×

مراحل صادرات و واردات

مراحل صادرات و واردات

برای روشن شدن مراحل صادرات و واردت قبل از هر چیز باید قانون حاکم به این مراحل بررسی گردد در ابتدای امر قانون واردات و صادرات مصوب 72 مجلس شورای اسلامی است

مراحل-صادرات-و-واردات

مقدمه :

برای روشن شدن مراحل صادرات و واردت قبل از هر چیز باید قانون حاکم به این مراحل بررسی گردد .در ابتدای امر قانون واردات و صادرات مصوب 72 مجلس شورای اسلامی است .

که ایین نامه این قانون در سال73 به تصویب رسیده وبه دفعات زیاد در طی این سال ها مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است علاوه بر قانون صادرات و واردات که بیشتر به شرایط ماهوی را مورد بررسی قرار می دهد باید به مجموع قوانین گمرکی نیز به عنوان شرایط شکلی و چگونگی ترخیص کالا  توجه نمود . قانون امور گمرکی در سال1350به تصویب رسید و ایین نامه این قانون در سال 1351 به تصویب هیئت دولت رسید .این قانون در تاریخ 2/9/90به تایید شورای نگهبان رسید ودرماده 164 قانون مذکور وزارت امور اقتصاد ودارایی مکلف شده است ظرف 6 ماه ایین نامه این قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند اما این مهم با گذشت بیشتر از 16ماه هنوزصورت نگرفته است . و دولتطی مصوبه ای ایین نامه ی سال 1351 راکه صراحتا در ماده 165 قانون جدید گمرکی لغو گردیده است را تنفیذ نمود وبیان داشت که تا هنگام تصویب ایین نامه جدید در موارد سکوت قانون جدیدبه ان ایین نامه جهت رفع مشکل مراجعه نماید .

واردات به 5 صورت واردات قطعی –واردات موقت – واردات مرجوعی – عبور داخلی (ترنزیت داخلی )و عبور خارجی (ترانزیت خارجی)تقسبم می شود که به ترتیب مورد برسی قرار می گیرد .

واردات قطعی :

تعریف واردات قطعی :رویه ای است که به موجب ان اجازه داده می شود تا کالای وارده به قلمرو کشور برای مصارف داخل کشور است و به طور دائم قراراست در کشور بماند.

  شرایط لازم برای واردات قطعی:

1اخذ کارت بازرگانی :مبادرت به واردات وصادرات به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است .

1.1ملاک تجاری بودن :ملاک تجاری بودن کالا با گمرک است و کالا هایی که به ایران برای فروش وارد یا پس از انجام عملیات (تولیدی -تفکیک -بسته بندی )به فروش برسند تجاری تلقی می شوند .

1.2مواردی که تجاری نیستند :الف)نمونه های تجاری و تولیدی و نمونه برای بررسی و ازمایش در حدی که می تواند نمونه تلقی شود به تشخیص گمرک .ب)ماشین الات  تجهیزات اجزا قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی که در مواقع لزوم در حد نیاز خود با تشخیص وزارت بازرگانی راسا وارد می نماید .پ)عملیات ورود وصدور کالا توسط صادر کنندگان مبتدی برای یک دوره حداکثر 6 ماههدر اغاز کار با مجوز وزارت بازر گانی .ت)وسایل وملزومات مورد نیاز واحد های تحقیقاتی علمی پزشکی وغیر )

1.3چگونگی صدور کارت بازرگانی :

توسط اتاق بازرگانی صنایع و معدن ایران به مدت یک سال وبرای فعالیت در رشته خاص حسب درخواست متقاضی صادر می شود که پس از تایید وزارت بازر گانی معتبر خواهد بود .

1.4 شرایط لازم اشخاص ا

لف)اشخاص حقیقی :داشتن حداقل 23سال تمام –داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم –حداقل دیپلم و....... ب)اشخاص حقوقی اعم از اینکه تشکیل وثبت ان در ایران بوده یا تشکیل ان ها در خارج از کشور بوده و سپس در ایران به ثبت رسیده باشند مدیر عامل شرکت باید شرایط مقرر برای اشخاص حقیقی را دارا

1.5 چگونگی تمدید کارت بازرگانی:

دارنده کارت بازرگانی یا نماینده قانونی او با ارئه اصل کارت بازرگانی  ومدارک مشروح زیر می تواند برای انجام تشریفات به اتاق بازرگانی مراجعه نماید 1گواهی حوزه مالیاتی ذی ربط مبنی بر موافقت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده اخرین سال مالیاتی پذیرفته شده در موضوع ماده 53 قانون اصلاح موادی از از قانون مالیات های مستقیم مصوب 1371 .2ارائه اگهی روزنامه رسمی ایرن مبنی بر ثبت هر نوع تغیرات در شرکت در خصو اشخاص حقوقی و ارائه اظها نامه ثبت نام در دفتر ثبت تجاری برای اشخاص حقیقی .

1.6مواد معاف از داشتن کارت بازرگانی:

 شرکت تعاونی مرز نشین برای ورود کالاهای مورد نیاز خانوار ها ی مرز نشین طبق فهرست مربوط و به تعداد مقدارو ارزش تعیین شده وصدور کالا در ازا کالای وارداتی ملوانان ایرانی شاغل  در شناورهای که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند برای ورود کالا های مورد نیاز و به تعداد و مقدار وارزش تعیین شده پیله وران برای ورود کالاهای قابل ورود مورد نیاز استا نهای همجوار در صورت اخذ کارت پیله وری و مجوز لازم  کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار ویا امور اجتماعی طبق فهرست مربوط وبه تعداد وارزش تعیین شده 5 کالاهای که ورود و صدور ان به تشخیص گمرک برای فروش نمی باشد .

1.7حل اختلاف :

 در صورتی که بین متقاضی کارت واتاق بازرگانی و صنایع ومعادن  اختلاف پدید اید مرجع حل اختلاف و اتخاذ تصمیم نهای وزارت بازرگانی خواهد بود .

1.8 ابطال کارت بازرگانی:در صورتی که بعد اخذ کارت بازرگانی مشخص شود دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط مقرر برای در یافت کارت است یا بعد از صدور فاقد شرایط مذکور باشد وزارت مذکور می تواند راسا نسبت به ابطال کارت اقدام نماید و موضوع را به اطلا ع اتاق بازر گانی برساند لکن در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی مشخص شود باید موضوع را جهت ابطال به وزارت خانه اطلاع دهد .

1.9 نکته :هر شخص تنها می توند یک کارت بازرگانی اخذ نماید و حق انتقال ان به غیر را ندارد.

2.اخذ مجوز  : کالا ها به سهصورت مجاز – مجاز مشروط و ممنوع میباشد

مجاز :کالای است که ورود یا صدور ان نیازمند  کسب مجوز نیست

مجاز مشروط : کالای که ورود یا صدور ان نیازمند کسب موافقت یک یا چند سازمان دولتی دارد .

ممنوع : کالایی که ورود یا صدور ان بنا به مصالح ملی وشرعی برحسب قانون ممنوع است  بنابرای برای وارد کردن کالای مجاز مشروط نیازمند کسب  مجوز لازم است .

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.