بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
سنجر فخری
آدرس : تهران - خیابان استاد مطهری - خیابان میرعماد - نبش کوچه چهارم - ساختمان 280 - طبقه 3 واحد 16
تلفن تماس :
تلفن همراه : 09121088950
وب سایت وب سايت سنجر فخری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
سید میثم حاجی سیدی
آدرس : تهران-کارگر شمالی ، پایین تر از مرکز قلب ، جنب کوچه آراسته ،پلاک 1765، واحد4
وب سایت سید میثم حاجی سیدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
شاپور محمد حسینی
آدرس : اهواز - زیتون کارمندی - بلوار پاسداران - نبش خیابان زاهد - ساختمان کوهرنگ - ط 4 - دفتر وکالت
وب سایت شاپور محمد حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
حسین باقرزاده
آدرس : اردبیل میدان شهید باکری نبش خیابان فلسطین ساختمان اداری خورشید طبقه دوم واحد 22 دفتر وکالت حسین باقرزاده
وب سایت حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

دیدگاه قانون گذار نسبت به استعمال قلیان

ارسال شده توسط : سنجر فخری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 06-01-1393
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
دیدگاه قانون گذار نسبت به استعمال قلیان

 تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که یک‌بار مصرف دخانیات از طریق قلیان مساوی است با مصرف ده‌ها نخ سیگار. خطر مصرف دخانیات از طریق قلیان از یک طرف و ایجاد محیط‌های فسادآور از طرف دیگر باعث دخالت قانون‌گذار در این زمینه شده است. چنان‌که مصرف این مواد در اماکن عمومی به عنوان جرم تلقی شده است. البته این عمل را می‌توان به عنوان شبه‌جرم شناخت چراکه مجازات آن تنها جزای نقدی خواهد بود. ماموران و متصدیان اماکن عمومی هم طبق قانون موظف به همکاری با وزارت بهداشت در برخورد با عاملان مصرف قلیان هستند.

امروزه پیشگیری بهتر از درمان است. فرهنگ‌سازی و ایجاد اهرم‌های نظارتی قوی بهتر از مجازات این عمل است. تبلیغات منفی در قبال مصرف دخانیات از طریق قلیان و نشان دادن مضرات این عمل نیز عملی مفید است. افزایش قیمت مواد دخانی نیز احتمالا باعث کاهش رغبت مصرف‌کننده قلیان خواهد شد.

  مستند قانونی منع مصرف قلیان

یک کارشناس حقوق با بیان اینکه افزایش مصرف دخانیات و مرگ و میرهای ناشی از استعمال این مواد موجب شد تا قانون‌گذار ما آن را ممنوع کند اظهار می‌دارد: در سال 1385 مجلس شورای اسلامی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را به تصویب رساند. عادل رحمتی ادامه می‌دهد: در این قانون بطور مستقیم به استفاده از قلیان اشاره‌ای نشده است. اما بطور کلی مواد دخانی موضوع احکام این مقرره هستند.

 وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات توسط قلیان نیز مصداق استعمال مواد دخانی است می‌گوید: طبق موازین قانونی مصرف دخانیات از جمله از طریق قلیان به خودی خود و مستقلا جرم محسوب نمی‌شود. برای مجرمانه تلقی شدن عمل مصرف‌کننده وسیله قلیان این عمل باید در محل‌های عمومی انجام شود.

رحمتی به تبصره 1 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اشاره کرده که برای مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی مبلغ 220 هزار تا 430 هزار ریال جریمه تعیین کرده است.

  آیین‌نامه مبارزه با دخانیات

این کارشناس ارشد در رابطه با آیین‌نامه مبارزه با دخانیات می‌گوید: قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در ماده 18 اعلام کرد که آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه به وسیله وزارت بهداشت‌، درمان وآموزش پزشکی و با همکاری شرکت دخانیات ایران تدوین و به‌تصویب هیات‌ وزیران می‌رسد. در حالی که دقیقا یک سال بعد آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به تصویب رسید.

