×

انتشار دستورالعمل توزیع آگهی های دولتی

انتشار دستورالعمل توزیع آگهی های دولتی

در پیروی از سیاست شفاف‌سازی و جلب مشارکت در طرح پیشنهادها نسبت به شیوه‌های کاربردی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، «پیش‌نویس دستورالعمل انتشار آگهی‌های دولتی» به منظور اطلاع‌رسانی و دریافت نظرات صاحب‌نظران این حوزه منتشر شد

انتشار-دستورالعمل-توزیع-آگهی-های-دولتی وکیل 

در اجرای بند 5 از ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین‌نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد:

واژه «نشریه» در تمام بخش‌های این آیین‌نامه به مفهوم  نشریه چاپی و الکترونیکی و خبرگزاری مطابق با قانون اصلاح ماده (1) قانون مطبوعات به شماره 50432/104 تاریخ 88/10/8 است.

1. تعیین ضوابط و مقررات توزیع و نشر انواع آگهی‌های دولتی در داخل و خارج از کشور از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین  نشریات دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات مکلف به اجرای این ضوابط هستند.

2. کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون ذکر نام نشریه، اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها و عدالت در حمایت از رسانه‌ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می‌نماید.

3. آگهی دولتی به نشریات واجد شرایطی تعلق می‌گیرد که اسامی آن‌ها هر سال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود. نشریات چاپی شامل نشریات محلی، استانی، منطقه‌ای و سراسری در صورت احراز موارد ذیل واجد شرایط خواهند بود:

1-3) در حال انتشار باشند.

2-3) حداقل شش ماه بطور منظم مطابق با دوره انتشار و گستره توزیع مصوب خود منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته باشند.

3-3) همواره دارای 8 صفحه یا بیشتر باشند.

هرگاه نشریه‌ای فاقد یکی از موارد فوق شود، تا رفع آن مورد، واجد شرایط تلقی نمی‌گردد.

4. تعرفه نرخ آگهی‌های دولتی در اسفندماه هر سال برای سال بعد، بر اساس رتبه‌بندی نشریات و خبرگزاری‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و به کلیه نشریات و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. (رتبه­‌بندی نشریات سراسری در 5 طبقه، نشریات غیرسراسری و رسانه­های مجازی هر یک در 3 طبقه)

تبصره: تعرفه مذکور مبنای محاسبه آگهی‌های دولتی خواهد بود و در صورت لزوم در شهریورماه هر سال بازنگری و اصلاحیه آن صادر می‌گردد.

5. رتبه‌ هر یک از  نشریات، همزمان با ابلاغ تعرفه و یا اصلاحیه آن، بر اساس شاخص‌های ذیل تعیین می‌شود.

6. رتبه‌ خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری با توجه به تعداد بازدید کننده و کیفیت، تعیین و تعرفه درج آگهی در آن‌ها بر مبنای واحد پیکسل محاسبه می‌شود.

اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتشار آگهی دولتی

7. سفارش چاپ آگهی دولتی برای نشریات سراسری با مبدا مرکز از طریق اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی صورت می‌پذیرد.

8. سفارش چاپ آگهی‌ها با مبدا استانی، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ذیربط صورت می‌پذیرد و در توزیع آن، صرفاً نظر مراجع زیر نافذ است:

1-8) در نشریات محلی (نشریات چاپی با گستره توزیع یک شهرستان یا استان): اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همان استان

2-8) در نشریات منطقه‌ای (نشریات چاپی با گستره توزیع چند استان): اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی که دفتر مرکزی نشریه در آنجا واقع است.

3-8) در نشریات سراسری: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همان استان. ضمناً ادارات کل استان‌ها حداکثر تا سقف 30% از مبلغ کل شش ماهه آگهی‌های خود را می‌توانند به نشریات سراسری تخصیص دهند.

