل‌های سیاسی  را که به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد ترور می‌گویند. البته ترور تنها به معنای قتل نیست تخریب شخصیت نیز که از آن به عنوان ترور شخصیت نام برده می‌شود از مفاهیم ترور است. ترور شخصیت در حقیقت نوعی از بین بردن افراد محسوب می‌شود.

   ترور نوعی کشتن با وحشت است

 این استاد حقوق جزا با اشاره به اینکه در قوانین جزایی کشور ما به ترور اشاره نشده است، خاطرنشان کرد: در قانون صلاحیت دادگاه‌های انقلاب  فقط به ترور اشاره شده بود که  البته در زمینه ترور رجال سیاسی معنا و مفهوم خاصی در نظر گرفته نشده بود در حال حاضر هم در ادبیات قضایی، ترور را می‌توان نوعی کشتن با وحشت ذکر کرد که نتیجه آن ایجاد وحشت در جامعه است. آخوندی تصریح کرد: اگر ترور به نتیجه برسد مجازات آن اعدام و قصاص است و اگر به نتیجه نرسد مانند بقیه جرم‌ها برای آن مجازات درنظر گرفته می‌شود و از این لحاظ تفاوتی میان این جرم و سایر جرم‌ها نیست. یعنی در صورتی که جرم ناقص انجام شده و نتیجه مطلوب حاصل نشود به همان اندازه مجازات برای آن در نظر گرفته می‌شود و اگر اقدامات صورت گرفته جرم نباشد مجازاتی در پی نخواهد داشت. ولی اگر اقدامات انجام گرفته تا لحظه ترور جرم باشد مجازات داشته حتی اگر جرم تحقق پیدا نکرده باشد.  این حقوقدان ادامه داد: اما در صورتی که شخص مرتکب خود، اظهار پیشمانی کند (با میل و رغبت از عمل انجام شده پشیمان شود)یا در اثر موانع خارجی جرم محقق نشود از لحاظ مقدمات وشروع به اجرا و انصراف شخصی، هرکدام در قوانین جزایی ایران مجازات و احکام متفاوتی پیش بینی و در نظر گرفته شده است.
این استاد حقوق جزا خاطرنشان کرد: اگر خود شخص  از عمل مجرمانه منصرف شود مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود که البته این سیاست جزایی بسیار خوب است زیرا می‌تواند عاملی باشد تا برخی از مجرمان از انجام عمل مجرمانه خودداری کنند. وی همچنین ترور را با  عملیات انتحاری و محاربه  متفاوت دانست و  تصریح کرد: مشکل اصلی ما این‌است که قانون این دو را از هم متمایز نکرده است. محاربه به معنای شمشیر کشیدن به روی مسلمین و ایجاد رعب و وحشت در جامعه است  و ترور از بین بردن مقامات سیاسی یا نخبگان یک کشور است که با اقدامات سیاسی و عملیات انتحاری کمی متفاوت است ولی به‌هرحال می‌توان ارتباطی بین آن‌ها برقرار کرد . آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین در این زمینه کامل است یا خیر؟ توضیح داد: ترور به معنی کشتن است و مجازات قتل نفس نیز در قوانین تعبیه شده است باید گفت ترور فقط اصطلاح فرانسوی است و تا قانونگذار بین این دو تفاوتی قائل نشود نمی‌توان این دو را از هم متمایز کرد پس بهتراست قانون‌گذار در این رهگذر مداخله کند تا ذهن هموطنان روشن تر شود چون  از نظر اجتماعی در فرهنگ ایرانیان کشتن، با ترور متفاوت است. مثلا در مورد رجال کشور لفظ ترور ولی در مورد عوام قتل یا کشتن به‌کار می‌رود.

   اجرای مجازات اعدام در کشورهای دیگر متفاوت است

 خلیل حیات ،مقدم قاضی دادگاه تجدیدنظر نیز در مورد ترور به «قانون» گفت: ترور موضوعی است که به جهت قانونی، قتل نفس محسوب می‌شود و قتل نفس نیز مجازات مشخصی مثل قصاص برای آن در نظر گرفته شده است. مانند زمانی که فرد عادی مبادرت به کشتن فرد دیگری می‌کند که در مورد ترور نیز باید گفت این قتل در مورد اشخاص سیاسی یا نخبگان کشور صورت می‌گیرد.

