×

مروری بر فعاالیت های دیوان عدالت اداری

مروری بر فعاالیت های دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یک نهاد قضایی برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردمی از نهادهای دولتی است که از سال 60 فعالیت خود را رسما آغاز کرد

مروری-بر-فعاالیت-های-دیوان-عدالت-اداری وکیل 

دیوان عدالت اداری یک نهاد قضایی برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردمی از نهادهای دولتی است که از سال 60 فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

[وصول 115 هزار شکایت در هر سال به دیوان عدالت اداری]

افراد عادی یا مسوولان اگر از هم شکایت و دادخواستی داشته باشند می توانند به شعبه های مختلف دادگستری مراجعه و دادخواست خود را تنظیم کنند؛ اما اگر زمانی مردم از نهادهای دولتی اعتراض داشته باشند به کجا باید رجوع کنند و چگونه به دادخواست شان رسیدگی می شود.

دیوان عدالت اداری همان جایی است که مردم می توانند برای شکایت و اعتراض به این گونه دستگاه ها به آنجا مراجعه و تظلم خواهی کنند.

**تاریخچه و گذشته سازمانی و اداری دیوان عدالت اداری

هفتم اردیبهشت 1339 قانونی تحت عنوان «قانون راجع به شورای دولتی» مشتمل بر 32 ماده و 3 تبصره به تصویب کمیسیون مشترک مجلسین وقت رسید که هیچگاه به مرحله اجرا درنیامد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و تدوین و همه پرسی قانون اساسی جمهوری در این ارتباط اقدامات اساسی صورت گرفت.

مدیر کل دفتر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در این ارتباط در گفت و گوبا ایرنا گفت: به موجب اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین، یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضاییه انجام وظیفه کند.

ˈعلی اکبر بختیاریˈ افزود: براین اساس دیوان عدالت اداری از سال 60 تاسیس شد و در جهت اجرای این اصل به ارائه خدمت به مردم پرداخته است.

 دستگاه های دولتی طرف شکایات در دیوان عدالت اداری

بختیاری اظهار کرد: طرف شکایت در دیوان عدالت اداری، دستگاه های دولتی هستند.

وی ادامه داد: البته به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بخشی از نهادها و دستگاه ها مانند شهرداری ها، شورای شهر و سازمان تامین اجتماعی که مشمول دستگاه های دولتی هم نبودند، در حوزه رسیدگی های دیوان قرار گرفتند.

 آشنایی با ساختار تشکیلاتی و گستره دیوان عدالت اداری

طبق ماده 2 قانون تشکیلات و آیین دادرسی، دیوان عدالت اداری از شعبه های بدوی، تجدید نظر، هیأت عمومی و هیأت های تخصصی تشکیل شده است.

تشکیلات قضایی اداری با تصویب رییس قوه قضاییه تعیین می شود که البته طبق تبصره این ماده، رییس دیوان عدالت اداری می تواند پیشنهادات خود را به رییس قوه قضاییه ارایه کند.

دیوان همانند سازمان بازرسی کل کشور، از سازمانهایی است که زیرنظر رییس قوه قضاییه اداره می شود و همچنانکه از مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برمی آید دیوان عدالت، یکی از مراجع خاص قضایی است که به نوع بخصوصی از تظلمات و شکایات، یعنی تظلمات و شکایات مردم نسبت به مقررات، مأموران و واحدهای دولتی رسیدگی می کند.

در حال حاضر، رییس دیوان با حکم رییس قوه قضاییه منصوب می شود و کار ویژه های قضایی و اداری ذکر شده در قانون را برعهده دارد.

وی می تواند به تعداد مورد نیاز معاون و مشاور داشته باشد و برخی اختیارات را به معاونان خود تفویض نماید .

 ماموریت، اهداف و وظایف اساسی و محوری دیوان عدالت اداری

در اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رییس قوه قضاییه تاسیس می گردد که حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می کند.»

مدیر کل دفتر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری کشور در این خصوص نیز تصریح کرد: در راستای تحقق ماموریت ها و اهداف این دیوان و به منظور کاهش هزینه مردم برای سفر به تهران و ثبت دادخواست دفاتر دیوان عدالت اداری در استان ها هم راه اندازی شد.

وی اذعان کرد: در طول سال گذشته و سال جاری دفاتر استانی را براساس تکلیف قانونی پنج ساله برنامه پنجم و همچنین با توجه به آنچه که ماده 6 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان بر ما مکلف کرده دایر کردیم و تا کنون در 29 استان این دفاتر افتتاح شده و در خدمت مردم می باشد.

راه اندازی دفاتر استانی راهی دیگر برای خدمت رسانی به مردم

بختیاری هدف اصلی این دفاتر را تسهیل امور مردم عنوان و بیان کرد: قانونگذار هم بر این اصل تاکید دارد و همان خدماتی که در مرکز به مردم ارائه می کنیم در همان استان هم به شهروندان آنجا ارائه می شود.

وی ادامه داد: تنها رسیدگی و صدور رای در استان انجام نمی شود؛ بلکه در تهران و در شعب و توسط مقام قضایی انجام می شود.

ارشاد و معاضدت قضایی یکی از وظایف دفاتر استانی

بختیاری یکی از وظایف دفاتر استانی را ارشاد و معاضدت قضایی مردم خواند و گفت ، مردم پس از مراجعه به این دفاتر در نهایت در صورت نیاز به تنظیم دادخواست برای رسیدگی به شکایات خود اقدام می کنند.

دریافت حدود 100 تا 115 هزار شکایت از دستگاه ها در سال

مدیر کل دفتر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار شکایت از کدام نهاد یا دستگاه در کشور صورت گرفته است، گفت: مسلما دستگاه هایی که حوزه ماموریت آنها گسترده تر است، طبیعتا بیشترین آمار شکایات را دارند.

وی افزود: حدود 100 تا 115 هزار شکایت از دستگاه ها در سال به دیوان عدالت اداری واصل می شود که البته این میزان شکایت لزروما به معنای ورود همه آنها نیست و طبیعتا بخشی از آنها از سوی مراجع و شعبه های دیوان رد می شود و بخشی هم وارد است که با صدور حکم به نفع شاکی پرونده مختومه می شود.

با توجه به این میزان پرونده در دیوان به طور معمول رسیدگی به هر پرونده به علت نیاز به برخی مکاتبات با دستگاه های دولتی که از آنها شکایت صورت گرفته است، بیش از هشت ماه طول می کشد که این امر نیز نیازمند در پیش گرفتن رویه ای برای تسریع در امور از طرف دست اندرکاران دیوان عدالت اداری است.

نقل از ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.