×

بررسی دیه استخوان عضله در قانون مجازات اسلامی

بررسی دیه استخوان عضله در قانون مجازات اسلامی

بررسی دیه استخوان عضله در قانون مجازات اسلامی

بررسی-دیه-استخوان-عضله-در-قانون-مجازات-اسلامی

جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران
بررسی «دیه استخوان عضله» در قانون مجازات اسلامی   

یک حقوقودان و جرم شناس گفت: استخوان عضله اگر بشکند و بدون عیب بهبود یابد یک پنجم دیه است یعنی صد دینار پرداخت می شود واگر آشکار شود یک چهارم دیه شکستن آن یعنی 25 دینار دیه دارد.

بهزاد اکبرآبادی درگفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه، در ادامه بحث دیه استخوان‌ها اظهارکرد: شکستن، خرد کردن و جدا کردن استخوان که در ماده 443 قانون مجازات اسلامی بیان شده و به صورت کلی دیه هایی برای آنها مقرر شده است در صورتی است که برای آن دیه یا حکم خاصی بیان نشده باشد.

وی افزود: مثلا احکام شکستن استخوان ستون فقرات در فصل دوازدهم و شکستن دنده ها در فصل پانزدهم و شکستن استخوان ترقوه در فصل شانزدهم وشکستن استخوان لگن در فصل هفدهم بیان شده است بنابراین نیم توان این موارد را تحت قاعده کلی مذکور در فصل هجدهم درآورد و در روایات نیز برای شکستن برخی از استخوان ها احکام خاصی بیان شده است که بهتر بود مورد تصریح قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مستند شرعی دیه‌های مقرر در این فصل روایتی است که در کتاب ظریف آمده که از جمله آن این است که دیه جابجا کردن استخوان عضو، نصف دیه شکستن آن یعنی 50 دینار است و دیه سوراخ کردن آن یک چهارم دیه شکستن یعنی 25 دینار است، دیه مرفق اگر بشکند و بدون عیب بهبود پیدا کند صد دینار است و اگر ترک بردارد چهار پنجم دیه شکستن یعنی 80 دینار است و اگر استخوان جابجا شود 175 دینار دیه دارد.

اکبرآبادی ادامه داد: اگر مرفق (آرنج) کوبیده شود و عیوب گردد ثلث دیه نفس یعنی 333 دینار و ثلث دینار دیه دارد و اگر استخوان جدا شود 30 دینار دیه آن است، استخوان ساعد اگر بشکند و بهبود پیدا کند دیه آن صد دینار است و اگر دو استخوان ساعد بشکند دیه آن صد دینا راست، اگر یکی از استخوان های زند ترک بردارد چهار پنجم دیه یک استخوان ساعد یعنی 80 دینار پرداخت می شود و دیه آشکار شدن آن، یک چهارم دیه شکستن آن است و دیه جابجا شدن استخوان، صد دینار یعنی یک پنجم دیه دست است، دیه خرد شدن آن اگر بدون عیب بهبودی پیدا کند یک سوم دیه دست یعنی 166 دینار و دو سوم دینار است.

وی افزود: کف دست اگر بشکند و بدون عیب بهبودی پیدا کند دیه آن صد دینار است و اگر کف دست جدا شود یک سوم دیه دست به آن تعلق می گیرد اگر استخوان آن آشکار شود 25 دینار دیه دارد و دیه جابجایی استخوان آن معادل 50 دینار است در مورد شکستن، جابجایی و کوفته شدن استخوان های انگشتان و رگ، ران، ساق پا، مچ پا، قدم، انگشتان پا و ... به همان ترتیبی که گفته شد دیه مقرر شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان عنوان کرد: مفهم این ماده و ماده قبل آن است که اگر استخوان مربوط به عضو باشد که دیه معین ندارد برای شکستن یا جدا کردن آن، ارش پرداخت خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.