9. با هدف حمایت از نشریات استانی، نشریات منطقه‌ای صرفاً در استانی که دفتر مرکزی آنها واقع است در اولویت اول تخصیص آگهی دولتی قرار دارند در سایر استان‌های گستره توزیع، بعنوان اولویت دوم خواهند بود.

10. درج آگهی دولتی در ویژه‌نامه‌های استانی نشریات سراسری مجاز نیست.

11. به نشریاتی که در گستره مصوب خود توزیع نمی‌شوند و یا مطابق دوره انتشار مصوب منتشر نمی‌گردند آگهی دولتی تعلق نمی‌گیرد.

12. توزیع آگهی توسط اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی باید به نحو ذیل باشد:

1-12) حداقل 50درصد مبلغ کل عملکرد شش‌ماهه به گروه نشریات رتبه اول و دوم اختصاص داده شود. (توزیع آگهی توسط ادارات کل استانی برای جدول نشریات غیرسراسری نیز مشمول همین قاعده است)

2-12) بیشترین مبلغ تعلق گرفته به نشریه هر رتبه، نباید بیش از دو برابر مبلغ تعلق گرفته به آخرین نشریه همان رتبه باشد.

13. کلیه نشریات با هر گونه دوره انتشار، در صورت عدم مغایرت با قوانین آگهی مورد سفارش، قابلیت درج آگهی‌های دولتی را دارند، مشروط به آن که در شش ماه منتهی به تاریخ سفارش به صورت مرتب منتشر شده باشند.

چنانچه نام این نشریات در فهرست رتبه‌های مختلف قرار نداشت، مشمول رتبه آخر می‌شوند.

14. آگهی‌های مخاطبان تخصصی می‌تواند به ماهنامه‌های تخصصی نیز تعلق گیرد.

15. نشریات متقاضی که حداقل 6 ماه به صورت منظم منتشر شده باشند، درخواست رسمی خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیم می‌کنند. (نشریات سراسری و رسانه‌های الکترونیکی به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و نشریات محلی و منطقه‌ای به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی که دفتر مرکزی نشریه در آن واقع است)

16. به منظور شفافیت، نحوه توزیع شش ماهه آگهی‌ها در فروردین و مهرماه هرسال به صورت عمومی و به تفکیک سراسری و استان‌ها اطلاع‌رسانی می‌گردد. (گزارش اول شامل: نام رسانه، رتبه، جمع کادر آگهی، مبلغ کل،  و گزارش دوم شامل: نام دستگاه، مبلغ کل و تعداد آگهی‌های آن)

وظایف دستگاه‌های اجرایی در انتشار آگهی دولتی

17. به منظور سفارش چاپ آگهی دولتی در نشریات رعایت موارد ذیل ضروری است:

1-17)درخواست درج آگهی در سربرگ اداری آگهی دهنده تنظیم شود.

2-17) در سفارش درج آگهی موارد ذیل مشخص باشد:

شماره‌نامه آگهی‌دهنده- تاریخ ارسال- موضوع آگهی- تعداد نشریات مورد تقاضا- تعداد نوبت درج در هر نشریه و جمع کل آن‌ها- تاریخ‌های درج- محل درج- شماره تلفن واحد سازمانی آگهی دهنده- سایر ملاحظات.

3-17) متن آگهی، تایپ و توسط آگهی‌ دهنده تنظیم و نسخه مکتوب آن به انضمام فایل الکترونیکی ارسال شود. در صورت نیاز به درج آرم دستگاه، ضرورت دارد عین آرم و ملحقات آن به طور رنگی و واضح در صدر متن آگهی قرار گیرد و عبارت «درج همراه با آرم» پس از تعیین محل درج آگهی، در نامه درخواست قید شود.

4-17) هر فقره آگهی که موضوع مستقل دارد، طی درخواست مستقل سفارش داده شود.

5-17) متن آگهی حداقل 3 روز اداری قبل از تاریخ درج مورد درخواست، تحویل گردد.

