×

دادگاه روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» برگزار شد

دادگاه روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» برگزار شد

دادگاه روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» برگزار شد

دادگاه-روزنامه‌ی-«مردم‌سالاری»-برگزار-شد وکیل 

دادگاه روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» برگزار شد

کواکبیان: خلافی مرتکب نشده‌ایم، هدف ما اطلاع‌رسانی بوده است

                                       

پرونده‌ی مصطفی کواکبیان مدیرمسوول روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع در شعبه‌ی ٧٦ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه‌ی مطبوعات رسیدگی شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، در ابتدای جلسه دادگاه نماینده‌ی مدعی‌العموم اتهام مدیرمسوول روزنامه‌ی مردم‌سالاری را نشر مطالب خلاف واقع عنوان کرد و افزود: این روزنامه در تاریخ ٢٩/٧/٨٧ مطلبی را با عنوان «83 درصد مردم به احمدی‌نژاد رای نمی‌دهند» منتشر کرده است که طبق قانون تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی می‌شود.

کواکبیان با قرار گرفتن در جایگاه در دفاع از خود، با بیان این‌که چرا مدعی‌العموم بیشتر از دولت داعیه‌ی این مطلب را دارد؟ اظهار کرد: اگر نشر مطالب به قصد اضرار به غیر باشد باید معاونت حقوقی طرح شکایت کند؛ در حالی که شکایتی صورت نگرفته است.

مدیرمسوول روزنامه‌ی مردم‌سالاری ادامه داد: باید توجه داشت که خبر منتشره، نظرسنجی در رابطه با انتخابات بوده است و این مشخص است که نظرسنجی‌ها نمی‌تواند واقعیت آن‌چه از صندوق رای بیرون می‌آید را بیان کند و از سوی دیگر این موضوع هم نمی‌تواند مبنای واقعیت باشد که منتشرکننده قصد اضرار به غیر داشته است.

وی تصریح کرد: این مطلب در ستون «پشت پنجره» به چاپ رسیده که بیشتر حاوی شنیده‌ها است. هم‌چنین در مطلب مورد شکایت از واژه‌ی «مدعی شده است» استفاده شده که این خود نشان می‌دهد که این مطلب قابل دفاع از سوی ما نیست.

کواکبیان با بیان این‌که خبر مذکور را از یک پایگاه خبری وابسته به شهرداری تهران استفاده کرده‌اند، افزود: ما به نقل از یک پایگاه خبری و آنها نیز به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها نیز به نقل از یک مرکز نظرسنجی این مطلب را منتشر کرده‌اند و من معتقدم ما هیچ خلافی مرتکب نشده‌ایم بلکه هدف ما اطلاع‌رسانی بوده است.

مدیرمسوول روزنامه‌ی مردم‌سالاری با بیان این‌که قصد ما تضعیف یک شخصیت نبوده، تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در رابطه با انتخابات، تشویقی برای حضور و مشارکت گسترده‌ی مردم است و در پایان خواهشم این است که این روزنامه را عفو بفرمایید.

وکیل مدافع کواکبیان در دفاع از موکلش با بیان این‌که چون به تازگی اعلام وکالت کرده و پرونده را مطالعه نکرده‌ام، لایحه‌ی دفاعیه‌ی خود را به دادگاه ارایه خواهم داد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که موکل بیان کردند، در مطلب منتشر شده لفظ «مدعی شده است» به کار گرفته شده؛ بدین معنی که این امر برای خود منتشرکننده دارای تردید است. هم‌چنین باید توجه داشت که این نظرسنجی‌ها با توجه به شرایط زمانی متغیر است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد روزنامه مرتکب هیچ‌گونه تخلفی نشده و مدیرمسوول این روزنامه که از دلسوزان انقلاب به شمار می‌روند نیز هیچ سوء نیتی در انتشار مطلب نداشته است.

کواکبیان به عنوان آخرین دفاع، با اشاره به نقش مطبوعات در اطلاع‌رسانی، تاکید کرد: باید حرف‌های مختلف شنیده شود و در میان گفتارها از بهترین آن تبعیت شود. نباید انتظار داشت که همه‌ی روزنامه‌ها نظرسنجی‌هایی در حمایت از یک کاندیدا منتشر کنند.

وی افزود: اگر دادگاه به این نتیجه رسید که قصد ما اطلاع‌رسانی نبوده که هیچ، در غیر این صورت ما را تبرئه کنید؛ زیرا هدفمان از انتشار این‌گونه اخبار صرفا اطلاع‌رسانی بوده است.

قاضی مدیرخراسانی پس از استماع اظهارات متهم پرونده و وکیل مدافع وی، ختم جلسه‌ی رسیدگی را اعلام کرد و هیات منصفه‌ی مطبوعات برای اعلام نظر وارد شور شدند.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.