موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی با 12 سال سابقه وکالت و هفت سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و متخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

10 قانون رشد علم و فناوری در کشور

ارسالی توسط محمد فلاح ارزفونی وکیل پایه یک دادگستری
10 قانون رشد علم و فناوری در کشور

در این مطلب نگاهی داریم به 10 قانون مهم در حوزه علم و فناوری که برای رشد علمی، تولید علم و دستیابی کشور به فناوری نوشته شده و در حال حاضر لازم‌الاجراست.

در عصر مدرن، هر کاری نیاز به قانون دارد. پیچیدگی‌های جامعه مدرن به نحوی است که نمی‌توان انتظار داشت بدون قانون و مقررات بتوان در جامعه کاری انجام داد. رشد علم و فناوری هم از این زمره مستثنا نیست و نباید انتظار داشت بدون قانون در این حوزه گام برداشت.

1 ـ نقشه جامع علمی کشور: نقشه جامع علمی کشور مصوبه 16 جلسه شورای انقلاب فرهنگی در سال 89 است و آن طور که در مقدمه آن آمده قرار است نحوه طی مسیر علم و فناوری کشور، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات آن را روشن کند. رهبر انقلاب این نقشه را مهم‌ترین لازمه برای تحقق سند چشم‌انداز و مرجعیت علمی خوانده‌اند که در آن چشم‌انداز برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

2 ـ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: رشد علمی و فناوری در کشور فقط در سطوح آموزش عالی دیده نمی‌شود. روشن است آموزش و پرورش می‌تواند پایه‌های اساسی برای فردای علمی کشور تاسیس کند. از این روست که شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات متعددی این سند را تدوین و تصویب کرد. در برخی تعابیر از این سند بالادستی به عنوان قانون اساسی نظام آموزش و پرورش در کشور تعبیر شده است. رهبر انقلاب این سند را به عنوان نسخه پزشک خوانده و تاکید کردند باید این نسخه اجرایی شود تا فایده عملی داشته باشد.

3 ـ راهکارهای اجرایی ارتقای علم و فناوری کشور: هفت سال قبل از نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک مصوبه دیگر که چهار بند داشت، تلاش کرد به صورت فوری مشکلات پیش روی علم و فناوری کشور را برطرف کند.

4 ـ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری: گفته شد در سند راهکارهای اجرایی ارتقای علم و فناوری کشور لزوم تدوین قانونی برای حفظ مالکیت معنوی بیان شده بود. از سوی دیگر، کشور سال 86 به معاهده همکاری در ثبت اختراعات پیوسته بود. از‌این‌رو بود در همان سال قانونی برای حفظ حقوق مخترعان و مبتکران به‌وجود آمد تا فرد یا افرادی نتوانند از خلأ قانونی استفاده کرده و حقوق معنوی مخترعان را سرقت کنند. اداره‌ای هم در سازمان ثبت ‌اسناد به عنوان نهاد اجراکننده این قوانین دیده شد.

5 ـ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان: در این سند قانونی پنج هدف برای تشکیل بنیاد ملی نخبگان مورد توجه قرار گرفته بود؛ از سیاستگذاری و برنامه‌ریزی گرفته تا ایجاد تسهیلات برای نخبگان و در نهایت تشکیل شبکه‌ای جهانی از نخبگان ایرانی در داخل و خارج کشور.

6 ـ آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی: نباید پنداشت وقتی صحبت از علم می‌شود فقط علوم تجربی یا مهندسی مدنظر ماست. همه می‌دانیم علوم انسانی وظیفه تربیت مدیر و کارشناسان زبده اداری برای کشور را به عهده دارد. از این رو و در جریان ابراز نگرانی رهبر انقلاب از وضع علوم انسانی در سال‌های اخیر شورایی برای تحول و ارتقای این علوم تشکیل شد. وظیفه این شورا به صورت عملی در بازبینی دروس دانشگاه رشته‌های علوم انسانی دیده شد. بازبینی‌هایی که در برخی رشته‌ها به مرحله عمل هم رسید. البته در این باب نهادهای دیگری هم دست‌اندرکار هستند.

7 ـ آیین‌نامه نحوه فعالیت‌های مشخص به منظور تأسیس و توسعه کریدورهای علم و فناوری کشور: سال 84 آیین‌نامه و نیز اصطلاحی به عنوان کریدور برای حوزه علم و فناوری کشور به‌وجود آمد. در آن آیین‌نامه آمده بود که کریدورهای علم و فناوری منظومه‌ای از انبوه امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها و محیط‌های ارتباطی، نهادها و موسسات، افراد و اطلاعات هستند و تلاش این آیین‌نامه این بود که بتواند این منظومه را به شکل قانونی گردهم بیاورد. البته بعدها این اصطلاح و آیین‌نامه حداقل در فضای رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفت و مواردی همچون پارک‌های فناوری بیشتر رسانه‌ای شد.

8 ـ آیین‌نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی: چه کسی نخبه است؟ پاسخ به این پرسش از این رو اهمیت دارد که قرار است در جامعه افراد نخبه دارای امتیازاتی باشند و حداقل این که امور علمی آنان تسهیل شود. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال 85 با تصویب یک مصوبه تلاش کرد استعدادهای برتر و نخبه را شناسایی کند. در این سند استعدادهای برتر و نخبه در 9 گروه تقسیم‌بندی شده و علاوه بر تعریف برای هر یک از آنان معیارهای روشنی عنوان شده است تا بتوان این افراد را شناسایی کرد.

