×

تابعیت

تابعیت

بحث تابعیت یکی از مهمترین مباحثی می باشد که در چندین سال اخیر به شدت مورد توجه ایرانیان عزیزقرار گرفته است

تابعیت

بحث تابعیت یکی از مهمترین مباحثی می باشد که در چندین سال اخیر به شدت مورد توجه ایرانیان عزیزقرار گرفته است.

نه تنها ایرانیان بلکه مردم خیلی از کشورهای جهاندر خصوص اخذ تابعیت یا اقامت کشورهای دیگر سوال میکنند. نکته شایان ذکر در این رابطه این است که بیشتر افرادی که میخواهند به کشورهای مختلف مهاجرت نمایند اغلب دو مقوله تابعیت و اقامت را با یکدیگر مقایسه می نمایند و دچار سردرگمی می شوند.در مورد بحث تابعیت افراد خبره ای در مقوله حقوق بین الملل فعالیت دارند تعاریف مختلفی از ان ارایه کرده اند. اما مطلبی که مسلم است خصلت سیاسی بودن این موضوع است.زیرا تابعیت حالتی است ناشی از این حقیقت که اشخاص متقاضی به یک ملت یا دولت تعلق دارند.به طورکلی می توان گفت تابعیت عبارت است از یک رابطه سیاسی؛حقوقی  و معنوی که فردی را به دولتی معین مرتبط می سازد.در این رابطه ذکر این نکته لازم است که اصطلاح شهروندی به معنای شهری گری محدودتر از ملیت می باشد. لهذا باید در نظر داشت که برای اخذ تابعیت یک کشور باید در نظر داشته باشیم که دولت چه قوانینی را جهت تبعه شدن درنظر دارد و دولت است که مشخص می کند در این رابطه سیاسی فرد چه مقداردمی تواند از قوانین ان کشور مطیع بوده و می تواند اعتقاد خالصانه نسبت به کشور مد نظر داشته باشد.همچنین از حیث حقوقی و معنوی بودن این بحث باید عنوان شود که تابعیت دارای اثار حقوقی داخلی و بین المللی می باشد.چرا که در نظام بین المللی اتباع یک کشور از حمایت سیاسی دولت خود در خارج و نیز از حمایت کلی قواعد پذیرفته شده مابین دولت خود و دیگر دول برخوردارند.همچنین در نظام داخلی نیز تبعه از طرفی دارای حقوق سیاسی مانند حق رای می باشد و از طرف دیگر از کلیه حقوقی که توسط قوانین مدنی و تجاری وضع شده برخوردار است.

حال اگه از مباحث تخصصی حقوقی در باب تابعیت بگذریم ، باید چند نکته ظریف در باب تفاوت اقامت و تابعیت را بگوییم که به طور عملی میتواند مفید حال عزیزان باشد.

از جمله تفاوتهای تابعیت با اقامت این است که تابعیت قابلیت سلب ندارد برای مثال اگرت شما ایرانی باشید و جرمی کرده باشید ، تابعیت ایرانی شما را سلب نمیکنند اما اگر شما فقط اقامت ایران را داشته باشید و جرمی مرتکب شوید ، دولت میتواند اقامت شما را سلب نماید.نکته حایز اهمیت این است که در مورد امریکا و انگستان و سایر کشورهای سطح بالا نیز همین نکته در باب اقامت و تابعیت صدق میکند. اساسا ، سلب تابعیت در حقوق بین الملل امری قبیح و زشت است لذا کشورها از تبعه کشور خود سلب تابعیت نمیکنند زیرا این کار در عرف حقوقی کاری پسندیده نیست و تبعات منفی دارد.

فرق دیگر تابعیت و اقامت در این است که تابعیت به شما حق رای میدهد چنانچه در فوق هم آمد اما این موضوع که شما اقامت بگیرید ، خود به خود سبب نمیشود شما حق داشته باشید رای دهید.

از دیگر تفاوتهای اخذ اقامت با اخذ تابعیت این است که که کسانی که اقامت دارند به یک سری از مشاغل نمیتوانند مشغول باشند یا به اصطلاح منتسب شوند برای مثال کسی که فقط اقامت امریکا را دارد نمیتواند رییس جمهور این کشور شود اما هر شخص تبعه امریکا غیر یهودی میتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود.

اگر از تفاوتهای اقامت و تابعیت بگذریم ، لازم به ذکر است که معمولا برای اخذ تابعیت دوم شما بایستی اول اقامت آن کشور را بگیرید بعد در مورد تابعیت آن کشور اقدام کنید.برای مثال شما اگر بخواهید تابعیت امریکا را بگیرید اول باید اقامت امریکا را بگیرید.در صطلاح شما اگر بخواهید پاسپورت امریکایی بگیرید اول باید گرین کارت امکا را بگیرید بعدا پس از گذشت 30 ماه ( قانون الان امریکا ) پس از اقامت در امریکا میتوانید برای اخذ پاسپورت امریکایی اقدام کنید.

شما در زمانی که اقامت امریکا دارید ، اگر مرتکب جرم شوید میتوانند شما را اخراج کنند ولی اگر پاسپورت امریکا دارید مرتب جرم شوید معمولا و به خصوص اگر تابعیت اولیه شما سلب شده باشد ، تابعیت امریکایی شما سلب نمیشود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.