بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
كامران اكرمي افشار
آدرس : اروميه:خيابان دانش 1 روبروي ساختمان آذربايجان پلاك 38/2 طبقه سوم
تلفن تماس : 04412248444
تلفن همراه : 09144414838
وب سایت وب سايت كامران اكرمي افشار وکیل پایه یک و مشاور حقوقی قوه قضائیه
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
بنیان قرارداد ایرانیان (بقا)
آدرس : سعادت آباد نبش خیابان سی و دوم پلاک 116 طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیان قرارداد ایرانیان (بقا)
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر حسن محسنی
آدرس : تهران، 7 تیر، ابتدای قائم مقام فراهانی کوچه یکم پلاک 9 طبقه همکف دفتر حقوقی پورطهماسبی فرد و همکاران
وب سایت دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
موسسه حقوقی پیمانکار کارفرمای یعقوبی
آدرس : بلوار کشاورز -اول فلسطین جنوبی-کوچه شهید امیر حسین ذاکری-بن بست اول پلاک 1 واحد 10
وب سایت موسسه حقوقی پیمانکار کارفرمای یعقوبی با مدیریت علیرضا یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

اختیارات و تکالیف وزرا

ارسال شده توسط : كامران اكرمي افشار وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 19-12-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
اختیارات و تکالیف وزرا

وزیران هر کدام بر اساس تقسیم کار و دسته‌بندی وظایف، به تنهایی متصدی امری از امور جامعه که به ‌موجب قانون در یک وزارتخانه متمرکز شده است، هستند. با وجود، شأن مستقلی که هر یک از این امور در مقام اجرا داراست انجام آنها بدون درنظر گرفتن جمیع مصالح و سیاست‌ها بی‌تردید اشکالاتی را به همراه خواهد داشت بنابراین هر یک از وزیران در ایفای وظایف خویش ناگزیر از هماهنگی با مجموعه‌ نظام اجرایی کشور هستند.

علاوه بر این همه افرادی که در جلسات هیات دولت شرکت می‌کنند لزوما وزیر نیستند بلکه مسئولانی مانند معاون رییس‌جمهوری، رییس سازمان حفاظت از محیط زست، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مشاور ریاست جمهوری در امور زنان، رییس سازمان صداوسیما و حتی مسئولان دیگری مانند شهردار  بنا به تصمیم ریاست جمهور همواره یا به تناسب موضوع در جلسه در هیات دولت می‌کنند.  برای آشنایی بیشتر با وظایف و اختیارات وزرا با کارشناسان حقوقی گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید.

  ساختار جلسات هیات وزیران

 ملک‌محمدی  در گفت‌وگو با «حمایت» ضمن بیان اینکه جلسه هیات وزیران مطابق قانون با حضور 16 نفر از اعضا صاحب رای (وزرا) دولت رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق عده حاضر معتبر است، اظهار می‌دارد:  هیات وزیران با حضور 18 وزیر، معاونین رییس جمهوری (10 معاون)، معاون اول رییس جمهوری، رییس سازمان صدا‌وسیما، رییس کل بانک مرکزی، رییس دفتر رییس‌جمهوری، دبیر هیات دولت و رییس مرکز امور زنان و خانواده تشکیل می‌شود. جلسه هیات وزیران مطابق قانون با حضور 16 نفر از اعضای صاحب رای (وزرا) دولت رسمیت پیدا می‌کند و تصمیمات با اکثریت مطلق عده حاضر معتبر است.  این کارشناس حقوقی  در ادامه می‌افزاید: ماده 2 آیین‌نامه داخلی هیات دولت مقرر می‌دارد برخی افراد حق حضور دائم را دارند از جمله: رییس‌جمهوری، معاون اول، وزرا، معاونین حقوقی، نظارت راهبردی، توسعه مدیریت و منابع انسانی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان صداوسیما و دبیر هیات دولت به اضافه اشخاص دیگری که مربوط به موافقت رییس جلسه (رییس‌جمهور یا معاون اول) است. وی می‌افزاید: مسئولیت وزرا چند دسته است ابتدا مسئولیت فردی است که شامل اداره وزارتخانه مربوط و کلیه ماموریت‌ها و وظایف قانونی وزارت‌خانه با وزیر است، همچنین حق وضع و صدور بخشنامه در حدود وظایف مربوط و مصوبات هیات وزیران که نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.