9 ـ شاخص‌های ارزیابی آموزش عالی: در جلسه 550 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83، این شورا شاخص‌هایی را برای ارزیابی نظام آموزش عالی کشور تدوین کرد. شاخص‌هایی بالغ بر 200 عدد که در سه بخش فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و البته در دو قالب کمی و کیفی مورد تدوین قرار گرفت تا در صورت نیاز بتوان برآیندی دقیق از وضع علمی کشور داشت. البته در سال‌های بعد دیده نشد از این شاخص‌ها استفاده چندانی شود و نظام آموزش عالی به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد و نتایج آن منتشر شود.

10 ـ سندهای خاص: در‌کنار این سندهای عمومی باید از سندهای بخشی هم یاد کرد. مثلا سند علوم‌شناختی یا فناوری‌نانو و نیز راهبردهای زیست‌فناوری که اغلب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد تا در هر بخش بتوانند نقشه راهی برای تولید علم باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان


مطالب مرتبط

آیا عضویت در فیس بوک وشبکه های اجتماعی جرم است؟

نام نویسنده
آیا عضویت در فیس بوک وشبکه های اجتماعی جرم است؟

چندی است که بحث عضویت برخی مقامات دولتی وحکومتی در فیس بوک طرح شده است پیش از این نیز در این خصوص و نیز جرم بودن استفاده از فیلتر شکن مطالبی توسط مسئولین ذیربط در رسانه ها طرح شده لیکن هنوز مباحث فنی وحقوقی این موضوع مرتفع نشده است.در این خصوص لازم است به چند نکته اشاره داشت

ادامه مطلب ...

فیلترینگ از سوی کدام نهاد اجرا می شود

نام نویسنده
فیلترینگ از سوی کدام نهاد اجرا می شود

یک کارشناس فضای مجازی در خصوص نهادهایی که فیلتریگ را اعمال می‌کنند، گفت: نه تنها وزیر ارتباطات بلکه شخص رئیس جمهور نیز بر اساس قانون، راسا اختیارِ اخذ تصمیم در ارتباط با مصادیق فیلترینگ را ندارد.

ادامه مطلب ...

جرائم عصر اینترنت

نام نویسنده
جرائم عصر اینترنت

اذیت و آزار اینترنتی، شکار کودکان، اخاذی، تهدید، دستکاری انبار فروشگاه‌ها، جاسوسی‌های پیچیده سازمان‌ها و طرح ریزی و اجرای فعالیت‌های تروریستی از جمله دیگر این جرائم است که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب ...

واکنش دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به احتمال رفع فیلتر فیسبوک

نام نویسنده
واکنش دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به احتمال رفع فیلتر فیسبوک

پس از رفع فیلتر فیسبوک برای ساعاتی در هفته گذشته و فیلتر شدن مجدد آن، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه می‌گوید این کارگروه برنامه‌ای برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی ندارد.

ادامه مطلب ...

کلاهبرداری اینترنتی

نام نویسنده
کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداران اینترنتی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که با توجه به اهداف طراحی شده توسط آنان با هم متفاوت می باشند.

ادامه مطلب ...

سرنوشت سیاه دوستی های اینترنتی

نام نویسنده
سرنوشت سیاه دوستی های اینترنتی

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نسبت به دوستی‌های اینترنتی و سرنوشت سیاه این دوستی‌ها به نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنها هشدار داد.

ادامه مطلب ...

لزوم تقویت همکار های بین المللی با توجه به گستردگی فضای سایبر

نام نویسنده
لزوم تقویت همکار های بین المللی با توجه به گستردگی فضای سایبر

یک پژوهشگر حقوق گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و سهولت انجام جرایم جدید و بین‌المللی در فضای سایبری ضرورت تدوین قوانین منسجم در ابعاد جهانی و تقویت همکاریهای بین‌المللی در راستای مبارزه با جرایم سایبری ضروری به نظر می‌رسد.

ادامه مطلب ...

نجفی توانا: قانونگذار استفاده از فیلتر شکن را قابل کیفر می داند

نام نویسنده
نجفی توانا: قانونگذار استفاده از فیلتر شکن را قابل کیفر می داند

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در سال 1388، دسترسی به برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جرم تلقی شد، گفت: ممنوعیت ورود افراد به این نوع سایت‌ها و شبکه‌ها حاکمیت را به آن اهدافی که ترسیم کرده است نمی‌رساند و با ممنوع کردن اطلاعات یا استفاده از ابزاری برای جلوگیری از ورود به این سامانه‌ها دردی از مشکلات فرهنگی کشور درمان نخواهد شد.

ادامه مطلب ...

ضرورت حفاظت از کودکان در فضای اینترنت

نام نویسنده
ضرورت حفاظت از کودکان در فضای اینترنت

کودک هزاره سوم این سعادت را داشته است که از همان سال‌های خردسالی با فناوری‌های حیرت‌انگیز آشنا ‌شود؛ او خیلی سریع با دسترسی به ابزارهایی چون رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه هوشمند به فضای اینترنت راه پیدا می‌کند و بخش قابل توجهی از هویت خود را تحت تاثیر فضای مجازی شکل می‌دهد.

ادامه مطلب ...

تبعات قمار واقعی در فضای مجازی

نام نویسنده
تبعات قمار واقعی در فضای مجازی

یکی از مظاهر فرهنگ غربی، رواج قمار است اتفاقی که با پیشرفت تکنولوژی وارد فضای مجازی هم شده‌ است. قانون مجازات اسلامی این عمل را به طور کلی جرم می‌داند و به تازگی هم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مقرره‌ای برای آن تصویب کرده است. طبق این مصوبه یکی از مصادیق محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود عبارت است از ایجاد مراکز قمار در فضای مجازی. این مورد موضوع مواد 705، 708 و 710 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 بخش تعزیرات بوده که هم‌اکنون نیز اجرا می‌شود و بر این اساس برخورد با قماربازی سایبری از طریق این نهاد پیگیری می‌شود.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

11 + نه =