6-17) در صورت نیاز به درج تیتر آگهی در صفحه نخست نشریه، عبارت « تیتر صفحه اول دارد» در نامه مورد درخواست تصریح شده و عبارت تیتر مورد نظر به طور مشخص و جداگانه در صدر متن آگهی قید گردد.

7-17) درج آگهی در نشریات چاپی به تناسب قیمت از زیاد به کم در صفحات اول، آخر، دوم یا سوم و داخلی تعریف می‌شود. در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نیز به تناسب لایه و هر لایه با اسکرول مشخص می‌شود.

تبصره: با توجه به تفاوت‌ها یا تغییرات فنی نشریات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً نسبت به تغییرات پیش‌بینی نشده تصمیم‌گیری می‌نماید.

18. هزینه آگهی توسط دستگاه‌های اجرایی صرفاً به شماره حساب اعلام شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود که  به نام نشریه یا صاحب امتیاز یا وکیل وی (در صورت ارایه وکالتنامه رسمی) خواهد بود.

19. دستگاه‌های اجرایی هزینه آگهی های سفارش داده شده خود را حداکثر ظرف مدت یک‌ماه  از تاریخ درج آگهی پرداخت و از ارجاع نماینده نشریات به سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا برندگان معاملات خودداری کنند.

20. درج آگهی دولتی در نشریات واجد شرایط و ارجاع مخاطبان به سایر رسانه‌ها، شامل درون سازمانی و غیره، صرفاً پس از درج یک نوبت نسخه کامل آگهی مورد پذیرش خواهد بود.

21. تحویل آگهی توسط نماینده دستگاه‌های اجرایی انجام می‌پذیرد و مسئولیت رعایت مقررات مربوط، به عهده آگهی دهنده است. در صورتی که مغایرت با مقررات ملاحظه شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند جهت رفع آن، اقدام لازم را انجام دهد.

وظایف مطبوعات

22. آگهی دولتی بین نشریاتی توزیع می‌شود که تقاضای کتبی مدیر مسوول آن در استان تهران به مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و در سایر استان‌ها به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده و مورد موافقت قرار گرفته باشد.

23. نشریات مکلفند آگهی‌های دریافتی را در صفحات معمول نشریه و مطابق شمارگان، درج و در گستره مصوب، توزیع نمایند. درج شماره صفحه متوالی و تاریخ روز در کلیه صفحات نشریات ضروری است. چنانچه نشریه توزیع شده فاقد متن آگهی باشد نام آن نشریه به مدت شش ماه از فهرست واجدین شرایط حذف خواهد شد.

24. نشریات متقاضی چنانچه آگهی‌های ارسالی را به صورت گزینشی پذیرش و درج نمایند به مدت شش ماه از فهرست واجدین شرایط دریافت آگهی دولتی خواهند شد.

25. هر فقره آگهی دولتی باید به تعداد نوبت درخواستی در تاریخ، صفحه و اندازه مقرر درج و حداکثر ظرف مدت سه روز توسط نماینده نشریه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس ظرف یک هفته به دستگاه آگهی دهنده ارائه شود.

26. آگهی‌ها باید مطابق تاریخ سفارش داده شده درج شوند و چنانچه امکان درج در تاریخ درخواستی نباشد، نشریه موظف است هماهنگی‌های لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه آگهی دهنده انجام دهد.

27. هرگونه مغایرت با سفارش دستگاه که در نحوه درج آگهی صورت گیرد، منجر به تقلیل مبلغ آن نسبت به تعرفه دولتی خواهد شد. مرجع کارشناسی و تشخیص مغایرت و میزان تقلیل هزینه آگهی، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها می‌باشند.

28. مدیران مسئول مکلفند آرشیو کامل آگهی‌های دولتی مندرج در نشریه خود را بر مبنای تاریخ انتشار، به مدت دو سال در دفتر مرکزی نگهداری نمایند.