این قاضی خاطرنشان کرد: در مورد این افراد نمی‌توان مجازات دیگری در نظر گرفت. زیرا در قوانین اکثر دنیا نیز مجازات ترور  همانند مجازات قتل نفس بوده و فقط قصاص و اعدام در نظر گرفته می‌شود.که البته نوع اجرای مجازات متفاوت خواهدبود (اتاق گاز،صندلی برقی و....)و در کمتر کشوری اعدام اجرا نمی‌شود.

   قانون در زمینه «ترور شخصیت» کافی نیست

حیات مقدم با اشاره به ترور شخصیت که یکی از انواع ترور محسوب می‌شود، تصریح کرد:  این نوع ترور از قتل بدتر محسوب می‌شود که در مورد مجازات این افراد باید گفت شخصیت سیاسی فردی از بین می‌رود و تخریب می‌شود که در قانون مجازات اسلامی‌ جرم‌انگاری صورت گرفته شده است. البته به نظر بنده قانون در این زمینه کافی نیست و باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود. این حقوقدان ادامه داد: در مورد ترور شخصیت باید گفت به لحاظ اینکه عمل انجام شده در ترور شخصیت، بسیار شدیدتر از مجازات در نظر گرفته شده است و  باید گفت عمل انجام شده با مجازات تناسب ندارد.

   شدت مجازات باعث کاهش بزه نمی‌شود

حیات مقدم در مورد بازدارندگی مجازات در این زمینه خاطرنشان کرد: البته باید گفت شدت و سختی مجازات باعث کاهش ارتکاب به جرم و بزه نمی‌شود بلکه باید تمهیدات اجتماعی و اقتصادی فراهم شود تا زمینه ارتکاب کاهش پیدا کند.

 افراد متاسفانه فکر می‌کنند با مجازات سنگین جرائم کاهش پیدا می‌کند در حالی که این‌طور نیست و مجازات سنگین، از تکرار جرائم نمی‌کاهد. در مورد مجازات باید گفت بالاترین مجازات اعدام است پس وقتی ما مجرمان را قصاص و اعدام می‌کنیم بالاترین مجازات را اعمال کردیم ولی باز شاهد تکرار این جرم در جامعه هستیم.  وی همچنین ادامه داد: بنده اعتقاد دارم برخی اوقات  مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دست به دست داده و باعث وقوع جرم می‌شود که ما باید این زمینه‌های ارتکاب را از بین ببریم . حیات مقدم در خاتمه با اشاره به برخی از وقایع تروریستی توضیح داد: این افراد گاهی از کشورها و افراد دیگر دستور می‌گیرند و قانون هم در مورد این افراد همان قصاص و قتل نفس در نظر گرفته است که باید گفت در مورد ترور فقط لفظ لغوی تغییر می‌کند  ولی اعمال مجازات همانند قتل نفس است.

   ضرورت تدوین قوانین برای جلوگیری از ترور

بر اساس این گزارش، این در حالی است که بارها شاهد ترور افراد بزرگی در جامعه بوده‌ایم این افراد از اقشار مختلف جامعه مانند دانشمندان هسته‌ای و مراجع بزرگ عظام و گاهی نیز فرماندهان نظامی  که از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شدند، بوده‌اندکه از جمله می‌توان به مسعود علی‏محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی (دانشمندان هسته ای) و علی صیاد شیرازی و شهدای محراب مانند آیت ا... قاضی طباطبایی، آیت‌ا... عطاءا... اشرفی اصفهانی و... نام برد. برخی از کارشناسان حقوق معتقدند باید برای ترور قوانین و مجازات جداگانه‌ای وضع شود و این درحالی است که برخی، مجازات را تنها راهکار مقابله با این جرم نمی‌دانند. اما آنچه به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تکرار این جرم، ناگزیر به وضع قوانین جدید هستیم.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.