  مسئولیت مشترک هیات وزیران

ملک‌‌محمدی در خصوص مسئولیت مشترک هیات وزیران می‌گوید: اولین مسئولیت مشترک هیات وزیران مربوط به انجام وظایف اداری و تامین اجرا قوانین و تنظیم سازمان‌های اداری می‌شود که مطابق با اصل 138 قانون اساسی نباید با روح قوانین مخالف باشد. وظیفه بعدی صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری مطابق با اصل 139 قانون اساسی است. این کارشناس حقوقی با اشاره به اصل 137  قانون اساسی بیان ‌می‌دارد: وزرا در برابر رییس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های نظارتی پاسخ‌گو هستند. طبق اصل 137 قانون اساسی هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رییس‌جمهوری و مجلس است و در اموری که به تصویب هیات وزیران می‌رسد مسئول اعمال دیگران نیز به‌شمار می‌رود.

  حضور شهردار پایتخت در جلسات

این مشاور حقوقی با بیان اینکه شهردار پایتخت جزو هیات دولت محسوب نمی‌شود، می‌افزاید: شرکت در جلسات هیات دولت مشروط به موافقت رییس جلسه است که در ماده 2 آیین‌نامه داخلی هیات دولت مقرر شده است.  ملک‌‌محمدی ادامه می‌دهد: در برهه‌ای شهردار اسبق تهران با موافقت رییس‌جمهوری وقت در جلسات هیات دولت شرکت می‌کرد اما در دوره‌های بعد و این دوره چنین نظری اعلام نشده است. البته مطابق وظایف و اختیارات قانونی که بر ‌عهده شهردار پایتخت است، به‌ منظور تعامل و همکاری و هماهنگی در اداره بهتر پایتخت مفید است که از شهردار تهران دعوت به عمل آید تا وی نیز بتواند در جلسات شرکت کند؛ خصوصا که بسیاری از وظایف شهردار با سایر مراکز و مراجع و وزارت‌خانه‌ها تداخل دارد یا حد‌اقل ضرورت همکاری و هماهنگی به‌ چشم می‌خورد و اصولا شهردار می‌تواند بار سنگین اجرایی دولت در اداره شهر و مسائل جانبی و اجرایی بسیاری از دوائر دولتی را برعهده بگیرد تا دولت بهتر و بیشتر بتواند به وظایف امور حاکمیتی خود بپردازد و در حقیقت بسیاری از وظایف تصدی‌گری (در حوزه‌ی عمل شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها و غیره) را برون‌سپاری کند.

  نظارت بر کار وزیران

یک کارشناس حقوقی دیگر نیز در خصوص اختیارات وزیر می‌گوید: اختیارات در مقابل محدودیت است و اصولا مسئولیت با اختیارات توامان وجود دارد. مسعود شاه‌چراغی در ادامه با بیان اینکه مطابق اصل 134 قانون اساسی ریاست هیات وزیران با رییس جمهوری است، می‌افزاید: این رییس‌جمهوری است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم‏های وزیران و هیات دولت می‌پردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط‏مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می‌کند. شاه‌چراغی با تاکید بر اینکه رییس‌جمهوری در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران است، اظهار می‌دارد: در موارد اختلاف ‌نظر یا تداخل در وظایف قانونی دستگا‏ه‏های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیات وزیران که به پیشنهاد رییس جمهور اتخاذ می‌شود لازم‏الاجرا است. وی اضافه می‌کند:‌ همچنین مطابق اصل 137 هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رییس‌جمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیات وزیران می‌رسد مسئول اعمال دیگران نیز هست. مطابق ماده 53 قانون محاسبات عمومی اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله در پرداخت هزینه‌ها بر ‌عهده وزیر است. شاه‌چراغی در ادامه عنوان می‌کند: اعتبار هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده با پیشنهاد وزرای ذی‌ربط، قابل مصرف است. اصل 133 قانون اساسی نیز در این خصوص مقرر می‌دارد حدود اختیارات هر یک از وزرا را قانون تعیین می‌کند بنابراین برای هر یک از وزرا حسب نوع فعالیت وزارتخانه متبوع، اختیارات توسط قانون تعیین شده است، یعنی در قانون ایجاد آن وزارتخانه تعیین و مقرر شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرپرست، قائم‌مقام وزیر محسوب می‌شود و اختیارات وی را دارد؟ می‌گوید: در اصل 135 قانون اساسی تعریف شده است که رییس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای سه ماه سرپرست تعیین کند. بنابراین اختیارات سرپرست مقرر شده است و عنوان قائم‌مقام در قانون اساسی یا قوانین عادی نیامده است. اختیارات سرپرست در حدود اختیارات وزیر است اما به علت موقتی و کوتاه بودن آن بالطبع نمی‌تواند برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت داشته باشد یا تغییرات اصولی و پایه‌ای انجام دهد. اما تاکنون نسبت به محدودیت اختیارات سرپرست قانون وضع نشده است البته اکنون نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی طرح تعیین حدود و اختیارات سرپرستان وزارت‌خانه‌ها را به صورت دوفوریتی تهیه و تقدیم مجلس کردند که دو فوریت آن رای نیاورد بنابراین هنوز در دستور مجلس قرار نگرفته است.

