×

پدر علم حقوق ایران کیست؟

پدر علم حقوق ایران کیست؟

دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده و از وی تاکنون 45 جلد تالیف و تحقیق منتشر شده است که حجم برخی ازآنها به 900 صفحه مى‌رسد

پدر-علم-حقوق-ایران-کیست؟ وکیل 

دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده و از وی تاکنون 45 جلد تالیف و تحقیق منتشر شده است که حجم برخی ازآنها به 900 صفحه مى‌رسد.

"دکتر ناصر کاتوزیان" متولد 1310  در محله دردار تهران است، دوران ابتدایى‌اش را در دبستان اقبال در خیابان "شهباز" به اتمام رسانده و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طى مى‌کند و پس از نقل مکان به خیابان "آب منگل"، تا اتمام این دوران در خیابان رى در همان دبیرستان مى‌ماند.

 دکتر کاتوزیان با کلاس پنجم نظام قدیم رشته علمى را دنبال و در کلاس ششم آن زمان رشته ادبى را انتخاب مى‌کند، در همان رشته ادبى در ایران شاگرد اول و موفق به دریافت مدال درجه 2 علمى براى اولین بار در ایران مى‌شود، همین دریافت مدال مشوق وی براى ادامه تحصیل می‌شود و با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه مى‌دهد و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمى این رشته مى‌شود.
 
با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگى به دکتر کاتوزیان وارد و این ضربه باعث شده تا وی از رفتن به وزارت امورخارجه پشیمان و رشته قضا را انتخاب کند.

وی در این رشته در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولى فارغ التحصیل و رساله‌اش را در سال 1339 باعنوان "وصیت" به پایان مى‌رساند و به دفعات متعدد به کشورهاى فرانسه و انگلیس و آمریکا سفر مى‌کند.

علاقه وافر وی به فقه باعث مى‌شود تا مطالعات فراوانى را هم در این زمینه داشته باشد و همین امر باعث مى شود تا زبان عربى را به همان اندازه بداند که در زبان فرانسوى و انگلیسى متبحر شده بود.
 
در سال 1332 اولین مقاله استاد در مجله کانون وکلاى آن زمان به چاپ مى‌رسد و سلسله مقالاتش در این باره ادامه پیدا مى‌کند تا اولین کتاب او تحت عنوان "وصیت همزمان" با اتمام دوره دکترى به چاپ برسد.

دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده است، وی در سال 1333 در سن 23 سالگى ازدواج مى‌کند که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکى از آنها دکتراى روانشناسى بالینى دارد و در حال حاضر مقیم آمریکا است و دیگرى مهندس الکترونیک است و در همان دیار زندگى مى‌کند.
 
از دکتر ناصر کاتوزیان تاکنون 45 جلد تالیف و تحقیق منتشر شده است که حجم برخی ازآنها به 900 صفحه مى‌رسد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.