 رحمتی می‌افزاید: همان‌طور که گفته شد استعمال دخانیات توسط قلیان در اماکن عمومی به‌عنوان تنها مصداق جرم مربوط به استعمال قلیان به‌شمار می‌رود. آیین‌نامه مذکور تک‌تک عناصر این جرم را بیان کرده است. براین مبنا بند 5 ماده 1 آیین‌نامه اخیر محصولات دخانی را معرفی می‌کند.

به گفته وی طبق بند5 ماده 1 این آیین‌نامه، مواددخانی هر ماده یا فرآورده‌ای را شامل می‌شود که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل‌دهنده آن گیاه توتون یا تنباکو یا مشتقات آن (به استثنای مواد دارویی مجاز ترک دخانیات به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) باشد.

 بلافاصله بند بعدی آیین‌نامه فوق عمل استعمال دخانیات را تعریف کرده است.

وی عنوان می‌کند: بنابراین استعمال دخانیات هرگونه مصرف مواد دخانی از قبیل دودکردن، مکیدن، جویدن یا استنشاق از راه بینی و دهان به حساب می‌آید.

این کارشناس حقوق کیفری درباره مفهوم اماکن عمومی می‌گوید: در بند 8 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات نیز مفهوم اماکن عمومی بیان شده است. مطابق این بند، اماکن عمومی عبارتند از محل‌هایی که مورداستفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است، از قبیل اماکن متبرکه دینی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، فضاهای عمومی مهمان‌خانه‌ها و مهمان‌سراها و میهمان‌پذیرها، خوراک‌سراها (رستوران‌ها)، قهوه‌خانه‌ها، کارخانجات، گنجینه‌ها (موزه‌ها)، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی، اماکن ورزشی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه‌عمومی، موسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و شهرداری‌ها و هر نوع مرکز و محل جمعی دیگر.

وی اضافه می‌کند: آیین‌نامه اخیر در تایید مقررات قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، تاکید کرده است که به‌منظور حفظ سلامت عمومی به‌ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.

رحمتی متذکر می‌شود که که براساس آیین‌نامه هر سه سال یکبار، حداقل و حداکثر جزای نقدی مقرر برای استعمال دخانیات توسط وسایل گوناگون نظیر قلیان، به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی براساس نرخ رسمی تورم سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، با تصویب هیات وزیران افزایش می‌یابد.

بر اساس ماده 10 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، جرایم هرگونه تبلیغات مغایر با قانون یاد شده و آیین‌نامه اجرایی آن دو میلیون و 150 هزار تا 215 میلیون ریال تعیین شده است.

همچنین براساس ماده 11 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، جرایم فروش و عرضه دخانیات از سوی افراد فاقد پروانه فروش، عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب و تکرار عدم پرداخت مالیات 000/150/2 تا 000/000/130 ریال تعیین شد.

همچنین طبق ماده 12 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فروشندگان یا عرضه کنندگان دخانیات به افراد زیر 18 سال یا به واسطه این افراد از مبلغ 430 هزار تا دو میلیون و 150 هزار ریال و در صورت تکرار 43 میلیون ریال جریمه خواهند شد.

  وظایف ماموران و متصدیان اماکن عمومی

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه برای اجرای بهتر مبارزه علیه دخانیات به کمک برخی از ماموران و اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز است بیان می‌کند: آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است. چنان‌که مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر اماکن مندرج در قانون برعهده مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوط گذاشته شده است .

محمد نوری ادامه می‌دهد: برای اثربخشی این اقدامات بر روی مصرف‌کنندگان مواد دخانی از طرق مختلف و از جمله قلیان، متصدیان، کارفرمایان و مسئولان اماکن عمومی موظف هستند که تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی در نقاط مناسب و در معرض دید عموم نصب کنند.

وی با تاکید بر اینکه صرف‌نظر از وظایف دوگانه مربوط به متصدیان اماکن عمومی، ماموران وزارت بهداشت نیز مسئولیت‌هایی دارند می‌گوید: به این ترتیب همه ماموران بهداشتی و سایر ماموران در اجرای این قانون موظفند گزارش‌های خود را حسب مورد جرایم موضوع این قانون برای مراجع ذی‌صلاح ارسال کنند.