  بررسی تخلفات وزیر

وظیفه هماهنگی هیات وزیران با رییس‌جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم‏های وزیران و هیات دولت می‌پردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط‏مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می‌کند. این حقوقدان همچنین بیان می‌کند: در موارد اختلاف‌نظر یا تداخل در وظایف قانونی دستگا‏ه‏های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیات وزیران که به پیشنهاد رییس‌جمهور اتخاذ می‌شود لازم‏الاجرا است. شاه‌چراغی  در پایان می‌افزاید:‌ همان ‌طور که اصل 136 رییسجمهور می‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیات وزیران تغییر کند باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیات وزیران تقاضای رای اعتماد کند.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نحلیل حقوقی حدود وظایف و اختیارات سرپرست وزارتخانه
مسئولیت سرپرست وزارتخانه در برابر مجلس
فصل جدید تعامل سازنده دولت و مجلس با دست رد نمایندگان به رفتارهای قیم مآبانه
پایان ماراتن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی
با عدم رای اعتماد مجلس به 3 وزیر پیشنهادی، 18 وزیر پیشنهادی احمدی نژاد مجوز ورود به کابینه دهم را دریافت کردند
مجلس بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد را آغاز کرد
لاریجانی: دستورات رهبری فضایی جدید از امید آفرید-تبیین معیار بررسی وزیران
تحلیل روسها درباره انتخاب کابینه جدید؛ کابینه جدید، انتخاب میان وفاداری و تخصص

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای شماره 27 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مواد 18 و 44 و 61 مصوبه شماره 1388/11/14-10809/3/7 شورای اسلامی شهر برازجان آنچه درباره هبه و شرایط کلی آن باید بدانیم مجازات پخش تصاویر و فیلم افراد در فضای مجازی چیست؟ شرکت مددجویان زندان‌های استان تهران در حماسه اردیبهشت ۹۶ فردا؛ گردهمایی مترجمان رسمی با حضور معاون حقوقی مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ حنی مردم موجر هم نمی تواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجاره ای باشد مجازات در چه صورت مشمول تخفیف می شود ؟ مرد همسر کش: زنم داخل شکم من GPS کار گذاشته بود رای شماره 591 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره 1391/10/12-1002 شورای اسلامی شهر قوچان تفاوت های حکم حضوری و غیابی چیست؟ رای شماره 1353 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای جیرفت و کهنوج کدام استان ها کمترین و بیشترین محکومان غیر عمد را دارند؟ تعیین تکلیف بستر و حریم رودخانه‌ها ظرف یک ماه آینده ساردوئیه جیرفت، شهری بدون طلاق اجرای مدل تعادلی فرهنک سازمانی در دادگستری های سراسر کشور قضات مقصر اگر یکی از همسایگان شارژ ساختمان را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟ هرگونه اقدام تبلیغاتی از فردا ، جرم محسوب می شود تامین اجتماعی بخشنامه اصلاح احکام بازنشستگان پیش از موعد را ابلاغ کرد