×

آثار مثبت عید دیدنی را جدی بگیریم

آثار مثبت عید دیدنی را جدی بگیریم

یکی از آداب پسندیده روزهای نوروز دید و بازدید است این فرصت ارزشمند در زمانه‌ای که تکنولــوژی ارتــــباط‌های خانوادگی را کمتر کرده است می‌تواند نقطه اتکایی برای خانواده‌ها باشد « محسن محمدی» روانشناس در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهد

آثار-مثبت-عید-دیدنی-را-جدی-بگیریم

 یکی از آداب پسندیده روزهای نوروز دید و بازدید است. این  فرصت ارزشمند  در زمانه‌ای که تکنولــوژی ارتــــباط‌های خانوادگی را کمتر کرده است می‌تواند نقطه اتکایی برای خانواده‌ها باشد.« محسن محمدی» روانشناس در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهد.

دید و بازدید  خصوصا در ایام نوروز چه تاثیری بر روح انسان‌ها دارد؟

 در سال‌های اخیر  پیشرفت تکنولوژی سدی در برابر ارتباط‌های عاطفی شده است به طوری که برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از طریق فضای مجازی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و از احوال هم با خبر باشند. البته دوری از یکدیگر بر خلاف فرهنگ و مذهب ماست. بر این اساس یکی از مهم‌ترین نیازهای روانی افراد در هر سن  داشتن رابطه رو در رو است بر اساس آن افراد به صورت رو در رو با یکدیگر ملاقات می‌کنند و با صحبت کردن تبادل نظر داشته باشند این در حالی است که در فرهنگ ما بهانه‌های مختلفی برای دید و بازدید افراد دارد. بنابراین به نوعی نیاز عاطفی به ارتباطات اجتماعی داریم.  شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که با دیدن یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان احساس شعف کرده اید و به ناگاه روحیه شما عوض شده است. از این رو باید گفت انزوا و تنهایی و دوری از افراد بیماری های روحی را افزایش می‌دهد. بر این اساس ارتباطات خانوادگی باید جدی گرفته شودو بزرگ ترهای خانواده سعی کنند وابستگی های عاطفی را به ویژه در فرزندان خود تقویت کنند و با دید و بازدیدهایی که در ایام نوروز انجام می دهند به نسل آینده آداب و رسوم و فرهنگ کهن ایرانی را بشناسانند.

در زمانه‌ای که جوان‌ترها سعی دارند تا خود را با ابزار تکنولوژی سرگرم کنند باید با آنان چگونه برخورد کرد؟

والدین از کودکی ارتباط‌های اجتماعی را به فرزندان خود بیاموزند و جوانان خود را به داشتن صله رحم تشویق کنند از این رو  توصیه می‌شود، کوچکترها به ملاقات بزرگترها بروند و آنان را تکریم کنند و  تا حد امکان این سنت دید و بازدید را حفظ کنند.

چرا برخی جوانان به شبکه‌های اجتماعی بیشتر از دیدار رو در رو علاقمندند؟

در سال‌های اخیر کاهش مراوده‌های اجتماعی موجب شده است تا افراد در شبکه‌های اجتماعی به دنبال برآورده کردن نیازهای عاطفی باشند، به سرعت  جذب آن می‌شوند و از این روش می‌خواهند اضطرابی که ناشی از کمبود عاطفه است را جبران کنند. بنابراین به سمت و سوی ارتباط‌های غیرکلامی از طریق روش‌های مجازی می‌روند. ارتباطات چشم در چشم اثر بالاتری دارد، بهترین نوع ارتباط حضوری است این روش به  احساس امنیت روانی منجر می‌شود.

ساده زیستی در افزایش ارتباطات اجتماعی چه تاثیری دارد؟

اگر دید و بازدیدها به صورت صمیمانه و بدون سوء‌برداشت انجام شود می‌تواند زمینه ساز کمک به یکدیگر و برطرف کننده مشکلات خانواده‌ها و بستگان باشد. ضمن آن که باید شرایط فعلی اجتماع را هم در نظر بگیریم و توقعات ناپسند را به یکدیگر تحمیل نکنیم. ساده زیستی می‌تواند عاملی برای افزایش رفت و آمدها و بهره مندی از مزایا و برکاتی  این رفت و آمدها. در گذشته فضای زیستی محدود باعث راحت و سهل شدن دیدارها شده بود اما امروزه به دلیل بعد مسافت و افزایش گرفتاری ها تا حدودی رفت و آمدها مشکل شده است ضمن آن که امروزه محتوای میهمانی ها هم به سادگی گذشته نیست و همین امر یکی از عوامل کم شدن دید و بازدیدهاست.

آیا می‌توان دید و بازدیدهای نوروزی را عاملی برای استحکام خانواده‌ها دانست؟

دید و بازدیدهای نوروزی فرصتی مناسب است که بتوانیم به اقوام و بستگانی که کمتر به دیدن آنها رفته ایم سربزنیم، باید گفت رفت وآمدهای فامیلی، پیوندهای خانوادگی را استحکام می بخشد و روابط عاطفی و خویشاوندی و خانوادگی را تداوم می دهد.  در طول قرن‌ها متناسب با  موقعیت‌هایی که پیش می‌آید افراد خودشان را با رفتارهای فرهنگی انطباق می‌دهند و چون تغییرات اجتماعی به کندی  صورت می‌گیرد سنت‌ها و رفتارهای فرهنگی نهادینه شده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.