  روش‌ صحیح برخورد با قلیان

اما آیا تعیین مجازات راه درستی برای مقابله با آثار زیان‌بار قلیان است؟  این وکیل دادگستری در پاسخ می‌گوید: اجرا نشدن مقرراتی که برای مصرف قلیان مجازات تعیین کرده است نشان از آن دارد که مجازات‌های تعیین‌شده هماهنگی لازم با واقعیت‌های اجتماعی را ندارد.

نوری روش برخورد صحیح با استفاده از قلیان، را فرهنگ‌سازی می‌داند و معتقد است: فرهنگ‌سازی و تبلیغ منفی در برابر این عمل نتایج طولانی‌تری را به همراه خواهد داشت.  

وی عنوان می‌کند: چنان‌که آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تاکید کرده است وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی موظف است که فعالیت‌های و خدمات مشاوره‌ای ترک دخانیات را در خدمات اولیه بهداشتی ادغام و زمینه‌های گسترش و حمایت از مراکز مشاوره‌ای و درمانی غیردولتی ترک مصرف مواد دخانی را فراهم کند.

 این وکیل دادگستری در پایان اذعان می‌دارد: همچنین دستگاه‌های اجرایی کشور موظف شده‌اند تا برنامه‌های آموزشی و تبلیغی مصوب ستاد را برای پیشگیری از استعمال دخانیات و مبارزه با آن اجرا کنند. بهتر است

زمینه‌های این عمل خشکیده شود. به‌عنوان مثال بالا بردن مالیات‌ها و قیمت‌های مربوط به مواد مصرفی تا حدودی باعث کاهش رغبت مصرف‌کننده از قلیان خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

فروش دود قانونی است یا غیر قانونی؟
چند درصد مردم مخالف عرضه قلیان هستند؟
قلیان از قهوه خانه ها جمع می شود، اما پیک موتوری می آورد، همراه می شود، مردم خودکفا می شوند!
رای شماره 118 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع ابطال نامه و بخشنامه هایی که متضمن جواز استعمال قلیان در قهوه خانه ها است
ابطال مجوز استعمال قلیان در قهوه خانه ها
توضیحات رییس دادگاه ویژه روحانیت درباره پرونده رسایی، طلبه سیرجانی و موضوع قلیان
بررسی رای حذف قلیان از سفره خانه‌‌ها در گفت‌و‌گو با علی‌اکبر بختیاری مدیر‌کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری
دعوای دولت و دیوان عدالت بر سر قلیان بالا گرفت
خانه نشینی قلیان پس از 450 سال قل قل
عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شد

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مدارک مورد نیاز جهت درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور اعلام شد مجازات های غیر پیشگیرانه اشتغال هر زندانی و دور شدن چند آسیب از خانواده چک در چه صورتی غیر کیفری می شود؟ اگر پدر برای مخالفت با ازدواج دختر تهدید به قتل وی کرد، تکلیف چیست؟ مرد حق دخالت در دارایی و درآمد همسرش‌ را ندارد تعداد زندانیان کشور به 240 هزار نفر رسید نحوه رسیدگی  به جرائم دسته جمعی چگونه است ؟ 194 زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های خیرین هستند منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد نحوه مطالبه مهریه و جهیزیه پس از فوت زوج گرانفروشی رکوددار از تخلفات صنفی است ، تشکیل 64 پرونده تخلفاتی در طرح ضیافت 51 ماده برای ثبت علائم تجاری استخدام های گسترده در شهرداری تهران از نگاه کارشناسان قیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ابطال بخشی از ماده 75 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب 1334 روحیه سازش در میان مردم خراسان شمالی کاهش یافته است سن مصرف مشروبات الکلی در اردبیل به 18 سال رسیده است توقف خودرو از سوی ماموران پلیس رامور بدون احراز تخلف ممنوع شد کاهش جرائم خشن و نزاع دسته جمعی ددر کهگیلویه و بویراحمد