29. چنانچه در سفارش درج آگهی به جای ذکر تاریخ، از عبارت‌هایی نظیر «اولین فرصت» استفاده شود، درج آن حداکثر 3 روز اداری پس از دریافت سفارش الزامی است.

30. سفارش درج تیتر در صفحه اول اصولاً به منزله اختصاص یک کادر در صفحه اول است،  مگر آن که در سفارش دستگاه، ابعاد دیگری قید شده باشد.

31.  چنانچه آگهی درج شده از میزان سفارش کمتر باشد، میزان درج، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

ارسال آگهی به نشریات و نحوه محاسبه حق‌الدرج

32. کلیه آگهی‌های دستگاه‌های اجرایی مطابق با جداول رتبه‌بندی نشریات در تعرفه نرخ آگهی‌های دولتی محاسبه می‌شوند.

33. آن بخش از آگهی‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی ملزم به پرداخت وجه آن هستند مطابق تعرفه ذیربط محاسبه و مبلغ آنها به صورت پیش پرداخت توسط اشخاص، واریز می‌شود. این آگهی ها به شرح ذیل به جراید ارسال می‌شوند:

1-33) در خصوص ثبت‌شرکت‌های سهامی خاص یا عام، نام نشریه در اساسنامه شرکت یا موسسه متقاضی مشخص شده و ضرورت دارد آگهی صرفاً به نشریه تعیین شده ارسال شود.

2-33) برای شرکت‌ها و موسسات دولتی که سهامی عام یا خاص هستند ضابطه فوق صرفاً در خصوص تغییرات ااسنامه وجود داشته و انتشار سایر آگهی‌های آنها مطابق با ضوابط عمومی نشر آگهی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد.

3-33) آگهی ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود و آگهی‌های ادارات اجرا و ثبت مناطق، شامل: مزایده‌، افراز، ابلاغ‌، تحدیدحدود اختصاصی و فقدان سند و نوبتی ماده 147- 148 برای نشریات واجد شرایط توزیع می‌شود.

4-33) نظر به جنبه عمومی آگهی‌های نوبتی سه ماهه و تحدید حدود عمومی، هزینه این دو گروه مطابق با نرخ صفحات داخلی جداول رتبه‌بندی آگهی‌های دولتی محاسبه می‌شود.

34. آگهی‌های دادگستری شامل دو بخش حقوقی و کیفری است.

1-34) آگهی های حقوقی،  مطابق با تعرفه محاسبه شده و مبلغ آنها به صورت پیش پرداخت توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که ملزم به پرداخت وجه آنها هستند، واریز می‌شود.

2-34) آگهی های کیفری از طریق دادگاه‌های جزایی و انقلاب و دادسراها سفارش داده شده و هزینه آنها پس از درج مطابق تعرفه توسط امورمالی دستگاه ذیربط پرداخت می‌شود.

تبصره: در آن گروه از آگهی‌های ثبتی و یا دادگستری که لازم است نقشه محل همراه با متن آگهی چاپ شود و مبلغ آن توسط اشخاص پیش پرداخت می‌شود، متن آگهی بر مبنای کادر محاسبه شده و تعداد کادر نقشه با توجه به اندازه آن تعیین و مبلغ آگهی به ازای هر کادر مطابق با تعرفه محاسبه می گردد.

35. نظارت بر رعایت این آیین‌نامه بعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای استانی آن خواهد بود.

36. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها موظفند انتشار هرگونه آگهی دولتی در رسانه‌ها خارج از گردشکار یادشده را رصد و به منظور جلوگیری از تداوم آن، موضوع را به مراجع ذیربط گزارش نمایند.

این آیین‌نامه در 36  ماده و سه تبصره تنظیم و از تاریخ صدور لازم‌الاجرا است.

برای مشاهده نحوه محاسبه رتبه­ نشریات برای جدول نرخ آگهی­‌های دولتی http://press.farhang.gov.ir/کلیک کنید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.